KLu 30-10-12

PO-1 was een groot succes, flinke score gehaald. Vervolgens GVSS. Deze had ik woensdag en donderdag! FAM-vlucht, A en B vlucht gingen super goed! vlucht A ging zelfs zo goed dat ze hem hadden uitgeprint en in het kantoortje hadden opgehangen! Legendarische start dus! We startte met zijn 4én en vervolgens zijn er 2 naar huis gestuurd, ik was nogsteeds in de race! C en D vlucht gehaald. Nu was het de laatste kans om te laten zien wat ik in mij had! Vlucht F begon maar ik was achterlijk zenuwachtig, gaf dit ook direct aan en ik kreeg het antwoord; He Dude, ik weet precies wat je bedoeld, ik zat 4 jaar geleden ook in die stoel! De vlucht duurde ong 25 minuten, bij minuut 6 stortte ik inelkaar en ik vergat powersettings, bank levels en ga zo maar door waarop ik besloot de vlucht niet af te maken. De instructeur dwong me lichtelijk door te vliegen waarop hij mij nog attendeerde dat als ik stopte het definitief klaar was. Ik was er niet van onder de indruk en ben de sim uitgestapt. gelukkig heb ik er geen spijt van! Ik heb immers laten zien dat ik wel de skills heb om het te doen, heb het alleen niet correct uitgevoerd. Einde Luchtmacht voor mij en dus ook het hele vliegen. Ik heb in ieder geval een SUPER ervaring rijker, het hotel was trouwens ook geen straf ;)

Ik hoop dat anderen dit niet als voorbeeld nemen. Je hebt laten zien dat je niet de skills hebt, en ook niet het doorzettingsvermogen.

De skills zijn in deze ook relatief, de stappen hierna zijn vele malen moeilijker.
 
Mvegt, ik weet gewoon amper waar ik moet beginnen. Dit is werkelijk waar een van de absurdste dingen die ik ooit heb gelezen. Ik heb zelf in het verleden genoeg dingen op dit forum gezet waarvan ik nu ook denk "moest dat nou?", maar dit slaat echt alles.

Laten we maar even de hoogtepunten behandelen:

PO-1 was een groot succes, flinke score gehaald.

[...]

vlucht A ging zelfs zo goed dat ze hem hadden uitgeprint en in het kantoortje hadden opgehangen! Legendarische start dus!

Een legendarische start ja... van je stukje proza in ieder geval.

Les 1: het is een heel klein wereldje, dus als je op deze manier lekker hoog van de toren begint te blazen dan weet 90% van de mensen die je tegen gaat komen het al voordat jij ze ontmoet. En dan denken ze waarschijnlijk niet "Daar heb je die kerel die zo enthousiast over zijn eigen kwaliteiten loopt te roepen, wat fijn!" Het is namelijk ook een wereldje waarin erg weinig tolerantie is voor overdreven opscheppen. Zeker als het om iets gaat wat nog weinig voorstelt en het ook nog eens onterecht is.

Mvegt said:
bij minuut 6 stortte ik inelkaar en ik vergat powersettings, bank levels en ga zo maar door waarop ik besloot de vlucht niet af te maken.

Uhhh wat? Jij besloot te stoppen met de vlucht? Dude, wat denk je nou zelf? Je gaat focking door totdat ze je aan je haren uit die sim moeten slepen omdat je 69 resets hebt gehad en het nu toch echt voorbij is.

Mvegt said:
De instructeur dwong me lichtelijk door te vliegen waarop hij mij nog attendeerde dat als ik stopte het definitief klaar was. Ik was er niet van onder de indruk en ben de sim uitgestapt.

De instructeur-student verhouding was ook niet helemaal duidelijk of wel? Natuurlijk vlieg je door en luister je naar de IP. Wie ben jij om "er niet van onder de indruk te zijn"? Alsof je er nota bene TROTS op bent dat je die beslissing genomen hebt!

Misschien had ik je stukje alleen maar hoofdschuddend gelezen en het daarbij gelaten als je niet het volgende geschreven had:

Mvegt said:
Ik heb immers laten zien dat ik wel de skills heb om het te doen, heb het alleen niet correct uitgevoerd.

