kwaken onder Schiphol TMA1

Guillie

New member
Even een draadje overgenomen uit Luchtvaart algemeen, betreffende transpondergebruik.

Volgens mij zeer van belang voor iedere prive-vlieger, maar nog niet bij een ieder bekend:

Op verzoek van de Luchtverkeersleiding Nederland is op de ICAO-regel dat een transponder in principe tijdens de gehele vlucht ingeschakeld moet blijven, ook in luchtruim waarin zonder transponder gevlogen mag worden, tijdelijk een uitzondering gemaakt onder SPL TMA 1. Technische problemen met het luchtverkeersleidingssysteem en de verwachting dat te veel ‘Traffic Advisories’ (TA) en verplicht op te volgen uitwijkadviezen ‘Resolution Advisories’ (RA) zouden ontstaan vormden hiervoor de basis. Gezien de risico’s van botsingen onder de SPL TMA 1, zoals blijkt uit diverse AIRPROXES en daaruit volgende adviezen van de ATIC en het belang van een veiligheidsnet bij en onder de SPL TMA, vervalt deze uitzondering op 5 juni 2008.


Bovenstaande staat in het volgende artikel:

http://www.ivw.nl/onderwerpen/luchtv...ansponder.aspx
 
En terecht! Dit was natuurlijk een uiterst bizarre uitzonderingsregel.

Vinden ze een "antibotsings-device" uit en vervolgens moet ie uitgeschakelt worden.....duh.:confused::confused::confused:

Over nuisance TA/RA's: Het zou handig zijn als de initial app altitude op de ILS naar 3000 ipv 2000 gaat. Dan heb je tenminste altijd 1500' separatie onder de TMA. Nu is dat 500' (Init. app. alt v.d. ILS is 2000' en TMA is 1500') dus slechts 500 voet separatie; volgens mij leidt dat altijd tot een RA als je binnen de 5 nm van elkaar passeert..... Niet handig -> beide kisten "legaal" bezig en krijg je toch een RA.....
 
TCAS werkt met een tijdsfunctie je krijgt een RA 15-35 sec voor impact. Dus je krijgt geen RA als je niet als een bezetene naar beneden komt voor een glide interceptept op 1.500 ft. Als beide kisten gewoon level vliegen krijg je zelfs geen TA enkel prox traffic op je display.

Bovendien weten de meeste sportvliegers toch wel waar de grote kisten vliegen voor een intercept dus zul je ze daar (hopelijk) niet al te vaak aantreffen op 1.500 ft.
 
Spijtig genoeg zijn er voor generatorloze luchtvaartuigen onvoldoende geschikte Transponders beschikbaar!

Het feit dat Nederland :mad: vooruitloopt op de Europese regelgeving is hier een belangrijke factor.

Denk nu niet dat je (zonder transponder) vliegend op (voorbeeld) 1.300 voet onopgemerkt blijft.

De KLPD beschikt namelijk over Vector IV Aero (hoogtemeetinstrument voorzien van: laserafstandsmeter, hellinghoekmeter en digitaal kompas).

Met één druk op de knop kunnen ze de vlieghoogte vaststellen.
 
Last edited:
Dat NL vooruit loopt op regelgeving voor generatorloze vliegtuigen, staat er een beetje los van. Deze regel was een (vreemde) uitzondering op alle met een transponder uitgeruste vliegtuigen. Het werd tijd dat deze werd afgeschaft!
En dat de KLPD kan kijken hoe hoog je vliegt doet er weinig toe als je 30sec weg bent van impact met een B744.
 
Wat men schijnbaar niet wil begrijpen, dat wanneer de veiligheid AANTOONBAAR is gediend met een bepaalde maatregel, dat de luchtsporters als eerste zeggen dat ze er blij mee zijn.

De eerste luchtsporter die graag in contact WIL komen met een F-16 moet nog geboren worden!

De DGTL heeft van ICAO de mogelijkheid en bevoegdheid gekregen om de transponderplicht uit te stellen en/of gefaseerd in te voeren en veel minder verstrekkend dan op dit moment wordt voorgesteld.

De omliggende landen hebben hier al het voorbeeld van gegeven, waaruit realiteitszin blijkt.

In dat buitenland stelt men: In bepaalde gebieden een transponder: de rest is transpondervrij.

Nederland zegt: Overal transponders behalve....
Met dit beleid gaat Nederland :mad: in tegen de bepalingen van ICAO.

Ook wil de luchtverkeersleiding weten wat waar gebeurt, ook in de gebieden waar het commerciële en militaire verkeer nauwelijks of niet komt.

Kortom, op dit moment is het nut en noodzaak nog niet voldoende aangetoond!

