Kritiek van Frankrijk over leiding vliegverkeer in Haïti

metrodriver

New member
Kritiek van Frankrijk over leiding vliegverkeer in Haïti:passed::passed::passed:

Haiti is het armste land in de westelijk halfrond, en vergelijkbaar met enkele zeer arme landen in Afrika. ATC gaat met papier en potlood, verplichte meldpunten en zodra je van de airway afbent met "what is your location?" elke paar minuten. Of Port-a-potty radar had weet ik niet, ik ben daar gelukkig nooit geweest, wel Cap Haitien dat aan de noordkust ligt. Ik heb daar nooit iets van radar gezien. Vanuit Nassau kreeg je eerst met Miami te maken die je op de boundary met Haiti losliet. Daarna begon het houtje-touwtje ATC met regelmatig vliegtuig naar vliegtuig calls omdat ATC er weer eens niets van begreep.
Het vliegveld van Port-o-prince is niet bijster groot. Ook geen reden voor omdat het geen knooppunt is en ook niet echt een toeristenbestemming (die gaan een paar km verderop naar Punta Cana). Als de ramp vol is, dan is hij vol. En met de weinige K-loaders en dollies daar zal afladen ook niet snel gaan. Onze offload in Piscoe een paar jaar terug duurde 6 uur omdat er slechts 3 dollies waren op het hele vliegveld, en wij 23 pallets hadden......

Een soortgelijke situatie heb ik meegemaakt op de Cayman Islands nadat hurricane Ivan er de bezem doorgehaald had. Geen stroom, geen telefoon. ATC werkte met een handheld radio met beperkt bereik, die elke paar uur opgeladen moest worden met een draagbare generator. Ook geen radar, ILS, VOR of wat dan ook. Het vertrek naar het noorden was niet makkelijk omdat Cuba niet wist dat je kwam en je ver in hun gebied zat voordat je ze op hun frequentie te pakken kreeg. Niet een goed gevoel vanwege de niet zo goede betrekkingen tussen de VS en Cuba. Vluchten naar de Caymans moesten ook stopgezet worden ivm met tekort aan ramp space. Lima (Peru) had hetzelfde na de aardbeving in Piscoe een paar jaar geleden.

Als de Fransen nu echt wat beter ATC hadden gewild dan hadden ze maar een paar ontwikkelingshulpeuro's in hun voormalige colonie moeten steken. De Fransen zullen dit eiland wel als een bodemloze put zien en hun euro's investeren waar nog iets te halen valt.
Maar goed, typisch Frans, het is nooit goed of het deugt niet. Ieder dag staakt of protesteert er wel iemand, en het begint al op school. Voor treininfo moet je bij de website van deBelgen of Duitsers kijken omdat de SNCF website terug valt in het Frans en de ticket pagina's (als je de treinsoort tenminste weet) verborgen is achter een hele zooi corporate pagina's. Laten ze eerst hun eigen rommeltje maar voor elkaar krijgen voordat ze gaan klagen over hun eigen voormalige colonie
 
Ze klaagden over de Amerikanen die nu de ATC doen in Haiti.

Het argument van de Franzen was dat de Amerikanen hun prioriteiten verkeerd hadden liggen omdat ze een ziekenhuisvliegtuig weigerden.
 
Net of de ATC in Frankrijk zelf niet 9 van de 10 keer een puinhoop is!
Iets met een splinter en een balk ofzo...:passed:
 
Typisch voor de Fransen, wel klagen, maar niet met oplossingen komen.

Dacht dat dat meer voor Nederlanders geldt.

Die (Nederlanders) kwamen pas na 3 dagen omdat ze zich perse aan alle adminstratieve vliegregeltjes wilden houden... Herkenbaar ? :D
 
Last edited:
Nu moet ik ook zeggen dat ik de keuze om een vliegtuig van artsen zonder grenzen, met nota bene een volledig uitgerust veldhospitaal aan boord diverten naar de dominicaanse republiek wel een beetje een vreemde vind.
Dan had ik er persoonlijk als ATC toch voor gekozen om iets anders te diverten, bijvoorbeeld de kist met Ban Kie Moon. Leuk hoor zo een hotemetoot die daar een beetje de hulpverleners in de weg komt lopen, maar hoe zijn de mensen die daar onder het puin liggen mee geholpen?

Dat de franse wat extra hard roepen snap ik trouwens ook wel. Artsen zonder grenzen is van oorsprong een franse organisatie, die daar tot op vrij hoog niveau lobbyisten heeft zitten.
 
Ik vind het moeilijk een beeld te vormen van wat er in Haïti gebeurd, maar één ding weet ik zeker: aan een aardbeving kunnen de Fransen niets, maar dan ook helemaal niets doen. Ik kan me ook voorstellen dat als je als Frankrijk miljoenen euro's en tientallen vliegtuigen (!) ontwikkelingshulp stuurt, het frustrerend kan zijn als de USA hun eigen vliegtuigen en Ban Ki Moon eerst laten gaan.

Dan kun je een topic op Airwork starten over je eigen stoere verhalen in de Carribean, maar dat lijkt me in deze tijden ongepast.
 
Back
Top