KLS/Stella/EPST?

Kimberley

New member
Probleempje! Nou eigenlijk een mega disaster.. Wil mijn hele leven al piloot worden.. En dan (uiteraard) Bij de KLM.. (voor mij vanzelfsprekend..) Heb zaterdag mn eerste fase voor de KLS gedaan.. AFGETEST!!:mad: op mijn technische inzicht.. Nu ben ik dus echt ff de weg kwijt en weet niet wat ik het best kan doen.. Heeft iemand misschien een advies? Waarom ik eerder voor stella, of epst, of martinair vliegschool zou kiezen? Ik weet het echt ff niet meer...:confused: Maar ik wil snel verder gaan zoeken naar een vliegschool, want ik doe dit jaar examen en wil graag direct door met mn opleiding..

Bedankt!
 
Heey!

Ik ben van mening dat van alle vliegscholen, de EPST het best is. Ga eens naar een informatie avond van ze! Dan krijg je echt een goede indruk van het traject dat je aflegt en waar ze naar kijken bij de selectie. Persoonlijk denk ik dat, als je net je eindexamen hebt gedaan, je beter een opleiding kan gaan doen. De meeste vliegscholen (de betere) willen namelijk dat je goede levenservaring hebt en dat je goed ontwikkeld bent. Als je van de middelbare school komt vinden de meeste vliegscholen dat je te jong bent en een misschien beter eerst een opleiding kan gaan doen. Maar als je zelf vind dat je echt een goede kans maakt om door de psychologische test te komen, kan je het wellicht toch nog bij bijvoorbeeld de EPST selectie doen. Maar ook daar moet je natuurlijk over voldoende technisch inzicht beschikken!

Groeten,

Jeroen
 
Als je van de middelbare school komt vinden de meeste vliegscholen dat je te jong bent en een misschien beter eerst een opleiding kan gaan doen.

Waar baseer je dit op? Er zijn meer dan genoeg mensen die direct na hun middelbare school aan een vliegopleiding beginnen!

@Kimberley:

Ga nu in ieder geval geen gehaaste beslissingen nemen ;). Bezoek open dagen mocht je dat nog niet gedaan hebben en kies dan opnieuw een school uit die het best bij je past. Bedenk ook voor jezelf of het reëel is dat je een andere selectie wel haalt. Had je toevallig een slechte dag tijdens PO1 m.b.t. het technisch inzicht testje, of is je technisch inzicht misschien toch niet zo goed als je zelf in gedachten had? Indien dit laatste het geval is, is het misschien toch verstandig om dit inzicht eerst wat op te schroeven.

In ieder geval veel succes met je keuze ;)!

Tim
 
Kimberley,
been there, done that. Ik weet dat het voelt of de grond onder je weg zakt, maar geef het z'n tijd en dan "zal alles recht komen".
Niet meteen opgeven. De aanhouder wint en vliegen heeft ook erg te maken met tegenslagen overwinnen. Ben vaker afgewezen dan me lief is, maar uiteindelijk best leuk terecht gekomen.
Om het even in perspectief te zetten (waar je nu niets aan hebt): vergelijk jouw situatie even met de 500.000 mensen in Noord-India: daar is de grond LETTERLIJK onder hun voeten weggezakt.
Geef het zijn tijd en laat je goed voorlichten. Ga inderdaad eens kijken op voorlichtingsdagen en kijk rond op het internet (wel erg goed tussen de regels doorlezen, want naar mijn mening kunnen schoolverlaters dat niet altijd even goed. Sommige mensen met een CPL IR MEP ATPL FI ook niet, maar dat is een ander verhaal).
Succes met je keuze. Niemand kan die voor je maken helaas, so toughen up and live with it.
Succes.
MG
 
Last edited:
Had je toevallig een slechte dag tijdens PO1 m.b.t. het technisch inzicht testje, of is je technisch inzicht misschien toch niet zo goed als je zelf in gedachten had? Indien dit laatste het geval is, is het misschien toch verstandig om dit inzicht eerst wat op te schroeven.
Ja het stomme is dus dat ik dacht dat juist dat goed ging.. En ik heb nu dus geen idee wat ik verkeerd gedaan heb... :confused: Want als ik echt gewoon niet genoeg inzicht heb ga ik het natuurlijk op een andere school ook niet halen..
Bedankt voor alle reacties!
 
Wat je vaak ziet is dat mensen, die bij de zijn afgekeurd, toch doorzetten.
 
