KLS Selectie Deel 2

Status
Not open for further replies.
...maar mij was vertelt op de open dag van de KLS dat het geen probleem is als je dyslectisch bent. ze hebben ook al regelmatig dyslectische leerlingen gehad die zonder probleem de opleiding haalde...

Ga er niet zomaar vanuit dat het geen probleem is. Ik wil je niet bang maken oid, maar iemand uit mijn klas (AP&M, Hanzehogeschool) heeft de selectie gedaan en echt uitermate goede scores behaald (op PO1 en PO2 in ieder geval), gvss ging volgens zijn gevoel goed. Hij moest van de COVA 2x op gesprek komen. Uiteindelijk afgekeurd vanwege zijn dyslectie.

Het gaat er (denk ik) om in welke mate je 'last' hebt van de dyslectie. Tijdens een open dag van EPST, waar ik ben geweest, werd ook een dergelijke vraag gesteld en de Directeur zei bij voorbaat al dat de kans erg klein zou worden dat diegene dan door de selectie zou komen.
 
Last edited:
Ga er niet zomaar vanuit dat het geen probleem is. Ik wil je niet bang maken oid, maar iemand uit mijn klas (AP&M, Hanzehogeschool) heeft de selectie gedaan en echt uitermate goede scores behaald (op PO1 en PO2 in ieder geval), gvss ging volgens zijn gevoel goed. Hij moest van de COVA 2x op gesprek komen. Uiteindelijk afgekeurd vanwege zijn dyslectie.

Het gaat er (denk ik) om in welke mate je 'last' hebt van de dyslectie. Tijdens een open dag van EPST, waar ik ben geweest, werd ook een dergelijke vraag gesteld en de Directeur zei bij voorbaat al dat de kans erg klein zou worden dat diegene dan door de selectie zou komen.

Ik zal wel af en toe een update geven ;) Tot nu toe heb ik er met de selectie ook geen moeite mee gehad, ik heb nu ook beide POs gehad. Hopen dat ik de GVSS haal (17 september), en dan zal ik ook eens kijken of mijn dyslexie een probleem word volgens de COVA.
 
Last edited:
Je hoeft er niet bang van te worden als je er nog geen problemen met hebt gehad. De persoon waar ik het over heb gehad, was al beduidend langzamer bij het lezen van de groepsopdracht tijdens PO2. Hier was het dus opgevallen bij de psychologen. In het 1e gesprek met de COVA werd verteld dat hij, wanneer anderen in de kroeg (voorbeeld) hangen, waarschijnlijk nog aan het leren was ivm zijn dyslexie. Daar zou hij dan rekening mee moeten houden. Uiteindelijk waren ze bang dat het hem toch niet zou lukken en dat hij het beste L&R in Delft zou moeten gaan volgen. Hier krijg je al de stof en zou de KLS dus appeltje eitje worden.
 
Ik heb er persoonlijk geen problemen mee, bij mij kwam men er pas aan het eind van de 3e klas van de middelbare school achter dat ik dyslectisch ben, terwijl dat bij de meeste (dyslectische) mensen al halverwege de basisschool word ontdekt ;) Op school heb ik er verder nooit problemen mee gehad, ik leer juist heel snel (alleen spelling kan soms een probleemje zijn...). De psychologen hebben er ook niets over gezegt, dus ik hoop dat het geen probleem zal worden.
Zijn er hier toevallig ook dyslecten die de opleiding al hebben gehad? Misschien kunnen zij een beetje aangeven of de opleiding verder te doen is.
 
sorry voor de late reply, was even weg met de nieuwe auto ;)