Hoe haal je het in je hoofd om hier vrolijk te gaan beweren dat je de skills hebt!? Je hebt geen clue waar je het over hebt man. De GVSS is maar een heel klein stapje vergeleken met wat erna allemaal komt, en als je bij een F vlucht alles laat lopen en er mee kapt dan is er een ding zeker, namelijk dat je de skills NIET hebt. En dan met name doorzettingsvermogen, wat in mijn ogen misschien wel de belangrijkste skill van allemaal is. Tuurlijk gaat er wel eens iets minder, zelfs bij de meest getalenteerde vlieger, maar dan herpak je jezelf, zet je het van je af, en ga je er weer tegenaan. Je "besluit" niet om dan maar op te geven.

Ik denk dat ze bij de luchtmacht blij mogen zijn dat ze met jou nooit de oorlog in hoeven te gaan.

Verder hoop ik dat je er nog eens over nadenkt en een andere les hieruit trekt dan je nu gedaan hebt, want je huidige conclusie raakt kant nog wal. Dat je het hier dan ook nog op deze manier komt verkondigen maakt het feest compleet.

Mvegt said:
het hotel was trouwens ook geen straf ;)

Gaaf man...
 
Gefeliciteerd! Je hebt als een van de zeer weinigen de maximale score op ALLE onderdelen gehaald:


The Notorious Five

These attitudes were formulated by Embry Riddle Aeronautical University in response to a commission by FAA Federal Aviation Authority to develop and validate training programs to address the problem of poor pilot decision making.

All pilots must be fully aware of these attitudes and be able to avoid them as they have strong negative impact on decision making and judgment at the flight deck.

Hazardous Attitude 1: Resignation
'Whats the use? Forget it I give up!'
When operations at the flight deck don't go as planned or when confusion arises, it is human nature to blame it on fate. However, in aviation 'leaving it to fate' might and most probably compromise the safety of the flight. It is essential for all pilots to remain proactive and also reactive. The countless SOP's, rules, regulations that have been placed for flight operations were formulated to assist flight crew to tackle and troubleshoot every possible

Hazardous Attitude 2: Anti-Authority

'Why should I listen to you?'
This attitude usually surfaces upon people who have non conformist tendencies. Pilot that express such an attitude are usually resentful towards comments and/or advice from others, be it superiors or subordinates. The also tend to disregard operating procedures, rules and regulations. However, there is a fine line that lies between 'anti-authority' and the natural prerogative to question to authority especially when there is an error suspected. Many mistake anti-authority as a solution to balance out the 'power gradient' in the cockpit. Hence it is only wise for pilots to bring up issues that they feel go against protocol after checking and rechecking.

Hazardous Attitude 3: Impulsivity
'Do it QUICKLY!'
This occurs to pilots who feel the need to do anything, immediately. Such people who display such attitude work on the concept that 'doing something is better than doing nothing'. Such an example of impulsivity occurs particularly in the ab-initio stages of flight training. For example when facing unusual attitudes such as a descending turn, most pilots would pull back on the control column on impulse. Doing so would cause indicated airspeed to increase dangerously, hence proper procedure would be to throttle back before applying back pressure. Acting on impulse is dangerous as it usually involve uncalculated and irrational actions.

Hazardous Attitude 4: Invulnerability
'Nah I dont think it'll happen to me!'
Despite the fact that mishaps in aviation do have a rather low percentage probability, many still rest assured on this fact and oft take it for granted. Such attitudes would compromise vigilance and cause pilots to overlook certain issues that they feel are of less importance (going thru checklist twice, good lookout). Remember accidents can happen to ANYONE!

Hazardous Attitude 5: Macho
'Come on! I can do this!'
Pilots have a tendency to show how good they are. Many associate this attitude with males (especially those who display alpha male characteristics) but such an attitude can also happen in females. It occurs when pilots are trying to prove themselves in the wrong way, which often results in taking unnecessary risks.
 
Gefeliciteerd! Je hebt als een van de zeer weinigen de maximale score op ALLE onderdelen gehaald:


The Notorious Five

These attitudes were formulated by Embry Riddle Aeronautical University in response to a commission by FAA Federal Aviation Authority to develop and validate training programs to address the problem of poor pilot decision making.

All pilots must be fully aware of these attitudes and be able to avoid them as they have strong negative impact on decision making and judgment at the flight deck.

