KLS PO2: levensbeschrijving

Ik denk, dat er ondanks dit forum hier nog steeds twijfels over bestaan: de levensbeschrijving. Ikzelf zat te denken aan een kantje of 2, maar dat is het probleem niet eens... de inhoud, dat is `m. Ik heb genoeg te vertellen hoor, werkervaring etc etc. Maar het is toch ook de bedoeling dat je ``wordt geïnterviewd``?? Of moet ik ook gewoon het gezin erin proppen, met 10 jaar oud etc etc. en die studie gevolgd, of kan ik dit beter tijdens het interview vermelden?

Hebben jullie nog echt aanmerkingen, die er per se in moeten?

- werkervaring
- bijzondere gebeurtenissen (zoals een dood in de familie misschien ofzo?)

Help me onderweg aub :grijns:
 
ik heb van te voren bedacht: welke deelonderwerpen wil ik behandelen? en aan de hand daarvan mijn verhaal typen. Denk dan aan onderwerpen als: schooltijd, motivatie, hobby's, werkervaring, etc wees creatief en maak er gewoon een lekker te lezen verhaal van, in je eigen woorden (natuurlijk geen msn-taal o.i.d.)

En je kan van te voren toch niet zeggen hoeveel kantjes je wil gaan typen ;) ik kwam uit op 4 kantjes, dus dat werd nog behoorlijk wat schrappen voor de COVA. Bij fase 2 mag je echter meer kantjes hebben, als inderdaad maar alle info erin staat die jij de moeite waard vindt om te vertellen.
 
Bij mijn weten staat het nergens op papier dat een levensbeschrijving geen 4 pagina's mag zijn! Het is misschien 'etiquette' om het in 1,5 a 2 pagina's te schrijven, maar zeker geen verplichting!

Heb het zelf dan ook lekker in 4 pagina's geschreven omdat ik ook heb gestudeerd. Kon daarom never nooit relevante informatie kwijt op 2 pagina's. Heb achteraf ook alleen maar positieve reacties gehad over de compleetheid en duidelijkheid ('t las ook gewoon makkelijk alsof het 2 pagina's waren...)

Pin je dus nergens aan vast, maar blijf wel beseffen dat het relevant moet zijn en leesbaar
 
Ik heb ook niet gezegd dat 4 pagina's niet mag. Als je 4 pagina's nodig hebt dan heb je 4 pagina's nodig. Het is denk ik alleen richtlijn om er 2 aan te houden.
 
wat is kwa opbouw beter: Alles chronologisch of iets van stukje over alleen school, stukje alleen werk, stukje alleen motivatie, etc, etc?

K ben al begonnen met een opzetje:)
 
Toen ik klaar was met PO2, heeft de man van het IAP mij verteld dat ze het liefst tussen de 1,5-2 kantjes zien.
Qua opbouw; doe wat je zelf het lekkerste vind schrijven. Ik heb het chronologisch verteld, dan kom je vanzelf bij de belangrijke dingen in je leven waar je wat meer aandacht aan kan besteden. Laatste 2 alinea's besteed aan motivatie.
Er zijn geen richtlijnen voor 'de beste' levensbschrijving. Doe wat je zelf het beste vind/lijkt, dan komt het ook nog eens beter over dan dat je je krampachtig aan wat tips en trucs vastklampt.
 
Mij is ook verteld ongeveer 1,5-2 kantjes te schrijven. Ik kan me voorstellen dat die lengte gezien de beperkte tijd voor hen ook het meest prettig is. Vier kantjes schrijven zou ik afraden.
Verder vertelden ze mij dat je vrij bent erin te zetten wat je zelf wilt. Wellicht weer een soort test, je moet zelf bepalen wat relevant is en wat niet. Zo kunnen zij misschien weer zien waar jij het meeste waarde aan hecht.
 
Last edited:
Mij is ook verteld ongeveer 1,5-2 kantjes te schrijven. Ik kan me voorstellen dat die lengte gezien de beperkte tijd voor hen ook het meest prettig is. Vier kantjes schrijven zou ik dus afraden.

Slaat dus nergens op. Dit is belangrijk voor de COVA ja, waar duidelijk wordt gevraagd om ongeveer 2 kantjes te schrijven. Na mijn PO1 vroeg ik nog: is er een maximaal aantal kantjes wat je mag schrijven? Het antwoord hierop was: nou niet echt, als het maar geen boekwerk wordt :grijns:

Ik had 4 kantjes en ik kreeg de opmerking dat het een duidelijk verhaal was, waardoor het interview een stuk makkelijker te doen was. Alleen maar positief dus (en dit heb ik meer gehoord hier op airwork).

Ik zeg dus niet: "Schrijf zo veel mogelijk". Maar schrijf alle dingen op die er toe doen. Als je daarmee op 2 kantjes uitkomt...prima..... kom je daarmee op 4 kantjes uit, ook prima.
 
Laat ik het zo zeggen: ik heb eind december PO1 gehad. Toen ik daar (dus bij het IAP) na afloop vroeg hoe het precies zat met de levensbeschrijving, kreeg ik te horen wat er in mijn vorige post staat.

Ik ga dus af op wat ze mij daar hebben verteld. Ik kan me echter voorstellen dat het niet heel nauw genomen hoeft te worden.
 
Heey! Ik ben toevallig vandaag bij schellinger geweest. Daar zeiden ze dat je het beste niet meer dan één kantje kan schrijven. Verder kreeg ik als tip een rode draad te leggen. Hoop dat je er wat aan hebt! Gr
 
1 kantje is wel weinig lijkt mij, maar dat zeggen ze zeker niet voor niets?
Ik ken mensen die ook 1 kantje hadden ingeleverd, maar die zeiden dat het beter was om wat meer te vertellen

Ik heb nu 3 kantjes en daar staat redelijk alles in.
 
Het belangrijkste is inderdaad de rode draad; de weg naar je droom. Zorg dat je die goed kan onderbouwen en waarom je welke keuze hebt gemaakt. Als je dit allemaal lekker uitschrijft heb je in ieder geval het complete verhaal in je hoofd en kan je er daarna voor kiezen om alleen de hoofdpunten te late. De rest kan je dan tijdens het gesprek vertellen!
 
Back
Top