Bron
 
Ff nog toelichting op mn eerdere post.

Heb zelf 2 x een TCAS RA gehad vliegend op baseleg 18R op 2000' x-ing 't strand tussen ijmuiden en castricum aan zee. Daar zit veel VFR traffic vliegend langs de kust. Deze collega VFR vliegers waren blijkbaar vergeten om hun Transponder op stby te zetten. Bijde keren een RA gehad (wij op 2000' en zij 500' daaronder op 1500'). Dus theoretisch misschien geen RA te verwachten maar we hadden m dus wel 2x.

Als je de volgende link ff opend dan zie je meteen hoe dat waarschijnlijk zo heeft kunnen zijn.....

http://static.scribd.com/docs/acib93102p92l.swf

Veel VFR plezier!
 
Heb je net het spaarvarken op z'n kop gezet en een Garmin GTX-330 (of 327) Mode-S transponder aangeschaft en ben je een Eurootje of 3000 lichter, mag je dan het ding uitschakelen onder de Schiphol TMA. Lekker consequent !!:mad::mad:

De oplossing werd eerder in dit forum al genoemd, ophogen van de TMA ondergrens waardoor er voor iedereen levensruimte ontstaat. Transponders aan en laat TCAS z'n werk maar doen:p:
 
Heb je net het spaarvarken op z'n kop gezet en een Garmin GTX-330 (of 327) Mode-S transponder aangeschaft en ben je een Eurootje of 3000 lichter, mag je dan het ding uitschakelen onder de Schiphol TMA. Lekker consequent !!:mad::mad:

De oplossing werd eerder in dit forum al genoemd, ophogen van de TMA ondergrens waardoor er voor iedereen levensruimte ontstaat. Transponders aan en laat TCAS z'n werk maar doen:p:

Voor de duidelijkheid, vanaf 5 juni 2008 is het dus toegestaan om te squawken onder de TMA, wegens teveel AIRPROXES.

Vanaf 5 juni overal in Nederland (incl. SPL TMA) dus op ALT!
 
heb het bij EHRD ook meegemaakt: op de Romeo-arrival (1500') wilde ATC me naar 1000' omdat Transavia inbound ROT was en bij hun dan dus de TCAS af zou gaan
 
Gisteren EHGR-EHTX v.v. gevlogen. Onder Schiphol TMA keurig op 1200'. Heenvlucht zat ik achterin, de mannen voorin kwaakten leuk 7000S en vonden het niet nodig om STBY te selecteren, AMS info reageerde daar niet op, had ik eigenlijk wel verwacht.
We vlogen ruwweg de lijn EHSB-EHLE-Enkhuizen-Den Oever. Terugvlucht zelf gevlogen, ook 7000S kwakend, maar ik volgde de kustlijn tot HvHolland en ook toen geen reactie hierop van AMS info.
Ze vinden het blijkbaar OK op 124.30.
Lopen ze vooruit op 1 juni?
 
Lopen ze vooruit op 1 juni?

Als vlieger blijf/ben je ten alle tijden zelf verantwoordelijk ;)

Indien het Luchtverkeersleiders Gilde een probleem heeft gehad met jullie mode 7000S (overland)vlucht (PH-GRH), dan krijg je ongetwijfeld voor 1 juni a.s. een KLPD telefoontje (afspraak verhoor/procesverbaal) :p:
 
Als vlieger blijf/ben je ten alle tijden zelf verantwoordelijk ;)

Indien het Luchtverkeersleiders Gilde een probleem heeft gehad met jullie mode 7000S (overland)vlucht (PH-GRH), dan krijg je ongetwijfeld voor 1 juni a.s. een KLPD telefoontje (afspraak verhoor/procesverbaal) :p:

Het Gilde is een vakorganisatie/vakbond, die zullen niet zoveel moeite hebben met een individuele mode 7000S machine. Ik ben het wel met Great Balls eens dat iedereen zich gewoon aan de regels moet houden, dus tot 5 juni transponders uit beneden de Schiphol TMA tenzij je uitdrukkelijk toestemming krijgt om 'm aan te houden. Daar moet je dan wel om vragen.

Als ik zie hoeveel prive-vliegers er zonder toestemming en zonder radio-contact door de Maastricht TMA vliegen (classificatie DELTA), zal het met de KLPD en een prent wel loslopen. Ook hier is het devies van toepassing....Neem de regeltjes serieus ! Classificatie DELTA = radiocontact + klaring, maar dit even geheel terzijde. Straks krijg ik nog een off-topic uitbrander !!!:mad::mad::mad:

Flush:kiss:
 
Back
Top