Lage Rentes voor studielening!!!

Flameout

New member
Beste medecollega vliegers,

Net als jullie ben ik een aantal jaren geleden een groot risico aangegaan. Een opleiding aan de NLS met de daarbij behorende schuld zou mij die geweldige baan in de luchtvaart opleveren.

Naar de bank gegaan en met garantstelling een lening gekregen om te beginnen.
Mede vanwege de goede fiscale mogelijkheden zou de 100.000 Euro geen enkel probleem vormen in de toekomst.
En inderdaad na afronding van NLS terechtgekomen op een mooie widebody bij een net zo'n mooi bedrijf. Geen reden om te klagen dus!

Helaas dacht de Nederlandse regering weer eens met het opheffen van een belastingvoordeel geld te kunnen verdienen. Dit is ook gebeurd. Vanaf volgend jaar geen aftrek meer van studieschuld rentes.
Mijn bank weet dit en vindt het een probleem van de vliegers en heeft vooralsnog geen verandering van tarieven afgekondigt.

In mijn geval betekent dit dat ik een percentage van 5% + betaalde voor mijn studielening. Dit terwijl een hypotheekrente nu op zo'n 3 % staat.
Dus bank opgebeld en dit voorgelegd. Helaas helaas. Nee meneer dit tarief blijven we handhaven.
Op mijn vraag of ze het terecht vonden dat ze mij een pakket hebben verkocht waarin een fiscale post zat verwerkt die nu is opgeheven hadden ze geen antwoord. Naar mijn idee zou het fair zijn om een middenweg te gaan vinden.

Zij verdienen nog steeds enorm veel aan een vlieger (Hypotheek, studie, menig man heeft ook nog een consumptief credietje, verzekeringen etc.) en elkaar tegemoet komen leek mij niet meer dan loyaal. Nogmaals aangezien zij mij ook verzekerd hebben dat deze aftrekpost "echt niet zomaar zou verdwijnen".
Dit is wel gebeurd. Dus heb ze voorgesteld om dit te heroverwegen.
Na een paar maanden te hebben gewacht en nog steeds geen verandering voorgesteld te hebben gekregen ben ik gaan "rondshoppen" bij andere banken.

Uiteindelijk bij Van Lanschot Bankiers in Goes uitgekomen.
Zij zijn bereid mijn lening over te nemen tegen een tarief wat gelijk staat aan die van een Hypotheek!!!
Zij noemen het alleen een maatschapslening. Een lening voor mensen als artsen, tandartsen en andere mensen die moeten invetseren voor hun (goede financiele) toekomst.

Overgestapt dus! Behalve een betere studie-, ook betere hypotheeklening. Verder al mijn te dure constructies (vooral goed voor mijn oude bank!!) overboord en het resultaat is voor mij 400€ besparing op maandbasis!!! Aflossen dus die studieschuld hier mee!!

Een nadeel is alleen dat je wel bij 1 van de grotere airlines moet werken. Dit vanwege een minimum salariseis om bij hun te worden geaccepteerd.
Helaas ook nog niet voor beginnende vliegers, maar wie weet.
Wie weet is het ook wat voor jullie. Tijd voor de banken (geldkloppers) om ook eens een duit in het zakje te doen. En dit kunnen we alleen doen door massaal een signaal af te geven.
Op deze manier moeten de banken ook een ander tarief gaan hanteren dat ten goede komt aan jullie collega's die (nog) niet bij de grotere maarschappijen zitten.

Wil je meer info bel dan met:

De heer Giesbertz
Van Lanschot Bankiers Goes
Tel 0113 2243 14

Hopelijk kan hij ook voor jullie wat betekenen.

Hartelijke groet
 
Hoi,

ff nog een vraagje zonder dat ik meteen een meneer van De Bank lastig wil vallen, wat is de salarisgrens?

Met vriendelijke groet,

Arne
 
Normaal 100000€ gezinsinkomen, MAAR omdat vliegers relatief sterk stijgen kijken ze hier anders tegenaan.
Van Lanschot bekijkt alles per individu apart voor zover ik weet.

Ik zit hier zelf ook nog ruim niet aan, maar met groei in toekomst ooit wel.

Dus als je bij een goeie maatschappij(KLM, Trans, Martinair, Ezy, Ryanair, etc.) zit gewoon bellen zou ik zeggen.

Ook captains prop clups kunnen proberen zou ik zeggen.

Niet geschoten altijd mis...

Groet
 
Dit klinkt mij als muziek in de oren !

Well done ! Super dat je dit even met ons deelt !!!!

Even een klein vraagje, mocht jij de lening destijds ook bij de ABN hebben afgesloten. Je moet het uitstaande bedrag wel afkopen ! Daar zit een aardige boete op ! Hoe heb jij dat opgelost, of had jij een andere constructie ?

gr, B
 
Hey Bounty,

Ik los dat altijd als volgt op. De contacten m.b.t. de lening ga ik in mijn geval voor 2 of 5 jaar aan, daarna worden ze herzien.

Bij afloop van zo'n contract kan ik in mijn geval boeteloos aflossen, lees lening opheffen of omzetten.

GF.
 
