Landsgrens oversteken RT

Romeo-Hotel

New member
Vanwege een geplande vlucht naar Duitsland wilde ik even controleren of ik de RT procedure en het 'radio blokje' nog correct in m'n hoofd had. Ik heb gezocht in de theorie van de RT cursus, in het AIP en in het Radio Communicatie VFR boek van Bas Vrijhof, maar ik kon het niet vinden.

Ik heb nu 2 vragen:
  1. Wat is de exacte fraseologie die gebruikt moet worden bij het passeren van een landsgrens ?
  2. Waar is deze informatie wél terug te vinden ?
Bij voorbaat dank.
 
Ik meen dat je moet melden waar en op welk exact tijdstip je de FIR grens passeert als dat ook meteen een landsgrens is. Maar zoals gezegd, hoe het exact zit durf ik niet met zekerheid te zeggen.
 
In je vliegplan moet je melden hoe lang na take-off je de grens passeert.

In de lucht wissel je van frequentie, net zoals je van Dutch Mil naar Amsterdam Info wisselt. Ze stellen soms wel eens aanvullende vragen (toesteltype, hoogte, aantal personen aan boord) en die beantwoord je dan.
 
AIP ENR 1.10.3.2.8
Flight plan > instructions > other information


Significant points or FIR boundary designators and accumulated estimated elapsed times from take-off to such points or FIR boundaries, when so prescribed on the basis of regional air navigation agreements, or by the appropriate ATS authority (for flights to/from Amsterdam FIR, see ENR 3).
Examples:
  • EET/CAP0745 XYZ0830
  • EET/EINN0204

 
Bij vertrek van EHLE geef ik aan bij Dutch Mill "estimating the boundary at xx".

Kom je dan dichter bij de grens dan zal of Dutch Mill aangeven dat je naar Langen Information kan overschakelen of op drukke dagen meld ik me af en switch dan zelf.

Bij Langen dan:

"Langen Information, this is PH-whatever, position xxxx.

Dan krijg je vaak:

"PH-whatever, this is Langen Information go ahead"

"PH-whatever is a DA40, 1 POB, VFR from Lelystad (EHLE) to Speyer (EDRY) standing by for flight information service"

Van Langen komt dan de QNH en een Squawk, meer is het niet
 
Back
Top