Lanzarote limited airport waarom?

Inventrius

New member
Ik ben op school met een project bezig betreft Blended Winglets en kom op de website van Boeing tegen dat de luchthaven van Lanzarote een limited airport is en dat je met een Boeing 737-800 met Winglets meer weight mee kan nemen.

Volgens APB:
Lanzarote (Canary Islands): ~3,500 lb additional TOW

Ik weet de voordelen van de winglets ed. maar vraag me af waarom ze Lanzarote specifiek noemen.
Bij een presentatie over Sharklets wordt de luchthaven van Lanzarote namelijk ook aangehaald.

Grt,

Inventrius
 
Omdat Lanzarote, in sommige weers condities (met name bij noordelijke wind) restricties geeft mbt start gewicht door de ligging van de baan. Net noord van de baan staan obstakels, in dit geval een heuvel ruggetje (maar wel net na de baan) en wat verder nog kleine vulkaantjes die problemen kunnen geven als je motor problemen krijgt. Dat limiteert de hoeveelheid gewicht waarmee je kan vertrekken in die condities. En lanzarote is een veld wat relatief veel aangevlogen wordt door charters uit engeland en noord europa, en dan kom je gezien de afstand al snel aan je gewichts limieten voor die "lange'vlucht"
 
Bij een 03 departure heb je inderdaad last van de heuvels. De baan is met +/- 2400 meter ook niet ontzettend lang voor kisten die vaak behoorlijk wat brandstof aan boord hebben, 4.5 uur vliegen is een vrij lange vlucht voor een 737 / A320. Fuerteventura, Gran Canaria, Tenerife-Noord en Tenerife-Zuid hebben allemaal banen van 3000+ meter. Daarnaast is het 's zomers natuurlijk behoorlijk warm, wat de prestaties ook niet ten goede komt. Daar komt dan nog bij dat de gemiddelde toerist meer bagage mee neemt dan zakenlui die van Amsterdam naar Londen vliegen.
 
Back
Top