KONY 2012: STOP KONY

Lion with Wings

New member
mainContent-register-kony.jpg


MAKE KONY FAMOUS
TO STOP HIM




Wilt u a.u.b. even de tijd nemen voor KONY 2012?



KLIK HIER OM DE VIDEO TE BEKIJKEN



KONY 2012 is a film and campaign by Invisible Children that aims to make Joseph Kony famous, not to celebrate him, but to raise support for his arrest and set a precedent for international justice.

HOW TO HELP:
Donate to Invisible Children: stayclassy.org/checkout/donation?eid=14711
Purchase KONY 2012 products: invisiblechildrenstore.myshopify.com/
Sign the Pledge: causes.com/causes/227-invisible-children

www. kony2012. com/
 
Film kost een half uurtje van je tijd, maar is het waard. Een goed opgezette film en een zeer goed doel!
 
Kijk deze film zeker, en verspreid hem als je kan. Zeer de moeite waard. Moet er toch niet aan denken dat mijn kleine prinses van 3 opgroeit in angst.
 
Ah weer een onderwerp waar de gemiddelde facebook/twitter gebruiker kan laten zien hoe zeer hij betrokken is bij de wereld...

"Snel op de like knop drukken, heb de wereld weer een stukje beter gemaakt..."

Natuurlijk haasten bekende "sterren" zich om maar duidelijk te maken hoe erg ze het vinden en hoe snel Kony gestopt moet worden, maar heeft het wel nut?

Natuurlijk is een aandacht voor misstanden goed, maar dan wel de juiste aandacht. Kony is "oud" nieuws, heeft zijn (vreselijke) daden jaren geleden gepleegd en is naar alle waarschijnlijkheid niet eens meer in Uganda. Sinds 2005/2006 heeft de hele Kony geen actie meer ondernomen, heeft Uganda steeds minder last van zijn groepje en zijn er geruchten dat hij al dood is. Echter 6 jaar na dato krijgen we ineens een video en is Kony een hype geworden. Dat terwijl andere groeperingen in datzelfde land opstaan en op de oude voet verder gaan.

Waarom nu en niet toen de man zijn wandaden ook echt ten uitvoer bracht?

Toch storten we dollars en dollars op de rekening van de stichting "invisible children" waarvan slechts een kleine 37% naar Uganda gaat om iemand op te sporen die dus niet eens meer in dat land is. Waar Daarnaast zijn de hele oorlog en alle wandaden in het land niet ineens voorbij mocht hij wel opgepakt worden. Echter tegen die tijd komt er weer een andere hype video op facebook en blijft het land in dezelfde shit zitten als het al zat.

En, wil je dat je geld echt naar militairen gaat? Om meer oorlog te voeren in een land dat al bijna verwoest is? Een oorlog waarbij die kindsoldaten de eerste zijn die sterven?

Dat terwijl er in een ander land een dictator bijna meer kinderen per dag vermoord dan Kony in een jaar aan zijn leger toevoegde, maar facebook/twitter blijft akelig stil, geen Justin Bieber die dat op zijn twitter zet, geen enorme facebook campagne, geen trending topic op twitter..

Nogmaals, natuurlijk is aandacht voor degelijke zaken altijd goed. Maar het feit dat het jaren na dato pas gevraagd wordt en dat de stichting erachter niet bekend staat als een echt vrijgevige stichting vraag ik me af of er geen andere motieven achter deze campagne zitten dan de nobele "red de kindertjes..."

Je zou bijna denken dat er olie gevonden is in dat land... :angel:

Als we dan toch filmpjes aan het kijken zijn:
http://www.youtube.com/watch?v=7DO73Ese25Y
http://www.youtube.com/watch?v=KLVY5jBnD-E
 
Dat klinkt cynisch, maar ik vrees dat het terecht zou kunnen zijn.
Zelf heb ik me al sedert jaren afgekeerd van georganiseerde liefdadigheid/welmenendheid.
 
Dhr. Eikie. Heel leuk allemaal maar er wordt door de organisatie zelf het een en ander uitgelegd, inclusief het weetje dat wordt medegedeeld dat Kony waarschijnlijk niet meer in Uganda zit maar omringende landen. : )

Het kan zijn dat u zelf naar hem op jacht gaat en niet genoegen neemt met "maar" een likeje op Facebook, maar dat is wel toevallig net datgene waar deze actie zijn kracht uit kan halen. So what's the problem with that?