Hazardous Attitude 1: Resignation
'Whats the use? Forget it I give up!'
When operations at the flight deck don't go as planned or when confusion arises, it is human nature to blame it on fate. However, in aviation 'leaving it to fate' might and most probably compromise the safety of the flight. It is essential for all pilots to remain proactive and also reactive. The countless SOP's, rules, regulations that have been placed for flight operations were formulated to assist flight crew to tackle and troubleshoot every possible

Hazardous Attitude 2: Anti-Authority

'Why should I listen to you?'
This attitude usually surfaces upon people who have non conformist tendencies. Pilot that express such an attitude are usually resentful towards comments and/or advice from others, be it superiors or subordinates. The also tend to disregard operating procedures, rules and regulations. However, there is a fine line that lies between 'anti-authority' and the natural prerogative to question to authority especially when there is an error suspected. Many mistake anti-authority as a solution to balance out the 'power gradient' in the cockpit. Hence it is only wise for pilots to bring up issues that they feel go against protocol after checking and rechecking.

Hazardous Attitude 3: Impulsivity
'Do it QUICKLY!'
This occurs to pilots who feel the need to do anything, immediately. Such people who display such attitude work on the concept that 'doing something is better than doing nothing'. Such an example of impulsivity occurs particularly in the ab-initio stages of flight training. For example when facing unusual attitudes such as a descending turn, most pilots would pull back on the control column on impulse. Doing so would cause indicated airspeed to increase dangerously, hence proper procedure would be to throttle back before applying back pressure. Acting on impulse is dangerous as it usually involve uncalculated and irrational actions.

Hazardous Attitude 4: Invulnerability
'Nah I dont think it'll happen to me!'
Despite the fact that mishaps in aviation do have a rather low percentage probability, many still rest assured on this fact and oft take it for granted. Such attitudes would compromise vigilance and cause pilots to overlook certain issues that they feel are of less importance (going thru checklist twice, good lookout). Remember accidents can happen to ANYONE!

Hazardous Attitude 5: Macho
'Come on! I can do this!'
Pilots have a tendency to show how good they are. Many associate this attitude with males (especially those who display alpha male characteristics) but such an attitude can also happen in females. It occurs when pilots are trying to prove themselves in the wrong way, which often results in taking unnecessary risks.

Scherp, scherp.:biertje::grijns:
 
Mvegt you know on the first one you crashed and burned. And please don't try it a second time... ( om een bekende quote een beetje te twisten)

@ Tomcat84 True....

@ Special301 Dude wtf dit is niet echt professioneel dus wat dacht je ervan om je post aan te passen of te verwijderen??Dit is niet echt de manier om in the open dingen te schrijven over aspirant en/of leerling vliegers...
 
Ben het wel met Special301 eens hoor. Meestal wel handig om de andere kant van het verhaal te horen. En vond dat het nog redelijk professioneel geschreven was. (emotie weggelaten).

Dus niet echt een probleem imho
 
@Mile high club,
Ik corrigeer heel professioneel zijn fouten in het verhaal, ik oordeel verder niet. Mensen moeten een correct, eerlijk en objectief beeld houden van onze selectie en alle verhalen en/of tips die hier over verteld worden.
M.v.g.

Hoewel ik het volledig met al het commentaar op Mvegt eens ben, vind ik het niet van professionaliteit getuigen dat je uit hoofde van je functie bij de KLu hier op reageert. Je zet hier in principe vertrouwelijke informatie over een kandidaat neer en dat vind ik een kwalijke zaak.

Dat Mvegt hier een beetje arrogant loopt te doen over zijn selectie moet hij zelf weten.

Daarbij, Special301, hoe moeten wij weten dat jij echt GVSS instructeur bent en geen spoof? Ik vind het raar dat je je speciaal voor deze reactie aanmeldt bij airwork. Misschien kun je bij Diana kenbaar maken wie je bent en wat precies je functie is?
 
Mvegt was al een tijdje terecht volledig door het ijs gezakt met zijn losse flodders.

Maar om een beetje in winterse termen te blijven Special301, met een dergelijke reactie begeef je je gezien je functie denk ik wel op zeer glad ijs voor wat betreft professionaliteit en integriteit.

Laat het in ieder geval een wijze les zijn voor alle wannabees hier.
Ja, je potentieel toekomstige werkgever kijkt ook mee dus denk een beetje na voor je iets opschrijft.

Kunnen de schaatsen al onder?

Fly safe!
 
Last edited:
Back
Top