metrodriver
New member
Kritiek van Frankrijk over leiding vliegverkeer in Haïtiassed:assed:assed:
Haiti is het armste land in de westelijk halfrond, en vergelijkbaar met enkele zeer arme landen in Afrika. ATC gaat met papier en potlood, verplichte meldpunten en zodra je van de airway afbent met "what is your location?" elke paar minuten. Of Port-a-potty radar had weet ik niet, ik ben daar gelukkig nooit geweest, wel Cap Haitien dat aan de noordkust ligt. Ik heb daar nooit iets van radar gezien. Vanuit Nassau kreeg je eerst met Miami te maken die je op de boundary met Haiti losliet. Daarna begon het houtje-touwtje ATC met regelmatig vliegtuig naar vliegtuig calls omdat ATC er weer eens niets van begreep.
Het vliegveld van Port-o-prince is niet bijster groot. Ook geen reden voor omdat het geen knooppunt is en ook niet echt een toeristenbestemming (die gaan een paar km verderop naar Punta Cana). Als de ramp vol is, dan is hij vol. En met de weinige K-loaders en dollies daar zal afladen ook niet snel gaan. Onze offload in Piscoe een paar jaar terug duurde 6 uur omdat er slechts 3 dollies waren op het hele vliegveld, en wij 23 pallets hadden......
Een soortgelijke situatie heb ik meegemaakt op de Cayman Islands nadat hurricane Ivan er de bezem doorgehaald had. Geen stroom, geen telefoon. ATC werkte met een handheld radio met beperkt bereik, die elke paar uur opgeladen moest worden met een draagbare generator. Ook geen radar, ILS, VOR of wat dan ook. Het vertrek naar het noorden was niet makkelijk omdat Cuba niet wist dat je kwam en je ver in hun gebied zat voordat je ze op hun frequentie te pakken kreeg. Niet een goed gevoel vanwege de niet zo goede betrekkingen tussen de VS en Cuba. Vluchten naar de Caymans moesten ook stopgezet worden ivm met tekort aan ramp space. Lima (Peru) had hetzelfde na de aardbeving in Piscoe een paar jaar geleden.
Als de Fransen nu echt wat beter ATC hadden gewild dan hadden ze maar een paar ontwikkelingshulpeuro's in hun voormalige colonie moeten steken. De Fransen zullen dit eiland wel als een bodemloze put zien en hun euro's investeren waar nog iets te halen valt.
Maar goed, typisch Frans, het is nooit goed of het deugt niet. Ieder dag staakt of protesteert er wel iemand, en het begint al op school. Voor treininfo moet je bij de website van deBelgen of Duitsers kijken omdat de SNCF website terug valt in het Frans en de ticket pagina's (als je de treinsoort tenminste weet) verborgen is achter een hele zooi corporate pagina's. Laten ze eerst hun eigen rommeltje maar voor elkaar krijgen voordat ze gaan klagen over hun eigen voormalige colonie
Haiti is het armste land in de westelijk halfrond, en vergelijkbaar met enkele zeer arme landen in Afrika. ATC gaat met papier en potlood, verplichte meldpunten en zodra je van de airway afbent met "what is your location?" elke paar minuten. Of Port-a-potty radar had weet ik niet, ik ben daar gelukkig nooit geweest, wel Cap Haitien dat aan de noordkust ligt. Ik heb daar nooit iets van radar gezien. Vanuit Nassau kreeg je eerst met Miami te maken die je op de boundary met Haiti losliet. Daarna begon het houtje-touwtje ATC met regelmatig vliegtuig naar vliegtuig calls omdat ATC er weer eens niets van begreep.
Het vliegveld van Port-o-prince is niet bijster groot. Ook geen reden voor omdat het geen knooppunt is en ook niet echt een toeristenbestemming (die gaan een paar km verderop naar Punta Cana). Als de ramp vol is, dan is hij vol. En met de weinige K-loaders en dollies daar zal afladen ook niet snel gaan. Onze offload in Piscoe een paar jaar terug duurde 6 uur omdat er slechts 3 dollies waren op het hele vliegveld, en wij 23 pallets hadden......
Een soortgelijke situatie heb ik meegemaakt op de Cayman Islands nadat hurricane Ivan er de bezem doorgehaald had. Geen stroom, geen telefoon. ATC werkte met een handheld radio met beperkt bereik, die elke paar uur opgeladen moest worden met een draagbare generator. Ook geen radar, ILS, VOR of wat dan ook. Het vertrek naar het noorden was niet makkelijk omdat Cuba niet wist dat je kwam en je ver in hun gebied zat voordat je ze op hun frequentie te pakken kreeg. Niet een goed gevoel vanwege de niet zo goede betrekkingen tussen de VS en Cuba. Vluchten naar de Caymans moesten ook stopgezet worden ivm met tekort aan ramp space. Lima (Peru) had hetzelfde na de aardbeving in Piscoe een paar jaar geleden.
Als de Fransen nu echt wat beter ATC hadden gewild dan hadden ze maar een paar ontwikkelingshulpeuro's in hun voormalige colonie moeten steken. De Fransen zullen dit eiland wel als een bodemloze put zien en hun euro's investeren waar nog iets te halen valt.
Maar goed, typisch Frans, het is nooit goed of het deugt niet. Ieder dag staakt of protesteert er wel iemand, en het begint al op school. Voor treininfo moet je bij de website van deBelgen of Duitsers kijken omdat de SNCF website terug valt in het Frans en de ticket pagina's (als je de treinsoort tenminste weet) verborgen is achter een hele zooi corporate pagina's. Laten ze eerst hun eigen rommeltje maar voor elkaar krijgen voordat ze gaan klagen over hun eigen voormalige colonie