Laagvliegen nu ook op de Fokker 100?

Sierra

New member
Goeiemiddag allemaal!

Ik kwam afgelopen zaterdagochtend rond 7:30 terug van mijn krantenwijk, en tot mijn grote verbazing zag ik een vliegtuig!

Nu woon ik in de Wieringermeer, en weet ik dat ons luchtruim door de marine gebruikt wordt voor het laagvliegen, maar het betrof hier geen lynx.

Sterker nog, het was een tweemotorige jet! Ik kon zelfs de kleuren onderscheiden; Wit onder en blauw boven (KLC misschien?)
Als ik moest gokken welk type het hier betrof, gok ik op de Fokker 100.

En dat terwijl ik normaal op een heldere dag nauwelijks kan zien of het om een twee- of viermotorig vliegtuig gaat! :p

Kortom: wat was hier aan de hand?
 
Op vergelijkbare hoogte waarop ik wel eens een cessna zie passeren,

ik denk 1000' tot 3000' ?
 
Waarschijnlijk (was er niet, dus weet het niet zeker) verminderde coördinatie met Dutchmil, waardoor soms vanuit Sector 5 vanaf Toppa insnijden direct naar Spykerboor mogelijk is.
 
Och dat valt toch wel mee dan? Ik denk niet dat hier iets bijzonders aan de hand was.
Ik werd gisteren van Almere tot Uithoorn op 1500-2000ft gehouden met een geweldig uitzicht op mooi-weer-vierend Nederland.

Het is net hoe de luchtverkeersleiding je stuurt, maar daar kan Surferboy vast wel iets meer over uitleggen ;)
 
Aha dat verklaard een hoop.

Maar is het niet wat vroeg om iemand al boven de Wieringermeer op 2000' neer te zetten?
 
Zoals gezegd ik was er niet bij, maar plausibel is dat er werd geparalleld werd met 18C en 18R waarbij sector 5 doorkomt voor de 18R. Indien dit gebeurt moet normaal het verkeer voor de 18R op 2000ft zitten voordat de Baseturn wordt gedraaid, dit omdat het verkeer voor de Centre op 3000ft indraait.

Aangezien deze vlucht geen Baseleg vliegt moet ie dus al redelijk ver uit laag zitten om het geheel veilig te laten verlopen.
 
Back
Top