Laatste VNV email (Transavia Instruteurs)

D-OCHO

New member
Ik las vandaag met verbazing de volgende email van het VNV.
Transavia.com

Immoreel

Transavia-instructeurs worden op dit moment ingezet om opleidingen te
verzorgen in Indonesië. De door hen opgeleide vliegers gaan daarna vliegen
bij Lion Air. De VNV heeft Transavia in een vroegtijdig stadium laten weten
hiertegen grote bezwaren te hebben. Helaas heeft het bedrijf ons morele appel
naast zich neergelegd. De VNV is van mening dat er stevig stelling genomen
moet worden tegen het financieel uitkleden van een groep vliegers die het
zeer moeilijk heeft op de arbeidsmarkt. Het tegen forse betaling volgen van
een typerating-opleiding verhoogt de toch al zeer hoge opleidingsschuld van
deze groep vliegers aanzienlijk, zonder dat daar enige zekerheid voor het
verdere verloop van hun carrière tegenover staat. Tevens brengt het werken
voor een bedrijf dat op de Europese zwarte lijst staat, in een land waarin
een langer verblijf mogelijk problemen geeft voor de toekomstige Verklaring
van Geen Bezwaar (VGB), additionele problemen met zich mee.

Er lijkt zo langzamerhand een beeld te ontstaan dat het normaal is om na een
dure vliegopleiding weer fors in de buidel te moeten tasten om zogenaamd
?klaar te zijn? om voor de grotere luchtvaartmaatschappijen te
?mogen? vliegen. Aan deze constructies wordt door vele betrokkenen fors
verdiend ten nadele van de jonge verkeersvliegers. Het is droevig om te
constateren dat Transavia daar nu actief aan lijkt mee te werken. De VNV
roept haar leden dringend op om géén medewerking aan dit programma te
verlenen.

Hierin ziet men maar weer dat het VNV met 2 maten meet en totaal niet afweet wat er zich in de markt afspeelt op dit moment. (En trouwens een helboel "vliegers" ook niet.)
Hieruit blijkt ook maar weer dat het VNV een KLM clubje is die niks te maken wil hebben met mensen die niet volgens de KLM (en alle ander maatschappijen onder hun hoede, dus de rest) niet geschikt zijn om bij hun te werken.

Al jaren worden Nederlanders die niet in Nederland hun vliegopleiding hebben gedaan geweerd door de KLM en het VNV doet er niks aan.
Dat zal ook de reden zijn dat je geen volwaardig lid kunt zijn omdat je dan waarschijnlijk geen volwaardig vlieger bent.

Nu zijn er een paar jongens die zijn opgeleidt in Nederland en lekker op hun reet voor in de cockpit van een KLM, of een aan de KLM gelieerde maatschappij vliegtuig zitten die schreeuwen dat de jongens de markt verzieken door zelf voor hun typerating te behalen en het VNV staat op zijn achterste benen.

JA het is niet leuk en JA het kost een hoop geld en ik vindt het ook niet leuk dat het zo moet maar VNV hou hier mee OP.

Help iedereen of help niemand maar laat je niet leiden door een hoop schreeuwers die een opleiding en een baan in hun schoot geworpen hebben gekregen door Pa en/of Ma.


P.s.: Dit is mijn persoonlijke mening en moest er even uit.
 
Staat de VNV een keer op tegen deze boevenpraktijken en moderne slavernij, is het weer niet goed...

Verbaast mij ook, las het artikel en dacht, wauw, eindelijk iemand binnen het VNV die z'n mond eens open doet, blijkt het weer een Conspiracy Theory-achtige contructie van de KLM-747-captains te zijn. Het X-Files deuntje klinkt zachtjes in mijn achterhoofd, en David Duchovny rent net achter naakte vrouwen aan, over de televisie... Somethings wrong here...

D-OCHO, check your facts. De Lion-air Deal is een grote rip-off zonder verdere positief te benoemen voordelen voor je carriere in Europa. (behalve voor FlyEye, die is er voor z'n verder carriere niet van afhankelijk en Indonesie is natuurlijk wel gewoon een mooi land. Als je geen anderhalve ton schuld hebt.)(Sorry FlyEye, no pun intended.)
 
Het spijt mij erg, maar ook ik kan me niet van de indruk van zwartmakerij van de VNV onttrekken.
Dit stuk heeft niets te maken met KLM, en ik zie alleen maar ware feiten staan.

Daarnaast begrijp ik dat die jongens hun TQ bij een derde doen en daarna mogen solliciteren bij Lion Air. Denk dat de VNV het hier niet mee eens is en ook in haar recht staat daar nu eens wat over te zeggen.
 
