KLu transportvliegtuigen

Diana

Active member
Lag de doelstelling van de luchtmacht in het verleden op het gebied van bescherming van eigen land en verdediging van het NAVO-verdragsgebied, tegenwoordig is de nadruk komen te liggen op crisisbeheersing en humanitaire hulpverlening.
Daardoor neemt het transport van personen en goederen door de lucht binnen de Koninklijke Luchtmacht een steeds belangrijker plaats in en worden steeds vaker transportvliegtuigen ingezet. Zo zijn de laatste jaren transportvluchten uitgevoerd naar voormalig Joegoslavië, Rwanda, Zaïre, Uganda, Rusland, Engeland, etc.

Het luchttransport binnen de luchtmacht is geconcentreerd op de Vliegbasis Eindhoven, waar het 334 en 336 Squadron gevestigd zijn.

Het 334 Squadron vliegt met de Fokker 50, (K)DC-10 en Gulfstream IV-SP.

De Fokker 50's en Gulfstream IV worden gebruikt voor passagiers vervoer van o.a. leden van het Koninklijk Huis en andere hoogwaardigheidsbekleders.

De 2 KDC-10's worden gebruikt voor het bijtanken van o.a. F-16's en het vervoer van grote aantallen passagiers en vracht. Tevens is er een 3e DC-10 aangeschaft en deze wordt op dit moment aangepast aan de eisen van de KLu. Deze zal uitsluitend vracht en passagiers gaan vervoeren en wordt dus geen tanker en is dus een "gewone" DC-10.

Het 336 Squadron vliegt op dit moment met 2 toestellen van het type C-130H-30. Dit is een verlengde versie van een standaard C-130H Hercules. Er zijn door de KLu 2 extra C-130H's aangekocht welke medio 2009 operationeel zullen zijn. Het betreft hier de standaard "korte" versie.

Taken van het 336 Squadron zijn o.a.:
- luchttransportopdrachten (bijvoorbeeld paradroppings);
- medische evacuatievluchten met de C-130 Hercules;
- training van vliegvaardigheid;
- permanent stand-by houden van een C-130 Hercules, inclusief bemanning, ten behoeve van de Verenigde Naties (VN) en voor hulpverlening in geval van natuurrampen.


==Vliegen bij het 334 of 336 Squadron Transportvliegtuigen==
Er zijn diverse trajecten om bij het 334 squadron te komen.

1. Na 8 jaar F-16 of heli naar transportvliegtuigen (ca. 80% van de vliegers in het 334 squadron is hier via deze weg gekomen).

2. Halverwege de F-16 of heli-opleiding overplaatsing naar transport.

3. Tijdens F-16 opleiding in Amerika overplaatsing naar transport. In deze fase naar transport kan ook bijvoorbeeld wegens problemen met de hoge G-belasting in de F-16 of bij een voorkeur voor transport.

4. Via de burgerluchtvaart. Er zijn enkele vliegers bij het 334 of 336 Squadron afkomstig van een particuliere luchtvaartopleiding.

Bij de Koninklijke Luchtmacht is het niet mogelijk om direct na selectie direct naar transportvliegtuigen te gaan, eerst ga je het F-16 of heli-opleidingstraject in. Luchtmacht-vliegers kunnen op ieder type solliciteren, waarna een commissie uit een kandidatenlijst de voor haar meest geschikte kandidaat aanwijst. De ervaring leert dat men voor de KDC-10, C-130 en Gulfstream over het algemeen liever iemand aanneemt met transportervaring. Let op: eventuele plaatsing bij dit squadron is altijd afhankelijk van vraag en aanbod.

Gemiddeld vlieg je 5 à 6 jaar op eenzelfde type vliegtuig, waarna je naar een ander type gaat, bijv. van de Fokker naar de Gulfstream of van de DC-10 naar de Hercules. Vacatures op de diverse typen vliegtuigen worden intern gepubli-ceerd en het is dan mogelijk daarop te solliciteren.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top