(KLS) wat is 'blauw'??

Kazeven

New member
Ik hoor wel eens dat de KLS mensen niet alleen uitkiest op vliegcapaciteiten, maar ook of ze een beetje 'blauw' zijn of niet.

Daarom leek mij nuttig om het er eens over te hebben wat een 'blauwe persoonlijkheid' nou precies inhoudt. Dat kan wellicht helpen bij voorbereiding op selecties of het maken van keuzes voor vliegscholen , enzovoort.

Wat ik zelf heb gevonden bij het zoeken op Internet, over de bedrijfscultuur van de blauwe zwaan klinkt wervend, maar is vaak vrij algemeen, zoals deze hier

http://www.michaelpage.nl/productsApp_NL/MiniSites/KLM/werken.htm
Cultuur
Werken bij KLM stelt bijzondere eisen aan je persoonlijkheid en instelling. Je moet je thuisvoelen in een multiculturele omgeving en duidelijk en integer zijn. Je kunt goed zelfstandig werken maar bent tegelijk ook een collegiale teamworker. Verder wordt er een groot beroep gedaan op je klant- en resultaatgerichtheid. Je bent iemand die graag topkwaliteit levert en verantwoordelijkheid neemt. Je wilt je ontplooien en bent bewust bezig met je loopbaan. Je ziet er niet tegenop om hard te werken en daarmee een bijdrage aan ons succes te leveren. Werken bij KLM vraagt veel van je in termen van investeren, verantwoordelijkheid, flexibiliteit. Maar daar staat ook het nodige tegenover. Bijvoorbeeld waardering en de vrijheid om je te ontplooien.


Wat vinden jullie?
 
Iemand is blauw als diegene zich helemaal lazerus heeft gezopen! :biertje:

Lijkt me overigens niet de ideale persoon in de cockpit...:duh:
 
Ik snap niet precies wat je nou wilt weten???
Er valt vrij weinig van te 'vinden', aangezien het kennelijk iets is waar de kls cova op selecteert. Als je wilt weten waar ze naar kijken, zou ik als ik jou was contact met de kls opnemen...
 
Nou kijk, de lucht is blauw en KLM is blauw! M.a.w. de KLM wil een monopolie opbouwen in de lucht, de hufters!

Of wilde je dat niet weten.. ?
 
Ik snap niet precies wat je nou wilt weten???
Er valt vrij weinig van te 'vinden', aangezien het kennelijk iets is waar de kls cova op selecteert. Als je wilt weten waar ze naar kijken, zou ik als ik jou was contact met de kls opnemen...
Ik was nieuwsgierig wat voor karaktereigenschappen er nou precies bedoeld worden met een 'blauwe persoonlijkheid.. Misschien zijn er hier mensen die een beetje een beeld hebben van wat dat 'blauwe' nou eigenlijk is.

En ik kan de KLS wel even bellen maar dan krijg ik ook waarschijnlijk iets te horen van 'sociaal, pro-actief' enzovoort. Van die dingen die in alle personeelsadvertenties staan.

Zinvoller leek het me om op Airwork er eens wat over te praten, heeft de rest er ook nog wat aan....
 
Ik weet niet hoe het in de vliegdienst van KLM zit maar bij E&M is een van de eigenschappen toch wel dat je van koffie en lekker vaak pauzes nemen houdt :p

Ik ben even aan het rondsnuffelen of ik op de myklm site iets kan vinden over 'blauwe' karakter eigenschappen.
 
Ik weet niet hoe het in de vliegdienst van KLM zit maar bij E&M is een van de eigenschappen toch wel dat je van koffie en lekker vaak pauzes nemen houdt :p

Ik ben even aan het rondsnuffelen of ik op de myklm site iets kan vinden over 'blauwe' karakter eigenschappen.
Je werkt al bij KLM? Op de grond?
 
Ik ben student/werknemer.

Ik ben nog bezig met mijn MBO maar heb al een contract bij de KLM en sta al ingeschreven als werknemer. Op die manier heb ik dus toegang tot de myklm site waar voor mensen die vlieger willen worden overigens wel veel nuttige info opstaat zoals training manuals.

Overigens ben ik niet van plan om bij de KLM te gaan werken in de huidige functie maar om door te leren voor piloot :)

Om een persoonlijke aanvulling te geven in dit topic: Ik denk dat van mensen die bij de KLM vliegdienst willen werken toch een bepaald formeel en beschaafd/hooghartig karakter moeten hebben die bij de passagier zo goed mogelijk overkomt. KLM wil namelijk graag pronken met haar mensen (weet ik uit ervaring)

Op de myklm site kan ik trouwens niks vinden over eigenschappen die bij een klm'er zouden moeten passen.
 
Last edited:
Ik ben student/werknemer.

Ik ben nog bezig met mijn MBO maar heb al een contract bij de KLM en sta al ingeschreven als werknemer. Op die manier heb ik dus toegang tot de myklm site waar voor mensen die vlieger willen worden overigens wel veel nuttige info opstaat zoals training manuals.

Overigens ben ik niet van plan om bij de KLM te gaan werken in de huidige functie maar om door te leren voor piloot :)

Om een persoonlijke aanvulling te geven in dit topic: Ik denk dat van mensen die bij de KLM vliegdienst willen werken toch een bepaald formeel en beschaafd/hooghartig karakter moeten hebben die bij de passagier zo goed mogelijk overkomt. KLM wil namelijk graag pronken met haar mensen (weet ik uit ervaring)
Bedankt voor je antwoord! Jouw beeld sluit trouwens best aan bij het (ongefundeerde) plaatje dat ik bij KLM in mijn hoofd heb.

(Ik had al een vermoeden dat je het 'hogerop' wilde zoeken..)
 
Kazeven,

die omschrijving is erg algemeen ( en nietszeggend) kun je loslaten op veel andere maatschappijen. Mijns inziens wil men het vooral vaag houden
 
Een aantal van de synoniemen zijn naar mijn mening wel van toepassing hoor :p Althans hoe er in mijn werkomgeving tegen piloten wordt aangekeken.

Zelf heb ik nog niet veel met vliegers te maken gehad en ik denk ook niet dat ze allemaal over één kam te scheren zijn.
 
Ik weet niet hoe het in de vliegdienst van KLM zit maar bij E&M is een van de eigenschappen toch wel dat je van koffie en lekker vaak pauzes nemen houdt :p

Ik ben even aan het rondsnuffelen of ik op de myklm site iets kan vinden over 'blauwe' karakter eigenschappen.

OOwww... Doen we daar nog steeds aan het tussenbakkie?

Dát waren nog tijden.
 
Met 'blauw' wordt mijn inziens bedoeld dat je meer te bieden hebt dan de standaard vliegcapaciteiten. Er wordt hierbij gedoeld op leiderschap, klantvriendelijkheid, oog voor bedrijfsprocessen etc.
 
Met 'blauw' wordt mijn inziens bedoeld dat je meer te bieden hebt dan de standaard vliegcapaciteiten. Er wordt hierbij gedoeld op leiderschap, klantvriendelijkheid, oog voor bedrijfsprocessen etc.

Dat zeg ik, standaard verhaal dus, van toepassing bij bijna elke willekeurige maatschappij niets bijzonders
 
Daar ben ik het ook helemaal mee eens. Alleen KLM is degene die daar de stempel 'blauw' op heeft gezet, zodoende. Uiteindelijk ook een stukje marketing denk ik, dat KLM die eigenschappen naar haar toetrekt als iets dat haar piloten eigen zijn.
 
Back
Top