Even in aansluiting op het mogen solliciteren:



As a Flightglobal jobseeker we thought you might be interested in these opportunities from . . .






NEW - B737 EFIS CAPTAINS & FIRST OFFICERS - FULL TIME CONTRACT - INDONESIA•IMMEDIATE CONTRACT - STARTING APRIL 2012
•BASED IN JAKARTA, INDONESIA
•LAST PROFICIENCY CHECK MUST BE ON THE B737 EFIS (300-400-500)
•EXCELLENT TERMS ON OFFER
•FULL TIME CONTRACT WITH A RAPIDLY EXPANDING CARRIER
Sigma Aviation Services are committed to providing tailored solutions for our Candidates and Clients to allow the most competitive response to new market opportunities.

•Experienced aviation recruitment agency who understands the requirements of pilots on base with our client airlines
•Individual consultant support throughout the application process
•Detailed briefing information regarding assignments, assessments etc.
•On time payment each month to pilots on assignment with Sigma Aviation Services
•Emergency Medical Insurance provided free of charge to pilots on assignment with Sigma Aviation Services
•Full back office support from the Sigma Aviation Services Team for all pilots on assignment.

Ook hierbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de jongens die dat TQ programma doen, nog wat concurrentie krijgen zelfs. Ik begreep dat deze vacature voor Lion is, snap alleen het 300-400-500 verhaal even niet. Wie weet er meer over?

Tuurlijk is een bedrijf als dit niet de eerste keuze, maar een "Europees marktconform salaris" is altijd beter dan thuis in NL op de bank met je 737 rating.
 
blijkt het weer een Conspiracy Theory-achtige contructie van de KLM-747-captains te zijn.
Sorry zeg ik iets over Captains.

Ik heb het over de KLM als maatschappij en sommige vliegers die dit slavernij praktijken noemen en zelf een riant salaris verdienen zonder ooit een poot te hebben uitgestoken om die baan te krijgen.
Behalve dan bij de juiste vliegschool te zijn begonnen.
En dan ook nog zeuren als ze na een half jaar nog niet mogen vliegen.
 
Sorry zeg ik iets over Captains.

Ik heb het over de KLM als maatschappij en sommige vliegers die dit slavernij praktijken noemen en zelf een riant salaris verdienen zonder ooit een poot te hebben uitgestoken om die baan te krijgen.
Behalve dan bij de juiste vliegschool te zijn begonnen.
En dan ook nog zeuren als ze na een half jaar nog niet mogen vliegen.

Correct, je hebt het niet over Captains. Maar wel over 747's en de KLM, en die komen in het artikel ook niet voor. Dus ik neem even dezelfde Künstlerische Freiheit om het wat op te dikken. ;-) Verder begrijp ik wel waar je heen wilt, maar deze LionAir-optie slaat gewoon nergens op, ook niet als je niet bij de KLS bent begonnen. Je betaalt voor uren die je niet verder gaan brengen. In Europa ben je niet beter dan de rest die dit geld niet uitgeeft. Verder ben je ook buiten Europa niet beter want de rest van de wereld zit gewoon nauwelijks op nederlandsche pilooten met 500 uurtjes 737 te wachten. Maar je hebt wel meer schulden en daarmee ook een Hoger Persoonlijk Minimumloon, om ten minste quite te kunnen spelen, tijdens je carriere.
 
Hierin ziet men maar weer dat het VNV met 2 maten meet en totaal niet afweet wat er zich in de markt afspeelt op dit moment. (En trouwens een helboel "vliegers" ook niet.)

Quite the opposite is true if you read what is written. They are aware of what is going on and are trying to stop it.

I'm not a VNV fan but I have to support them trying to stop the exploitation - let's be honest - that's what Lion Air are doing.

Ook hierbij kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de jongens die dat TQ programma doen, nog wat concurrentie krijgen zelfs. Ik begreep dat deze vacature voor Lion is, snap alleen het 300-400-500 verhaal even niet. Wie weet er meer over?

Are you sure this is for Lion Air? There are companies flying 737-3/4/500 in Indonesia.

Second option is that they will get a conversion course for 737NG - much shorter course than a full rating.
 
Last edited:
Als ik de mail zo lees, kan ik alleen maar zeggen: petje af VNV!
Een vakbond is op meerdere fronten actief, ga nou niet je eigen frustraties botvieren op dit goede initiatief.
 
