Lange weekends voor Manuel

SlimJim

New member
Kijk, hier kan ik dan wel weer om lachen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680...en-Iberia-staken-maandagen-en-vrijdagen.dhtml

Je land hangt bijna aan het EU-infuus, een kwart van je landgenoten zit zonder werk waaronder de helft van alle jongeren, niemand heeft een cent te makken (vooral omdat Spaans onroerend goed in waarde is gehalveerd), de concurrentie op je thuismarkt is moordend en je maatjes bij de verkeersleiding (zo mag dat eigenlijk ook niet heten daar) zijn net publiekelijk aan de schandpaal genageld door de regering met steun van de bevolking.

Wat doe je dan?

Twee dagen per week staken! Om zoveel mogelijk van je best betalende klanten (zakenreizigers) voor de schenen te schoppen en naar de concurrentie te jagen doe je dat uiteraard rond het weekend, want anders wordt het tennis/golf/BBQ/zuip/neuq/paardrijschema teveel overhoop gehaald.

Welk additief stoppen ze, zuid van Vlaanderen, toch in het leidingwater dat het opstandigheidsgen zo stimuleert?
 
Ik steun deze mensen ten volle.

Het oprichten van die low cost bedrijven is nooit ten voordele van de klant, en al zeker niet ten voordele van het personeel.
Uiteindelijk gaat het gewoon enkel en alleen om de dividenden van de aandeelhouders.

Die hele low cost structuur heeft de arbeidsomstandigheden in onze sector compleet kapot gemaakt. En de klant is er zeker niet gelukkiger op geworden.
In dat pure kapitaltische model telt enkel de aandeelhouder.
Er zijn al genoeg kwalitatieve jobs verloren gegaan.

Nee bedankt, ik heb wel respect voor mijn passagiers en collega´s. Als Iberia piloot zou ik dit niet aanvaarden, al was het maar als signaal naar de luchtvaartsector dat het genoeg is geweest.

Het achterna hollen van die O´Leary crimineel heeft al genoeg sociale bloedbaden veroorzaakt.
 
Kijk, hier kan ik dan wel weer om lachen:

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680...en-Iberia-staken-maandagen-en-vrijdagen.dhtml

Je land hangt bijna aan het EU-infuus, een kwart van je landgenoten zit zonder werk waaronder de helft van alle jongeren, niemand heeft een cent te makken (vooral omdat Spaans onroerend goed in waarde is gehalveerd), de concurrentie op je thuismarkt is moordend en je maatjes bij de verkeersleiding (zo mag dat eigenlijk ook niet heten daar) zijn net publiekelijk aan de schandpaal genageld door de regering met steun van de bevolking.

Wat doe je dan?

Twee dagen per week staken! Om zoveel mogelijk van je best betalende klanten (zakenreizigers) voor de schenen te schoppen en naar de concurrentie te jagen doe je dat uiteraard rond het weekend, want anders wordt het tennis/golf/BBQ/zuip/neuq/paardrijschema teveel overhoop gehaald.

Welk additief stoppen ze, zuid van Vlaanderen, toch in het leidingwater dat het opstandigheidsgen zo stimuleert?

Zuid van Vlaanderen, haha, dat is een goeie :yeehaa:

Lufthansa, SAS en Finnair hebben dat 2 jaar geleden in ieder geval wel ondervonden...Volgensmij wilden ze bij Transavia ook staken, werd door de rechter op voorhand verboden.

SlimJim, dit heeft niks met Spanje als land te maken, ja het gaat daar slecht, maar dit gaat om Iberia als bedrijf, en heeft niks te maken met de financiele status van het land (of de werkeloosheid). Ik sluit mij bij Standard1013 vwb zijn mening.
 
Ik steun deze mensen ten volle.

Het oprichten van die low cost bedrijven is nooit ten voordele van de klant, en al zeker niet ten voordele van het personeel.
Uiteindelijk gaat het gewoon enkel en alleen om de dividenden van de aandeelhouders.

Die hele low cost structuur heeft de arbeidsomstandigheden in onze sector compleet kapot gemaakt. En de klant is er zeker niet gelukkiger op geworden.
In dat pure kapitaltische model telt enkel de aandeelhouder.
Er zijn al genoeg kwalitatieve jobs verloren gegaan.

Nee bedankt, ik heb wel respect voor mijn passagiers en collega´s. Als Iberia piloot zou ik dit niet aanvaarden, al was het maar als signaal naar de luchtvaartsector dat het genoeg is geweest.

Het achterna hollen van die O´Leary crimineel heeft al genoeg sociale bloedbaden veroorzaakt.