Hoeft geen probleem te zijn! Luister:

Als de rente voor 10 jaar vast bij je bank nu hoger is dan toen jij hem voor 10 jaar vast zette, wat niet raar zou zijn, dan kunnen ze amper een boete bedrag berekenen...
Ja maasje in hun eigen viezigheid... Zo is het met hypotheken en met vele andere leningen, dus de moeite om toch uit te zoeken. Kwam er zelf met 1200€ boete vanaf met 2 jr te gaan.

Bellen en uitzoeken bij je eigen bank of lees de clausules door!
 
Verrek, dat klinkt ontzettend interessant!
Moet maar eens even wat rond gaan bellen. Alleen jammer van die 5 jaar die nog vast staat...
 
Inderdaad vervelend als je zo lang vast hebt staan, MAAR heb je doorgerekend of toch overstappen voordelig is???

Er zijn altijd kosten mee gemoeid, maar.... BELLEN en checken (om maar in beroepstaal te blijven)!!!

Wie weet... Ik ben nu veel eerder klaar met aflossen terwijl ik ook meer overhou per maand.

Mazzel
 
Hmmm....ik zit ook helaas bij de Fortis Bank aardig in de rotzooi. Thanks voor de info, wie weet is het een mogelijkheid.
 
Oorspronkelijk gepost door Flameout
Als de rente voor 10 jaar vast bij je bank nu hoger is dan toen jij hem voor 10 jaar vast zette, wat niet raar zou zijn, dan kunnen ze amper een boete bedrag berekenen...

Ehh,... die snap ik niet echt ? Dus als ik dat kan aantonen, kan ik dan de boete omlaag krijgen ?
 
Maakt niet uit. Komt ie:

Boete bij oversluiten is omdat bank "inkomsten misloopt"
Dus ga jij van bij 5% naar 3%, dan zouden ze over de resterende tijd 2% mislopen.Daarover rekenen ze boete.
Dat zal duidelijk zijn.
Stel dat jij je rente hebt vastgezet voor 5jr tegen 5% en nu zouden ze voor 5 jr 5,4% rekenen, dan zouden ze dus niets mislopen. Dus GEEN of boete is NIHIL....
Rente is lang laag geweest, dus kan zijn dat jou tarief erg goed was op dat moment.

Hierbij is wel een kanttekening. Het hangt namelijk af van je voorwaarden. Ik heb in het verleden gehoord over, bijna misdadige, constructies die het bijna onmogelijk maken om weg te komen bij een bank. Vaak is dat nu niet meer het geval.
Dus nogmaals laat je voorlichten en laat vooral voorrekenen wat het je kost om te oversluiten
Oversluiten is aftrekbaar en als je nu bij een bank terechtkan die je een extreem lage rente biedt is dat voor de lange termijn toch een betere oplossing. Kan je namelijk nu (evt. versneld) aflossen.

Nogmaals niet geschoten is altijd mis! Ik ben in ieder geval ERG gelukkig er mee.

Mazzel
 
Oorspronkelijk gepost door Flameout

Stel dat jij je rente hebt vastgezet voor 5jr tegen 5% en nu zouden ze voor 5 jr 5,4% rekenen, dan zouden ze dus niets mislopen. Dus GEEN of boete is NIHIL....

Even een blonde opmerking..... waarom zou je in H.....lsnaam je lening openbreken om vervolgens een hogere rente te gaan betalen over resterende periode. Het hele topic begon toch juist over een (gem.) 2 procent lagere lening???

Is de boete trouwens nog steeds aftrekbaar voor de belasting???

Mzzls Steef

PS Ik heb destijds geen studielening genomen, maar een "bouwdepot" voor een huis. Kreeg dus in '98 een rente van 5,1 procent voor 10 jaar vast..... (gillertje natuurlijk). Het risico wat je nu loopt met een lage rente EN een kortere rentevaste periode is dat over 3 jaar die rente misschien wel 3 a 4 procent hoger ligt. "Men" verwacht dat de huizenmarkt gaat inzakken met tevens daaraanvast een verhoging van de rente. Destijds wilde de Rabo SPL me een variabele rente aansmeren van 7 procent.... (DE pilotenfinanciering noemden ze dat)....

Daarom..... PASOP............. iedereen (en dus ook Van Lanschot) wilt geld aan je verdienen.....
 
Geen blonde opmerking.... Maar precies de strekkingn van het verhaal. Je breekt niets open als rente algemeen hoger ligt!!! Dus ben je beter af.
Weet dat van Lanschot ook aan je wil verdienen. Natuurlijk! Maar ze zien het in een voor mij beter perspectief. Gewoon hypotheek rente nivo en niet zoals jij ook hebt megemaakt 7% voor "DE" piloten lening.
Ps bouwdepotje mag niet meer.... En kosten voor oversluiten leningen zijn aftrekbaar.
 
Vraagje>>

Hoe heb je dat met de borgstelling van de lening geregeld bij van Lanschot?

Dat is voor mij erg interessant, omdat ik mijn borgstelling op persoonlijke titel heb, en mijn arbeidscontract. Ik weet niet of dat dit elders ook zou kunnen
 
Geen borgstelling! Alleen verpanding van levensverzekering + spaarpolis aan v Lanschot.
Bel ze gewoon. Misschien anders voor iedereen.
 
Back
Top