De dag begon in de file, ik was helaas een paar minuten te laat, ik had hierover gebeld en het was niet een heel groot probleem.. ik maakte me echter wel zorgen want ja telaat komen is niet leuk. Ik kon toen gelijk op de computer beginnen met de eerste 2 vragenlijsten, hiermee ben je bij elkaar richting de 40min mee bezig. Daarna moet je je even melden en krijg je een pen, papier en een boekje en moet je uit een aantal stellingen de beste kiezen. Hiermee ben je even bezig, echter werd ik bij vraag 50 al gevraagd om het gesprek te houden met de psycholoog, ik had hier een beetje dubbele gevoelens over omdat ze tijdens het gesprek wel zei van nouja ik zie dat je veel verantwoordelijkheid heb. Dat is natuurlijk een plus punt, echter had ik andere vragen wat beter kunnen beantwoorden. Daarna de vragenlijst afgemaakt en kregen wij van half 1 tot half 2 pauze. We kregen een restaurantje om de hoek aangeraden en zijn daar toen naar toe gegaan. Echter was het al half 2 eer dat we ons eten hadden en hebben toen het IAP gebeld en het was geen probleem. Om kwart voor 2 begonnen we met de groepsopdracht. We moesten van een eiland een toeristische trekpleister maken. Dit was goed te doen en ook erg leuk. We kregen 20minuten en in die 20minuten moesten we ook nog presenteren. We waren binnen de tijd klaar en kregen daarna een paar pittige vragen. Ze waren echter redelijk goed te beantwoorden en moesten toen een uur wachten op de uitslag. Ik had erg veel honger en een mede po2-er is toen met mij mee gegaan naar een snackbar.. erg lekker. Om half 4 waren we terug binnen en werden we omstebeurt weggeroepen door de psychologen. Ze zei mij dat ik een voldoende had, veel verantwoordelijkheids gevoel, taakgericht en goed leidinggevende was. Echter waren er ook een paar puntjes waar ik aan moest werken.

Al met al een erg leuke dag, echter eindigde die slecht voor 3 van ons 5-en

Succes morgen!
 
Ben door! Binnekort bericht van de KLS over GVSS data. Is het nog mogelijk om hierover afspraken te maken? Ik bedoel: als het niet uitkomt, kan ik dan de datum makkelijk veranderen?
 
Ja hoor. Ze zijn redelijk soepel. Mocht je niet kunnen, gewoon even opbellen voor een nieuwe afspraak. Moet het alleen niet voor iets onbenulligs zijn als een rijles ofzo ;)
 
Als het goed is heb je je data op moeten geven dat je geen selectie zou kunnen doen. Moet je dus wel een goede reden hebben, aangezien ze hierop eventueel terug kunnen komen bij de COVA.
 
Vandaag kreeg ik de brief in de bus dat ik terug mag komen voor een 2e gesprek met de COVA. Hoe vaak komt het voor dat een kandidaat een 2e gesprek krijgt?
 
Hmm, beetje balen lijkt me dat je nog geen zekerheid hebt.

Ze hebben deze week wel heel veel mensen voor de Cova gehad (gister 8 man), hoeveel had jij er op dinsdag Pirke?

Zelf krijg ik morgen de brief in de bus. Het gesprek zelf vond ik wel meevallen, nu maar hopen dat de postbode morgen goed nieuws brengt!!!!!
 
Dinsdag waren er 6 man.

Na even zoeken op google kwam ik erachter dat een 2e gesprek zeker niet ongewoon is, maar ik kreeg hier op airwork de indruk dat het toch niet de gangbare weg is (maar die indruk kan onterecht zijn natuurlijk). Tijdens mijn gesprek ging het vooral over de resultaten van het psychologisch onderzoek en het beeld van het beroep piloot. Mijn levensbeschrijving was bijvoorbeeld zo goed als niet ter sprake gekomen, ik verwacht dat ze daar het 2e gesprek wat verder op ingaan.
 
Ze hebben deze week dus even 14 man voor de COVA gehad dus..... Misschien dat ze 'voorzichtig' zijn en een aantal nog een tweede keer willen spreken.

BTW, de decemberklas zit vol, dus alles wat nu aangenomen wordt gaat naar 0801 (begin maart). (half jaartje wachten.......)
 
- Het kan zijn dat ze in het 1e gesprek nog geen duidelijk beeld van je hebben kunnen vormen.
- Het kan ook zijn dat je een twijfelgeval bent (zoals ik bovenaan in dit topic al had verteld, ken ik er 1 die ook voor een 2e gesprek moest terugkomen)

Maar, 14 :eek:. Bij mij waren er maar 4 geloof ik.
 
zo zwaar klote dat die klas vol zit voor december!
ik moet de 17e naar de GVSS.
maar goed het is dan zo me motivatie zal daar echt niet onder lijden:):p:
Ik ben er zeker nog niet het zwaarste ligt nu op me te wachten daar ben ik me bewust van. Meer dan je uiterste best doen en jezelf blijven kan je niet doen.
 
Ik heb de COVA gehaald!!! Lees net 5 min geleden de brief......

Tijd voor een feestje!!!

(en m'n lever sparen voor de medische keuring)
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top