Last edited:
Maar klopt het nou dat KLM alleen nog maar van de KLS aanneemt? Want waar ga je (meestal) dan heen als je van bijvoorbeeld de NLS komt?
 
Hee Kimberley,

Ik snap dat je veel vragen hebt, maar op dit forum is een heleboel terug te vinden; onder andere ook op je vraag of je nog op een andere manier bij de KLM kunt komen.

Verder zou ik niet overhaast beslissingen gaan nemen. Dat je later graag bij de KLM wilt vliegen gun ik je van harte, maar als dat ook tijdens een opleiding op de KLS niet haalbaar is (niet iedereen wordt aangenomen) moet niet je wereld instorten. Als ik jou was zou ik daarom rustig bezinnen en rondkijken wat de mogelijkheden zijn. Uiteindelijk is de KLM ook haalbaar zonder KLS, maar moet je ook niet gek opkijken als je bij een andere maatschappij gaat vliegen... Succes nog met je keuze, naast de KLS zijn er nog een legio andere goede opleidingen. Kijk ff rond op het forum voor meer informatie...

Greetz,
 
Waar baseer je dit op? Er zijn meer dan genoeg mensen die direct na hun middelbare school aan een vliegopleiding beginnen!

@PH-TIM

Dit is ook niet ergens gebaseerd op als je het mij vraagt. Misschien heb je wat je hier zegt ergens vandaan, maar ik heb alleen mijn mening gegeven op wat mij verteld is door verschillende mensen van bijvoorbeeld de KLS of EPST.

@Kimberley
Ik zou gewoon even rustig met mensen praten die het met je voor hebben en waar je op kan vertrouwen. Als je er namelijk niet uit komt kan je het best even met iemand praten, waardoor je misschien je gedachten op orde kan brengen en een verstandige en voor jou goede beslissing kan nemen. Toch denk ik dat het belangrijkste is dat je je goed laat informeren door bijvoorbeeld open dagen!
Het is het waard;)

Groeten,

Jeroen
 
@jeroen: Thanks for the tip.. Maar wat dan het probleem is: Zijn die mensen op open dagen wel te vertrouwen? Het zijn verkooppraatjes.. Dat moet je met me eens zijn..
Kreeg vandaag mn brief van het IAP met mn resultaten van zaterdag.. Als ik 1punt hoger had gehaald voor technisch inzicht was ik door geweest.. Baal echt als een stekker.. :traantjes
Grtz
 
Beste Kimberly,

Allereerst leuk dat je pilote wilt worden en balen dat je bent afgekeurd bij de KLS. Maar denk je niet dat het eens tijd wordt om je horizon te vebreden? Waarom wil je alleen bij de KLM vliegen? Denk je dat het bij andere maatschappijen niet leuk vliegen is? Vliegen is vliegen hoor. Als ik jou was zou ik eerst eens tot rust komen en eens goed gaan nadenken of je pilote wilt worden. Want als je het echt wilt, maakt het ook niet uit bij welke airline.

Succes iig

Groetjes
 
Beste Kimberly,

Allereerst leuk dat je pilote wilt worden en balen dat je bent afgekeurd bij de KLS. Maar denk je niet dat het eens tijd wordt om je horizon te vebreden? Waarom wil je alleen bij de KLM vliegen? Denk je dat het bij andere maatschappijen niet leuk vliegen is? Vliegen is vliegen hoor. Als ik jou was zou ik eerst eens tot rust komen en eens goed gaan nadenken of je pilote wilt worden. Want als je het echt wilt, maakt het ook niet uit bij welke airline.

Succes iig

Groetjes

I AGREE,

Belangrijk is inderdaad dat je goed je horizon verbreed. Open dagen zijn natuurlijk ook een beetje verkooppraatjes maar er zal nooit gelogen worden. Ik denk dat je makkelijk de informatie uit het "verkooppraatje" kan filteren en dan blijft er een duidelijk beeld over van de opleiding. Ook moet je goed nagaan of je dus, zoals honeywell al zei, echt alleen bij KLM wil vliegen omdat die kans natuurlijk niet heel groot is en er veel meer leuke en goede airlines zijn. Je moet niet alleen voor het werk bij KLM piloot worden, maar voor het vliegen en het beroep. Dan maakt het uiteindelijk niet bijster veel uit bij welke airline je komt, is mijn mening.

