KLS Selectie PO1 - deel 2

als je vwo aankan, moet je natuurlijk vwo gaan doen... Zal je later alleen maar meer profijt van hebben.
 
Maar er zijn hier mensen die meer ervaring hebben als mij. Op mijn msn heb ik allemaal mensen van mijn eigen leeftijd. Dus niet écht ervaring nee. Daarom doe ik het hier.

Mijn mening: Ga toch lekker studeren man! Ga op kamers, word zelfstandig, leer met geld omgaan, bouw je eigen leven op! Ga werken, regel een bijbaan. Leer te werken, leer je op te stellen in een professionele omgeving. Met andere woorden: kom vóórdat je de selectie doet uít de beschermende omgeving van je huiselijke gezin.

Waarom, zou je je afvragen? Je weet toch wat je wil, je wil piloot worden! Ja, dat weet je waarschijnlijk heel goed. Het lullige is dat je een psycholoog alleen hier niet mee overtuigt. Psychologen zijn mensen die alleen maar conclusies trekken adhv meetbare en bewijsbare feiten. Deze feiten halen ze uit een interview, assessment en een persoonlijkheidsonderzoek. De psycholoog is ermee belast om op basis van de feiten die hij tijdens de selectie te zien krijgt te beoordelen of jij op dít punt in je leven in staat bent om de vlieg-opleiding bínnen 2 jaar te halen en of jij gezagvoerder kan worden.
Als je 16/17 bent en nog bij je ouders woont heb je gewoon minder levenservaring, je bent jonger. Je mist bijvoorbeeld de ervaring van het voor jezelf zorgen, zelf met geld omgaan etc. Natuurlijk zijn er 17-jarigen die al veel meegemaakt hebben en daardoor volwassener zijn dan hun leeftijdsgenootjes, maar dat is eerder uitzondering dan regel. Je komt dus bij de psycholoog met minder 'bagage' dan oudere mensen hebben. Dit is meet- en merkbaar voor de psycholoog!

Als je echt piloot wil worden is het de bedoeling dat je door de selectie komt. Om door de selectie te komen moet je de psycholoog kunnen overtuigen dat je genoeg in huis hebt, en als je minder levenservaring hebt heb je gewoon minder bewijs daarvoor.
Hier bovenop moet je ook na je vliegopleiding nog aangenomen worden bij een vliegmaatschappij. Alle sollicitanten hebben allemaal hun vliegbrevet, dus dat is dan al geen selectiecriterium meer. Ze gaan dan kijken naar je andere opleidingen, je vliegervaring etc. Als jij dan al een afgeronde HBO- of WO-opleiding hebt heb je gewoon een grote plus bovenop de grote aantallen mensen die alleen een Havo- of Vwo-diploma hebben.

Dus, concluderend: Als je piloot wil worden wil je je kansen bij zowel de selecties voor de vliegschool alsmede bij de selecties voor de maatschappijen maximaliseren. Eerst studeren kan je enorm helpen daarbij en kan je kansen veel groter maken.

Succes! :rolleyes:
 
Vraagje ruimtelijk inzicht.
Naar welke kant moet ik een uitgeklapte kubus ect.. inklappen??
Bij de meeste vragen kan je ze allebij kanten inklappen, maar bij sommige vragen kom je op twee antwoorden als je de ene kant inklapt of de andere kant. Dit vond ik raar dus ging ik knippen en plakken. Ook hier kwan ik op twee antwoorden(eerst de ene kant ingeklapt dan de andere kant)

@inuniform: Welke kant heb jij hem ingeklapt tijdens je PO1
@Qbus:Je kan toch ook 17 zijn, maar voor jezelf kunnen zorgen. Ik bijv. ben liever zelfst. zijn. Ik woon wel bij mijn ouders, maar ik zorg wel dat ik dingen zelf kan kopen (werken) en niet elke keer bij mijn ouders om geld vragen. Dus niet afhankelijk zijn.

--------------------------------------------------------------------------------
 
@Qbus,
lijkt of ik mijn eigen citaten en eerdere posts zie staan:) maar helemaaaal mee eens, sterker nog, wat jij beweert, dat vertelde de psychologe in Den Haag ook.

Daarnaast, aangenomen bij een vliegschool is 1... maar het werkelijke probleem ligt bij het natraject tot de aanname bij een maatschappij.. want daar ga je pas écht nat! houd dat vooral in je achterhoofd!
 
Dus als ik het goed begrijp kan je eerst bij de kls zelf de selcties doen, wanneer je niet door bent kan je je nog aanmelden voor AP&M, waarna je na vier jaar je brevet kan bemachtigen.

Dit zit (helaas) net iets anders in elkaar. Er zijn een aantal scenario's voor AP&M:

1. Je schrijft je van te voren in bij de Hanze Hogeschool en bij de KLS voor de AP&M studie. Je kan hierbij aangeven of je de selectie voor aanvang van de studie wil doen, of tijdens het eerste jaar.
- Als je de selectie voor aanvang doet weet je meteen of je tot het vlieggedeelte
toegelaten wordt. Haal je de selecties, dan begin je na ruim 1,5 jaar Technische Bedrijfskunde aan het 2-jarige vliegtraject op de KLS. Haal je de selecties niet, dan kan je kiezen: of toch beginnen met de studie (deze heet dan echter geen AP&M meer, maar gewoon Technische Bedrijfskunde. De relatie met de KLS valt dan helemaal weg. Na deze opleiding volledig te hebben afgerond kan je het opnieuw proberen bij de KLS).
2. Je schrijft je van te voren gewoon in bij de KLS. Bij de COVA kan dan als voorwaarde van aanname gegeven worden dat je het AP&M traject moet volgen. Doe/Wil je dit niet, dan ben je niet aangenomen.