Ik zeg; chapeau VNV! :) Ik snap dat die nieuwe vliegers willen vliegen maar jezelf nog dieper in een put graven gaat te ver. We zijn met z'n allen pure specialisten op een bepaald vlak en dienen ook zo behandeld te worden. Niet de ene trap na de andere te krijgen en nog verder te worden uitgekleed. Straks krijg je nog dokters die jou betalen om in je te mogen snijden. What's next...?
 
D-OCHO, je trekt generaliseren wel naar een hoger plan zeg.....

De vakbond spreekt zich uit tegen het ondersteunen en werken voor maatschappijen die blacklisted zijn en geen oren hebben naar goede arbeidsovereenkomsten.

Wat is daar mis mee? Ze hebben hiertegen al eerder stelling genomen(alleen op papier welliswaar, maar meer ligt denk ik ook niet binnen het bereik in deze situatie).
 
Quite the opposite is true if you read what is written. They are aware of what is going on and are trying to stop it.

I'm not a VNV fan but I have to support them trying to stop the exploitation - let's be honest - that's what Lion Air are doing.



Are you sure this is for Lion Air? There are companies flying 737-3/4/500 in Indonesia.

Second option is that they will get a conversion course for 737NG - much shorter course than a full rating.

Not quite sure as I didn't apply myself, but have to believe others who did.


Other:
Het Lion Air "programma" loopt al wat jaartjes (sinds 2008) en gaat om een 2 jarig contract waarbij voorzien is dat je 1000 uur of meer per jaar vliegt. (waarvan je ze niet allemaal moet opschrijven, was iets met FDT, dus trek maar conclusies).
Echter is het wel de vraag of en wanneer je ook daadwerkelijk gaat vliegen.
Kunnen nu wel meer dan 200 kisten in bestelling staan, maar in 2008 waren er ook al 178 in bestelling. Grote vraag: waar blijven die kisten, wanneer beginnen al die vliegers (zijn er nog zat aangenomen en thuis aan het wachten), en waarom 200+ bestellen als je de vorige bestelling nog niet eens op de appron hebt staan?

Leuke vragen om over na te denken.
 
Nou zie het probleem niet zo Ken aantal jongens die bij Lion werken En ja er zijn nadelen Maar je vliegt wel ( en veel ) Beter dan thuis zitten met dikke schuld lijkt mij In Europa is nauwelijks werk Bij RYR misschien maar ook hier zelf betalen En als die HV instructeurs maar genoeg trainen wordt misschien de standaard bij LION zelfs beter
 
Och, vraag me af of LION op je CV wel zo goed staat, wil je ooit nog bij een major aan de slag willen gaan.
 
Je wordt in ieder geval (als de markt dit toe laat) nog bij een Arke aangenomen. Mits je terug wilt naar Nederland.
 
Je wordt in ieder geval (als de markt dit toe laat) nog bij een Arke aangenomen. Mits je terug wilt naar Nederland.


Zo is dat , en je hebt na 2 jaar een kleine 2000 uur 737, een ATPL(A), en goede vooruitzichten op zelfs een command functie bij dat zelfde LION.

In Nederland zit dat er helaas voor de grote meerderheid niet in.
Misschien als er heel veel F/O van o.a. Arke en HV toch besluiten om naar Emirates te gaan ,er nog her en der iemand wordt aangenomen maar dat zal het voorlopig wel zijn.
Ook KLM verwacht ik niet veel van.
Morgen zeer-waarschijnlijk weer een Mega verlies aangekondigd.
Echt uitbreiden doen ze ook niet. De KLM 737 zomer vloot groeit ook zeker niet (al sowieso 3 machines deze zomer naar HV om daar de zomerpiek op te vangen.

Dus lijkt mij dat elke baan zeker als je geen of nauwelijks uren hebt meegenomen op dit moment.
 
Tof dus een command met 3000 uur? En een ab initio in de linkerstoel? Is echt vragen om problemen!!

Ik zou er lekker weg blijven. Denk dat rondvluchten op Teuge beter op je CV staat dan 737 uren bij Lion Air.
 
Tof dus een command met 3000 uur? En een Ab initio in de linkerstoel? Is echt vragen om problemen!!

Ik denk dat ik wel begrijp wat je bedoelt, maar wanneer is een ab-initio geen ab initio meer? Dwz wanneer zou hij/zij wel geschikt zijn voor een command?

KLM, DLH, AFR, BAW bv nemen allemaal ab-initio's aan, wanneer zijn ze wel klaar voor een command?

Oprechte vraag, niet afzeikerig bedoelt ;)
 
Back
Top