Groeten,

Jeroen
 
Open dagen zijn natuurlijk ook een beetje verkooppraatjes maar er zal nooit gelogen worden.

TRRRRRRRR TRRRRRRR

"Good morning sir, this is your wake-up call!"

Oh ja, er wordt wel degelijk gelogen hoor. De ene leugen is misschien wat groter dan de andere, maar er wordt wel degelijk gelogen. Niet door iedereen overigens.

De beste bron van informatie? You're here already. Airwork.nl. Ga er eens een middagje voor zitten en ga lezen. En no offence naar Jekie maar luister met name naar de mensen die ervaringsdeskundige zijn. Het is leuk om je mening te verkondigen en ergens over kunnen meepraten maar als je zelf al toegeeft dat je mening op eigenlijk niets is gebaseerd, dan schiet de vraagsteller er helaas niet veel mee op en wordt de discussie vervuild.
 
Op zich waar, maar kijk ook uit wat je voor waarheden aan neemt op Airwork, vaak is het foutieve "hear say" die als waarheid wordt verkocht. (gelukkig is er een redelijk zelfreinigend vermogen, maar toch)
 
Op zich waar, maar kijk ook uit wat je voor waarheden aan neemt op Airwork, vaak is het foutieve "hear say" die als waarheid wordt verkocht. (gelukkig is er een redelijk zelfreinigend vermogen, maar toch)

maar als ik alles zo lees..
Zijn open dagen dus niet betrouwbaar,
Mensen op airwork niet betrouwbaar..

iemand nog een ander voorstel?? Ik ga miss inderdaad maar naar open dagen.. maar ik heb de indruk dat dat allemaal maar zo.. 'hetzelfde' is.. Daar zul je ook iedere keer een heel groot deel hetzelfde verhaaltje horen.. :stapelge: Waar vliegen jullie trouwens als ik vragen mag?
 
ik zit in het eindexamenjaar havo.
Ik wil graag mijn opleiding doen bij EPST, vooral omdat ik zo ik alles samen op dit forum lees EPST prachtige opleiding kan geven. Ik doe mee aan I-fly(zweefvliegsponser) van EPST, het zou dan leuk zijn om dan ook bij EPST te opleiding toe doen.
Ik ben wel als ik mijn examen haal 16 jaar en dan in Augustus 17 jaar. Wat moet ik doen?
me wat meer volwassen m.a.w een HBO opleiding(aviation Engineering) en daarna de selectie proberen, of net nadat ik 17 jaar ben het proberen?
dat is mijn dilemma.
 
Ik zou als ik jou was een tijdje naar het buitenland gaan! Doe je genoeg levenservaring op, zelf je eten regelen en je boxer wassen! Leer communiceren in het engels, ga veel met mensen om en doe daarna selectie bij EPST!

Gr. RR
 
Advies 1: Altijd naar een open dag gaan. Zorg gewoon dat je niet je roze bril opzet en alles kritisch bekijkt.
Advies 2: Lees veel Airwork. Niet alleen aspiranten topics, maar juist ook beroeps topics. Kun je ontzettend veel info uit halen. Sta open voor nieuwe informatie, maar wees altijd kritisch. Als je een tijdje meeleest merk je wel wie de ervaren rotten zijn die je kunt vertrouwen, en wie de nieuwkomers zijn wiens informatie misschien minder betrouwbaar is.

De absolute waarheid zul je nooit vinden. Zo'n opleiding blijft toch altijd een sprong in het diepe. Je kan je zo goed mogelijk voorbereiden, maar zekerheid heb je nooit.
 
Het is leuk om je mening te verkondigen en ergens over kunnen meepraten maar als je zelf al toegeeft dat je mening op eigenlijk niets is gebaseerd, dan schiet de vraagsteller er helaas niet veel mee op en wordt de discussie vervuild.

Ik weet niet of je bedoelt dat ik mijn mening op niks baseer, maar volgens mij zei ik al dat ik mensen van de kls had gesproken en van mijn eigen HBO opleiding. Dan baseer ik mijn mening dus wel ergens op. No offence inderdaad, maar ik probeer hier ook gewoon mijn ervaringen tot nu toe te vertellen om uiteindelijk de oprichter van dit forum vooruit te helpen;) Maargoed uiteindelijk moet je je eigen plan trekken. Dus open dagen bezoeken en inderdaad veel lezen op airwork e.d.

Groeten!
 
Back
Top