Hoewel het triest is voor de luchtvaart sector, hoe moet een bedrijf als Iberia anders concurreren met maatschappijen als Ryanair en Easyjet? Zeker op de korte binnenlandse vluchten kan het de meeste mensen niet zo veel schelen of ze nu wel of niet eten krijgen en hoeveel beenruimte ze hebben. Als ze 200 euro op een ticket van Madrid naar Mallorca kunnen besparen kunnen ze daar best een uurtje mee leven.

Het low-cost model zal niet zomaar verdwijnen, en dan kan je als traditionele flag-carrier wel gaan zeggen "Wij doen lekker niet mee aan deze verwatering van de luchtvaartsector" maar kun je dat volhouden?

Andere flag-carriers in Europa doen hetzelfde. KLM heeft Transavia, Lufthansa heeft Germanwings, Alitalia heeft Air One...
 
Ik steun deze mensen ten volle.

Het oprichten van die low cost bedrijven is nooit ten voordele van de klant, en al zeker niet ten voordele van het personeel.
Uiteindelijk gaat het gewoon enkel en alleen om de dividenden van de aandeelhouders.
Want de klant betaalt liever het vijfvoudige voor een ticket en spreekt er schande van dat er geen gratis brood wordt uitgedeeld. Klopt. De klant laat massaal low cost links liggen ten faveure van duurdere tickets en stewardessen uit het Pan Am tijdperk
Die hele low cost structuur heeft de arbeidsomstandigheden in onze sector compleet kapot gemaakt.
Inderdaad, elke proleet kan nu piloot worden, dat was vroeger een stuk beter, toen je adellijke titel nog een pré was. Parblue!
En de klant is er zeker niet gelukkiger op geworden.
In dat pure kapitalistische model telt enkel de aandeelhouder.
Om maar niet te spreken over dat personeel dat tegenwoordig én loondienster én aandeelhouders, wat tot schizofrene toestanden lijdt.[quote
Er zijn al genoeg kwalitatieve jobs verloren gegaan.[/quote]
Ja, ik zei nog tegen O'Leary, je moet niet bezuinigen op flight engineers, maar ja, ..
Nee bedankt, ik heb wel respect voor mijn passagiers en collega´s. Als Iberia piloot zou ik dit niet aanvaarden, al was het maar als signaal naar de luchtvaartsector dat het genoeg is geweest.
Hebben jullie dat gehoord beste Iberia passagiers, wij vechten voor jullie, Voor JULLIE. Niet langer hoeven jullie met easyJet en Ryanair te vliegen, steunt onze nostalgische strijd tegen de ontwikkeling!
Het achterna hollen van die O´Leary crimineel heeft al genoeg sociale bloedbaden veroorzaakt.

Jongen, gaat het een beetje? Ik vind het knap dat jij in tijden van 'sociale bloedbaden' nog aan een vliegopleiding begonnen bent. Niet dat je geen punt hebt met wat je zegt :biertje:
 
Ik snap die gasten ook wel hoor. De race naar de bodem is bij Iberia ook ingezet.
Willy Walsh en zn IAG bestuurders starten Ib express om te kunnen concureren met de loco's. Waar denk je dat de toekomstige expansion bij Iberia ligt? Niet meer bij mainline denk ik. Dat die mannen zich zorgen maken over hun toekomst lijkt me niet meer dan logisch.
Dit is precies ook de reden dat het voor ons bij BA belangrijk was om volledige integratie van BMI in BA mainline veilig te stellen. (mits goedkeuring er doorheenkomt bij de EU) Zoniet dan loop je de kans een BA express binnen te halen op LHR met alle gevolgen van dien (op T&C gebied dan). Een Jetstar/ Qantas scenario daar zit niemand op te wachten.
 
Natuurlijk is het niet leuk om je terms & conditions (potentieel) achteruit te zien gaan. Hoe je daarmee omgaat is echter een heel ander verhaal.

Mijn post aan het begin van dit topic is sarcastisch van toon, maar de onderliggende omstandigheden in Spanje zijn niet gunstig voor Iberia in zijn huidige vorm (zacht uitgedrukt). Pokhouterig vasthouden aan je huidige set omstandigheden en je bedrijf nog meer geld uit de zak kloppen middels een lange-weekenden-actie getuigt van weinig realiteitszin en is risicovol (er zijn iets van 1200 man piloten op straat gezet bij Alitalia en ook een heleboel bij Olympic die daarover kunnen meepraten). Het is uiterst naief om te denken dat je bedrijf weer winstgevend wordt zonder zelf een enkele concessie te doen. Management de andere wang toekeren is weer de andere kant van het spectrum, dus een middenweg is de way to go IMHO.

Op sympathie van de gemiddelde Spanjaard hoeven ze al helemaal niet te rekenen. Juan Modaal is platzak en vliegt al een tijdje steeds minder met Iberia, dat gaan ze pas weer doen als de prijs-kwaliteitverhouding beter wordt. Door je high-yield-klanten (zakelijke reizigers die veel op vrijdag en maandag onderweg willen) voor de komende drie maanden weg te jagen maak je het er niet beter op.

