landingsgelden PPL

Beste mensen,

Ik vroeg me af of er ergens in nederland (of in de buurt) velden zijn waar je geen landingsgelden hoeft te betalen? Dit knaagt toch wel een beetje want dit bedrag kan vaak behoorlijk oplopen als je touch and go's aan het oefenen bent.

Ik hoor dat je in de US op de grootste velden gewoon kan landen zonder al dat gemekker. Klopt dit?

greetings
 
Nou in nl wordt lastig denk ik maar op de duitse velden net over de grens is het een stuk goedkoper!

Meestal is het ook zo dat je alleen maar de eerste paar t&g's hoeft te betalen!

:biertje: :biertje:
 
Duitsland moet je gewoon heen gaan.

Leer, Osnabruck enz. betaal je alleen de eerste paar en daarna kost het niets meer. Werkt super!

In nederland worden de landingsgelden alleen maar hoger, gratis kent men hier niet!

Hoe het met belgie zit weet ik niet, maar misschien werkt het daar wel net zo als in Duitsland.

Veel plezier!
 
Frankrijk....LFJR
Tussen de middag gaat daar de toren dicht. 2 uur lang air to air in het frans en t&g voor niks. Niemand die telt!
 
EHTX is goed bezig de laatste paar weken, 3,87 Euro incl en eerste landing Euro 12 en nog iets. Maar ook ik denk dat velden als Leer etc in Duitsland het goedkoopste zijn. En je kunt op EHTX ook nog lekker snert eten in deze tijd.
 
Net over de grens bij Beek is er een grasbaan bij Verviers, waar je niets betaalt. Tenminste dat was een paar jaar gelegen zo. Veld heet Theux. In Noord-Frankrijk heb je aan de westkant Arras en aan de oostkant, net ten zuiden van Luxemburg Thionville (PPR veld) die gratis zijn. Allebei grasbanen. In Duitsland betaal je vaak hele lage landingsgelden. Voorbeelden als Stadtlohn, Leer, Rheine, Damme en Varrelbusch. Op Leer en Damme kun je ook afspraken maken. Bij 10 landingen bv betaal je een lager bedrag. Goed voor het oefenen van de touch&go's. Op Stadtlohn krijg je bij 10 landingen 1 landing gratis en een kop koffie. Dat is nog eens vliegvriendelijk zou ik zeggen. Als je dan ook nog 2.04 euro per liter betaalt (op Rheine 1.93 euro) dan wordt het helemaal leuk. Bij een verbruik van 35 liter per uur (PA-28) scheelt dat al gauw 12 euro per uur t.o.v. de nederlandse prijzen. In Nederland zijn ze dan ook helemaal gek geworden en je ziet general aviation afnemen. Een veld als Stadtlohn verwacht binnen 5 jaar 60% nederlanders over de vloer te hebben, die niet alleen landingen maken, maar ook hun kist daar komen stallen. Zelfs in het dure Engeland kun je gratis landen, bv op Popham en zo zijn er nog talloze andere velden daar. De enigste in Nederland die de boodschap begrepen heeft is Ed de Bruin van Texel. Dat blijft dan ook mijn favoriete veld. Zet 'm op Ed.
 
Back
Top