Opmerking m.b.t. PO2/volwassenheid - AP&M: Ik denk niet dat er bij PO2 onderscheid wordt gemaakt tussen mensen die AP&M willen doen en mensen die de reguliere opleiding willen volgen. Ze kijken gewoon of zij jouw geschikt vinden om nu (!) aan een vliegopleiding te beginnen.

Voorbeeld: Stel dat jij er na de GVSS achter komt dat je toch liever meteen wil gaan vliegen. Misschien had de psycholoog van PO2 je dan toch een negatief advies mee willen geven. Hij/ging er immers vanuit dat je AP&M ging doen. Daar vond hij/zij je geschikt voor maar misschien niet voor de reguliere opleiding.

Het is een tikkeltje ingewikkeld geworden, maar ik hoop dat je het toch een beetje snapt ;).

Tim
 
Ze kunnen je wel eventueel naar ap&m sturen, door de COVA, als ze vinden dat je net een tikkeltje te weinig levenservaring (net iets te jong) bezit. Ze zullen je overigens bij de po's niet sneller doorlaten. Ik heb het destijds nog gevraagd tijdens de open dag op de kls of er rekening mee wordt gehouden dat je eerst nog een hbo-opleiding gaat volgen en het antwoord was een stellige: nee!
 
Als men ervan uit gaat dat je als 16-/17-jarige weinig levenservaring hebt , waarom mag je dan als je 16 bent aan je selecties beginnen. Er worden 17-jarigen aangenomen, maar die wonen toch regelementair ook thuis.
 
Als men ervan uit gaat dat je als 16-/17-jarige weinig levenservaring hebt , waarom mag je dan als je 16 bent aan je selecties beginnen. Er worden 17-jarigen aangenomen, maar die wonen toch regelementair ook thuis.

Er zijn genoeg 16/17 jarigen die het wel halen :p:. Bovendien gaan ze er niet vanuit dat je te weinig levenservaring hebt. Je kunt zelf aantonen of je het wel of niet hebt.
 
Omdat er ook genoeg 16-/17- jarige zijn die wél aan alle eisen voldoen. Beetje flauw als die dan geen selectie mogen doen hè...
 
Als men ervan uit gaat dat je als 16-/17-jarige weinig levenservaring hebt , waarom mag je dan als je 16 bent aan je selecties beginnen. Er worden 17-jarigen aangenomen, maar die wonen toch regelementair ook thuis.

Omdat de mééste 17-jarigen geen levenservaring hebben, er zijn uitzonderingen. Die uitzonderingen willen ze eruit pikken. Bovendien, vergeet niet dat een vliegschool in de eerste plaats een commerciële instantie is en de drempel het liefst zo laag mogelijk houdt, zodat zo veel mogelijk mensen zich kunnen aanmelden.

Volwassenheid zit 'm erin dat je gegronde beslissingen kan maken, dat je nadenkt over de gevolgen van je keuzes. Als jij een paar jaar gaat studeren en vervolgens een selectie doet en die keuze ook goed uitlegt aan de psycholoog, wordt dit juist gezien als een teken van volwassenheid.
Niet persoonlijk bedoeld hoor, maar de onvolwassenheid zit 'm er juist in dat je rücksichtlos je eigen neus achterna loopt. Denk gewoon goed na over de keuzes die je maakt. Ik begrijp dat je graag piloot wil worden, maar niemand zegt dat je je nú moet aanmelden. Zoals het gezegde het zo mooi verwoordt:

Geduld is een schone zaak
 
Ik ben nu nog 15 jaar dus ik kan me nog goed ontwikkelen.
Ik ben wel een type die niet graag afhankelijk is van anderen (ouders). Ik werk zelf, omdat ik dingen graag zelf wil doen. Niet afhankelijk betekent niet dat je minder met mensen omgaat. Dit zou niet best zijn voor je sociale niveau.
 
Ik ben nu nog 15 jaar dus ik kan me nog goed ontwikkelen.
Ik ben wel een type die niet graag afhankelijk is van anderen (ouders). Ik werk zelf, omdat ik dingen graag zelf wil doen. Niet afhankelijk betekent niet dat je minder met mensen omgaat. Dit zou niet best zijn voor je sociale niveau.

Jup, het zou niet goed zijn als je elke vorm van sociaal contact zou weigeren ;). Blijf iig lekker zelf je eigen boontjes doppen, leer voor jezelf te zorgen en op je eigen benen te staan. Wat nog veel belangrijker is: geniet van je puberteit en studententijd, neem het er lekker van. Zo'n tijd krijg je nooit weer in je leven.

Grtz, Qbus
 
misschien dat dit soort dingen in het PO2 topic kunnen worden besproken. Dit topic gaat n.b. over PO1, dus omtrent de intelligentietests.. Laten we voorkomen dat er weer een topic met 700 replies komt waarin de helft spam of niet onderwerp-gerelateerd is.
 
Mmkay, ontopic dan maar: Ik heb 31 maart POI. Ben de afgelopen 3 weken 3 dagen per week 1 tot 1,5 uur per dag bezig met het voorbereiden erop (wil toch wel een zo hoog mogelijke score halen :p:). Moeten er ook anderen nat op 31 maart?
 
Ik moet 25 maart voor PO1 naar houten, wie moet er nog meer?
Ik ben van plan in pak te gaan hebben jullie verder nog adviesen?
 
Back
Top