De mensen die massaal de straat op gaan in Spanje zijn arm. De verkeersleiders hebben net een vreselijke draai om hun oren gehad van de regering met publieke steun en algemene verontwaardiging over hun exorbitante salarissen. Op de sympathy vote hoeven de dames en heren piloten niet te rekenen, denk ik...
 
Op sympathie hoef je als piloot nooit te rekenen. Of het nu waar is of niet, voor veel mensen verdien je nu eenmaal meer dan zij zelf (denken ze). Ze hebben ook nooit genoeg, die rijke stinkerds. Dan moet je weer verhalen lezen dat je maar 900 uur per jaar moet werken, en daar ook nog eens 42 dagen vakantie bij krijgt (jan modaal krijgt tenslotte maar 25-30 dagen en werkt 38 uur per week). En dat voor een soort buschauffeur die je goedkoper naar Nice vliegt dan de Oad je met de bus brengt.

Nee, piloten winnen geen vrienden door te gaan staken. De Journo's weten ook waar ze goedkoop kunnen vliegen, en schrijven de argumenten boven gewoon van de werkgever over.

Maar wat doe je dan als je werkgever je probeert buiten spel te zetten door je baan te outsourcen op een zo laag mogelijk niveau? Bij LH hebben we ons zeker niet populair gemaakt, maar het probleem is nu wel uit de wereld. LH is nog steeds een van de meest succesvolle maatschappijen. Het boekverlies van afgelopen jaar is direkt naar strategische beslissingen herleidbaar, de produktie verdient goed geld.

Het is legitiem dat een raad van bestuur alle mogelijkheden benut om de winst te laten stijgen. Maar het zeker net zo legitiem dat werknemers van hun grondrechten gebruik maken om de winst niet uit hun portemonnee te laten trekken. Een bedrijf wat zijn werknemers leeg trekt om winst te maken is op de verkeerde weg, het is veel duurzamer om je erop te concentreren hoe je de klanten zover krijgt dat ze je meer laten verdienen.
 
De commotie is niet zozeer vanwege het herstructereren van Iberia shorthaul. Alle Iberia vliegers die ik ken beseffen terdege dat Iberia shorthaul niet competitief genoeg is t.o.v. de concurrentie. Zoals al eerder beschreven in de AF CAO thread zit het grote probleem in enorme overhead kosten (lees: teveel mensen op kantoor per vliegtuig). Nu zijn het de mensen op kantoor die bedacht hebben dat als je de piloten/cabine een stuk slechter gaat betalen bij Express en vervolgens productie gaat verplaatsen (40 A320´s hebben ze het al over), je tot een significante kostenbesparing komt. Helaas komen ze hier op de arbeidsmarkt mee weg vanwege de grote hoeveelheid werklozen en onzekerheid bij andere Spaanse airlines. En juist nu vanwege de crisis zal de publieke opinie het bedrijf ten voordele komen.
Wisten jullie dat SEPLA (de Spaanse vakbond) onder andere een kopie van de Spaanse easyJet CAO heeft voorgesteld bij het management voor de shorthaul operatie? Maar het management heeft nooit de intentie gehad om een nieuwe CAO te her-onderhandelen. Externalisatie en vervolgens Iberia shorthaul dood laten bloeden is altijd het doel geweest. SEPLA wist dit en heeft bij de laatste CAO onderhandeling een clausule op laten stellen waarin beschreven werd dat productie niet overgeheveld kan worden zonder consultatie van SEPLA. Dit is niet gedaan, en daar zit het probleem in.
Salaris bij Express is schijnbaar 6000 euro netto voor Capt en iets van 2400 euro netto voor F/O. Nog niet eens zo heel belachelijk eigenlijk. Echter voor een Iberia F/O is en was er geen enkele mogelijkheid is om het moederschip te verlaten. Ik ken ze die nu al 16 jaar rechts zitten en best bereid zouden zijn om bij Express links te gaan zitten voor een fair salaris. Maar daar is geen mogelijkheid toe: ze worden bewust buiten de deur gehouden. Tot nu toe zijn de meeste aangenomen vliegers ex Air Nostrum, Vueling en Air Europa die op onbetaald verlof nu dit avontuur kunnen aangaan vanwege de gedeelde historie met de chef (ex-F18 vliegers Spaanse airforce). Spaanse nepotisme ten top: Air Europa first officer Embraer die nu Captain wordt bij Express. Gerucht is dat de eerste vliegers al ontslagen zijn omdat ze lid zijn van SEPLA.

Ik steun de Iberia vliegers 100%.
 
Back
Top