Over de financiering:

Rapporten over de financiering:
http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/financials.html

Officiele reactie(s) op de kritiek die er wordt geleverd:
http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html

Een populaire en belangrijke blog met kritiek op de organisatie (die helaas voor u, ook heeft besloten naar de volle kant van de glas te kijken).
http://visiblechildren.tumblr.com/

Het kan zijn dat u een brief van Kony heeft gekregen waarin hij zijn excuses aanbiedt en u belooft nooit meer wat te doen. Maar laten we eerlijk wezen: wie haalt hier zijn genoegen uit? In ieder geval sowieso niet de vele slachtoffers..

Over uw punt van de artiesten: een kat in het nauw zal ook niet uit heldhaftige dapperheid zijn belager aanvallen. Maar, uiteindelijk ZAL hij toch echt actie uit zichzelf ondernemen al is dat maar uit angst en bangheid. Wat wil ik hiermee zeggen? Welke intentie die artiesten ook zullen hebben volgens u, ze helpen gelukkig allemaal de actie dezelfde kant op gaan. : )

Kritiek leveren vanachter de computer op iemand die daadwerkelijk met iets bezig is, is net zo makkelijk als de actie te ondersteunen met "een likeje". Nee oke, iets moeilijker: je moet typen.

n.b.:
Ik ben niet gebonden aan deze actie op welke wijze dan ook, behalve door een van de vele (irritante?) stemmen proberen te zijn (die blijkbaar wel wordt gehoord!). Maar ik moet wel zeggen dat kritiek uiteraard altijd goed is. Daar niet van. : )
 
Dhr. Eikie. Heel leuk allemaal maar er wordt door de organisatie zelf het een en ander uitgelegd, inclusief het weetje dat wordt medegedeeld dat Kony waarschijnlijk niet meer in Uganda zit maar omringende landen. : )

Het kan zijn dat u zelf naar hem op jacht gaat en niet genoegen neemt met "maar" een likeje op Facebook, maar dat is wel toevallig net datgene waar deze actie zijn kracht uit kan halen. So what's the problem with that?
En wat is die kracht dan?
Kony boeit het niet of je nu wel of geen like indrukt.
Kony boeit het niet of hij nu wel of niet bekend is bij het grote publiek, er wordt immers al jacht op hem gemaakt, film of niet.

Wat zou überhaupt de invloed zijn van een massale bekendheid? Druk op de regering van Uganda om hem op te pakken? Druk op de internationale gemeenschap om hem op te pakken? Feit blijft dat men al jaren bezig is hem op te sporen, zowel door het land zelf als door (in dit geval) de Amerikanen. Wat, naast de nutteloze druk, zou nog meer de "kracht" zijn van deze campagne?
Zijn wandaden waren al bekend, er werd al jacht op hem gemaakt, wat kan het doel zijn van de film?

Een film zoals deze zal weinig tot geen invloed hebben op die jacht, anders dat dat het een makkelijke manier is om aan te geven dat je het beste voor hebt met de kindertjes in Uganda. Ja, het vergroot het aantal mensen die er kennis van nemen. Is dat een goed iets? Ja, maar verwachten dat deze campagne ook maar een beetje meedraagt aan het oppakken van Kony is lichtelijk naïef.

Over de financiering:

Rapporten over de financiering:
http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/financials.html

Officiele reactie(s) op de kritiek die er wordt geleverd:
http://s3.amazonaws.com/www.invisiblechildren.com/critiques.html
Uit je eerste bron blijkt dat ze een inkomsten hebben van ruwweg 13 miljoen.
Uit je tweede bron blijkt dat ze zelf zeggen 80% uit te geven aan "programs that further our three-fold mission" en dat het totaal aan uitgaves een kleine 9 miljoen is.

Duidelijk is wel dat er van die 13 miljoen 3,3 miljoen echt naar centraal afrika gaat, ongeveer een kwart. Precies wat ik (zelfs minder) aangaf in mijn post.

Sowieso kom ik niet op 80% aangezien ze zelf zeggen bijna 9 miljoen uit te geven. Dat geeft, zonder de post "management and general" weggestreept te hebben, geen 80%.

