KLS PO1 Engels???

PH-TIM

Member
Op het internet kwam ik een site tegen waarop iemand zijn ervaringen van de selectie bij de KLS had gezet. Ik vond er dit:
De verschillende testen testen zoals ik al zei je algemene capaciteiten, er zijn vijf categorieën namelijk:

- Woord-analogiën

- Ruimtelijk inzicht

- Technisch inzicht

- Hoofdrekenen

- Taal

...

Dan nog taal, hierin krijg je zinnen of stukjes van zinnen en dan moet je de juiste grammatica toepassen, op zich niet erg moeilijk als je engels een beetje snapt.

Ik zie echter een belangrijk verschil met de uitleg van de selectie zoals die hier op Airwork bijv staat. Namelijk het onderdeel 'Taal' i.p.v. het onderdeel 'logisch redeneren'. Mijn vraag is dus wie hier gelijk heeft? Engels is niet mijn beste vak op school en ik zou het dus best vervelend vinden er nu ineens achter te komen dat tijdens de selectie Engels vereist/handig is. Wie kan dit mij even helder maken?

Tim
 
Tim,

Ik kan je niets vertellen over de selectie van de KLS, maar kijk eens naar de andere onderwerpen hier. Er zijn er ook 2 over taal op de NLS. Engels is zeker belangrijk, daar de boeken in het engels zijn, de examens in het engels zijn. en je over het algemeen ook engels RT doet.. dus nogmaals enige Engelse taal kennis is zeker van belang, of dat nu bij de KLS of NLS etc is..
 
Dat Engels belangrijk is op een vliegschool en voor het hele piloten gebeuren besef ik mij ook maar al te goed. Het ging mij eigenlijk specifiek om het onderdeel 'Taal' in de selectie (waar ook Engels in zou kunnen zitten volgens deze bron) omdat dit onderdeel op deze (en andere) sites niet gegeven staat.

Tim
 
Tim,

Heel hard misschien, maar als je denkt dat Engels een groot obstakel wordt, dan moet je misschien aan een andere opleiding gaan denken...(of gewoon de schouders eronder zetten, en bijlessen nemen of iets dergelijks :D)

Groeten,

Q-Nimbus
 
Heyzzz,

Ben zelf ook druk met de selectie van de kls aan de gang, en ben morgen toe aan het laatste onderdeel, het medische onderzoek. Eens kijken of ik daadwerkelijk de goede medische gesteldheid bezit die vereist is.

Zoals de quote zegt is het wel taal, maar nederlandse taal en daar de logische redenatie achter zoeken. Geen engels dus.

Bij de GVSS heb je al wel meer engels nodig, maar dat is alleen de instrumenten bij naam noemen ed. Geen engels praten enzo, behalve de check lists.

Tijdens de selectie krijg je niet zozeer engels te verduren, maar we goed om in te zien is dat je het in de gehele loopbaan en opleiding zeer veel nodig hebt. Ten eerste al het praktijk gedeelte in de VS. Alleen maar engels lijkt me.

In eerste instantie dus geen zorgen maken over engels, maar tijdens de opleiding en loopbaan zeker nodig en dus vereist (vandaar de eisen dat je engels in woord en geschrift moet beheersen.

Is je engels onvoldoende, lijkt het mij wel handig als je bijvoorbeeld eens engelse zenders zonder subtitles gaat kijken (tip van me oude docent) helpt zeker. En vooral veel lezen. Als je dat concequent volhoud en uitvoerd moet het engels geen grote problemen veroorzaken.

In ieder geval heel veel succes met je selectie. En als ik mijn medical haal, hoop ik je over ong. een half jaar te kunnen verwelkomen op de kls.

Groeten,

Dennis
 
Bedankt voor je reactie DennisKSS. Ik sta inderdaad een onvoldoende voor Engels op het moment (een 4,8 wel te verstaan) alleen heeft dit aan een hele hoop factoren geleden (leraar (al zeggen sommigen dat je hem nooit de schuld mag geven, wat ik in dit geval toch wel wil doen), ons schoolsysteem (is ook niet voor niets weer afgeschaft, lees: teruggebracht naar het oude), de laatste 2 periodes vielen korter uit (minder toetsen en dus minder kans punt omhoog te halen), tja en deels eigen inzet helaas, 600 woordjes leren zal niemand leuk vinden maar ik ook zeker niet).
Ik zal er ook alvast eens goed over na gaan denken hoe ik dit precies ga vertellen evt. op de KLS (ze zullen er bij de Toelatingscommissie mocht ik zover komen wellicht om vragen).

Toch is jouw tip zeker niet verkeerd om toch eens wat meer engelse zenders te gaan kijken zonder ondertiteling, want een 8 voor Engels zou ik zelfs zonder deze meespelende factoren niet hebben gestaan ;) .
 
Heb zelf ook jarenlang net een voldoende gehad, en na het inzetten van de selectie de schouders eronder gezet.

Als je je er goed voor inzet, komt het helemaal goed.

En dat lezen en luisteren helpt echt! Van een 5.5 naar een 7.3 opgehaald;)...nog steeds matig tot voldoende, maar heel wat beter.

Heel veel succes...

Wanneer heb je hem?
 
DennisKSS said:
Wanneer heb je hem?

Nog niet bekend, ik wil pas begin November met de selectie beginnen. Toch weer even met school bezig zodat de hersens weer wat op toeren zijn ;) en ik mag eind September nog een keertje voor ontwikkelingshulp naar Senegal en daar moet ik ook nog het een en ander voor doen. Maar ben in ieder geval wel al met de voorbereidingen bezig zodat ik me straks voor de volle 200% kan inzetten :radar: !
 
En zo hoort het;)

Aah, weer mensen die de hele wereld over reizen, haha. Zo kom je heel veel aspirant piloten tegen. Bij de grading waren van de 8 personen slechts 2 nog nooit buiten de EU geweest, en de anderen als naar azie, afrika, (zuid)amerika enz.

Toch een passie voor reizen, haha.

Nou ja, heel veel succes met je voorbereiding, en hopelijk tot op de kls (medical van mij is van keuringsarts positief bevonden)

Groet'n,

Dennis
 
Jij in ieder geval van harte gefeliciteerd dan :) ! En veel plezier tijdens de opleiding. En wie weet zien we elkaar op het eind van dit jaar nog wel eens ;) .
 
IVW moet het nog officieel goedkeuren en het papiertje opsturen, maar dat zou het probleem niet worden. Hopenlijk tot eind dit jaar;)
 
Back
Top