En ik ben zeker niet de enige die op nogal lage percentages kom. Velen hebben het uitgezocht en komen echt niet boven de 40% uit, ongeacht wat de stichting zelf zegt.
Natuurlijk is voorlichting ook een goed doel op zich, vraag is dan wel weer of je geld dan bijdraagt aan de opsporing en aanhouding van Kony, iets waar de film voor zou moeten dienen.


Een populaire en belangrijke blog met kritiek op de organisatie (die helaas voor u, ook heeft besloten naar de volle kant van de glas te kijken).
http://visiblechildren.tumblr.com/
Zie anders weinig punten die niet met de mijne overeenkomen.

Zouden ze dat wel hebben is dat natuurlijk niet "helaas voor mij". Ik heb niets te winnen of verliezen bij deze campagne, maar het lijkt er sterk op dat niemand echt wint (behalve de stichting zelf?).

Zie bijzonder weinig positieve punten over invisible children of het nut van deze Kony campagne. Wel zie ik een heleboel kritiekpunten. En belangrijk, juist de Ugandesen hebben de meeste kritiek.
Het kan zijn dat u een brief van Kony heeft gekregen waarin hij zijn excuses aanbiedt en u belooft nooit meer wat te doen. Maar laten we eerlijk wezen: wie haalt hier zijn genoegen uit? In ieder geval sowieso niet de vele slachtoffers..
Ik denk dat mijn punt niet geheel duidelijk is. Is Kony een slechte man? 'Tuurlijk. Moet hij, indien nog levend, opgepakt worden ? Natuurlijk en dat geldt ook voor een daarop volgende berechting.
Echter daar zal deze campagne niet voor zorgen. Het vergroot de publieke aandacht, maar daar is het te laat voor. Er zijn betere doelen om op te focussen. Ook al klikt elke inwoner, inclusief Kony zelf op de like knop, Kony wordt er geen dag eerder door gevangen.

Hadden we 10 jaar geleden deze campagne gehad was op zijn minst het doel nog nuttig, nu een stuk minder, mosterd na de maaltijd. En dat is nog zonder het gerucht mee te nemen dat hij al lang dood is. Feit is echter wel dat hij al 5 jaar zich stil houdt en al vijf jaar er andere problemen in hetzelfde land zijn die een hogere prioriteit zouden moeten hebben.

Over uw punt van de artiesten: een kat in het nauw zal ook niet uit heldhaftige dapperheid zijn belager aanvallen. Maar, uiteindelijk ZAL hij toch echt actie uit zichzelf ondernemen al is dat maar uit angst en bangheid. Wat wil ik hiermee zeggen? Welke intentie die artiesten ook zullen hebben volgens u, ze helpen gelukkig allemaal de actie dezelfde kant op gaan. : )
Nogmaal, Kony wordt al 15 tot 20 jaar gezocht. Denk je nu werkelijk dat hij uit zichzelf de jungle uit komt stappen omdat Bieber het op zijn facebook heeft gezet?
Natuurlijk niet. Sinds oktober vorig jaar zijn er 100 hoog opgeleide Amerikaanse soldaten naar hem op zoek. Sinds 2008 is Uganda, met hulp van de Amerikanen naar hem op zoek. Dat heeft niets uitgehaald, maar 100 miljoen likes op facebook doen hem besluiten zich over te geven...

Zoals alle rampen en tragedies wordt ook deze zaak, die in principe best juist is, misbruikt door bekende "sterren" om zichzelf in de picture te zetten. Je kunt immers niet tegen deze zaak zijn, dus kun je je ook niet stil houden op twitter.
Dit zie je terug elke keer als er iets gebeurd in de wereld, van prinsen die onder de sneeuw liggen tot de honderden doden in Syrië.. Oh wacht, niet dat laatste blijkbaar.
Kritiek leveren vanachter de computer op iemand die daadwerkelijk met iets bezig is, is net zo makkelijk als de actie te ondersteunen met "een likeje". Nee oke, iets moeilijker: je moet typen.
Ik snap deze opmerking niet. Zoals je later zegt, kritiek is juist goed. Ik zie teveel mensen die zonder ook maar een greintje kennis over de zaak zelf deze video hersenloos "doorgeven" op twitter en maar op de like knop drukken. Mensen die geld overmaken zonder na te gaan wat er met het geld gebeurt.
Mensen die menen dat omdat het een goed doel is, je niet kritisch mag staan tegenover dat doel en de mensen erachter.

Juist kritiek hebben is moeilijker in dit geval, je gaat immers tegen de stroom in. Hoe kun je problemen hebben met dit doel, ben je voor kindersoldaten?
Hoe moeilijk het kan zijn kun je op je eigen bron lezen (doodverwensingen).
n.b.:
Ik ben niet gebonden aan deze actie op welke wijze dan ook, behalve door een van de vele (irritante?) stemmen proberen te zijn (die blijkbaar wel wordt gehoord!). Maar ik moet wel zeggen dat kritiek uiteraard altijd goed is. Daar niet van. : )
Door wie worden ze gehoord? je vrienden op facebook? Hun vrienden? etc?

Nogmaals, ik ben niet tegen dit soort acties, echter wel hoogst kritisch over het nut ervan. Het lijkt een beetje (koloniaal) schuldig voelen en wat willen doen voor "de kindertjes in Afrika".
Is het niet tekenend dat deze hele actie door een niet-Ugandees is opgestart? Dat in de hele film bijna geen Ugandees aan het woord komt? En dat juist de grootste stroom van kritiek uit het land zelf komt? Men lijkt bewust de mening van de mensen ter plekke niet te willen weten.

Het lijkt er veel op dat deze actie een gevoelige snaar raakt bij de (verwende) westerling. Men krijgt zo een idee dat men wat kan doen voor die arme kindertjes, maar ondertussen hebben juist de mensen waar het om gaat geen stem gekregen. Wel hebben ze massa's kritiek...

Vind ik het een sympathieke actie? Ja, maar ook een grotendeels nutteloze. Er zijn andere delen van de wereld waar even erge dingen gebeuren waar, in tegenstelling tot in Uganda, niet ingegrepen wordt, noch door het land zelf, noch door de internationale gemeenschap. Focus daar de grote aandacht op, dat kan nog wat opleveren.
.
 
Pfff...guys, get a life...FTL's zijn veeeeeel belangrijker
Knoppie drukken kost geen energie...hele lange lappen text typen wel.
 
Eikie... het nut van deze actie is dat het Amerikaanse leger actief ondersteuning blijft bieden aan het Ugandese leger om Kony op te sporen. De enige reden waarom de Amerikanen hier aan mee doen is vanwege de publieke druk/lobby van deze organisatie. Amerika zendt normaal gesproken namelijk nooit militairen uit naar landen die geen direct gevaar of economische impact hebben op de VS. Dat hebben ze nu wel gedaan vanwege de publieke druk. DAT is het doel en het nut van deze campagne.

Je kan altijd wel zeggen dat er ergens anders op de wereld 'ergere' problemen zijn, die niet worden aangepakt. 'Ergere' problemen is ook slechts je eigen perceptie en de campagnemakers zeggen dit ook in de film: Er zijn te veel problemen om op te lossen. Daarom richten zij zich nu op de man die op plek 1 op de lijst van meest gezochte 'bad guys' van het Internationaal Strafhof staat.
Wat mij betreft een prima doel en ik heb deze film op facebook gedeeld en de facebookpagina ge-vind-ik-leukt. Ik geef er verder geen geld aan want daar geloof ik niet zo in. Maar het is imho vrij onzinnig om deze actie niet te 'liken' puur omdat je vindt dat er nog ergere problemen zijn.. Zo wordt er nooit wat opgelost toch?
 
Oh, ik dacht altijd dat je de kindertjes van Afrika zo goed kon helpen door ze pennen, potloden, schriftjes, lolly's, oude kleren, enz. te geven, om dan na ongeveer 10 dagen terug naar huis te gaan.
Oh nee, ik zie het verkeerd, het is inderdaad beter een facebook "like" of een tweet te plaatsen...:confused:
 
Niet iedereen heeft de tijd en het geld om naar Afrika te gaan en daadwerkelijk daar te gaan helpen. Social media is momenteel de meest simpele manier om je steun te betuigen. Geef eens een goede reden om het níet te 'liken'... ?
 
Niet liken? Omdat je na 5 minuten ook een 'like' maakt wanneer een vriend van je een grappig youtube filmpje plaatst :yeehaa: en je de vorige like alweer bent vergeten...

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=_OBlgSz8sSM[/YOUTUBE]

En je helpt ze dus ook niet door wat spulletje uit te delen
 
Back
Top