KLS --> KLM

Zie eerst maar is binnen te komen bij de KLM :)
Ik begreep uit berichten van dit forum dat de grading en de psycho komen te vervallen (wellicht zijn ze al afgeschaft), en je dus vanuit de bridge course direct bij de cova van de klm komt.

Ik begin binnenkort aan de kls, ik las vanochtend in de spits dat de klm toch wel in moeilijkheden verkeert (financieel), dus ik kijk toch wel enigzins benauwd naar de nabije toekomst.
 
Hallo allemaal,

Ik zit te zoeken naar een thread die mijn vraag kan beantwoorden, maar ik kan het niet goed vinden. Het gaat over KlS'ers die net klaar zijn met hun opleiding en gaan solliciteren. Ik snap dat dat een heel proces is met gesprekken, type rating ed, maar op welke vliegtuigen komen deze nieuwe piloten dan terecht en welke functie krijgen ze dan? Ik hoor wel veel over cityhopper en MD-11, maar klopt dit? En waarom niet bijvoorbeeld coco op 747? Ik hoop dat er mensen zijn die dit kunnen beantwoorden!:)
Thanks,
Ted

Om even antwoord te geven op je vraag;
Het eindtraject van de opleiding aan de KLS is zojuist best ingrijpend veranderd. Eerst deden de studenten hier MCC+BC op de A310. Helaas zal deze vanaf 1 juni afgesloten worden. Echter, wat daarna komt, is erg mooi.
Eerst de MCC op een 737NG bij KLM op Schiphol. Je begint met het CBT'en (Computer Based Training) om de procedures te leren, dan mag je een keertje backseaten met een 737 van de KLM zelf om het allemaal in real-time te zien (retourtje Athene ofzo) en daarna gaan ze de sim op.
Als de MCC is afgesloten, volgt de BC, die wordt gedaan op een 777, 747, MD-11 of A330. Dit wordt overigens door de KLM gekozen. Als ook de BC is afgesloten, kan men solliciteren bij de KLM. De psycho is ondertussen helemaal afgeschaft, de grading wordt inbegrepen bij de MCC traject.
Als de student wordt aangenomen, kiest de KLM waar hij/zij op mag vliegen. Soms (HEEL soms!) mag de student zelf kiezen, meestel beslist de KLM. Wat voor positie dit wordt hangt van veel factoren af, de grootste is waarschijnlijk nog wel gewoon waar de KLM op dat moment iemand nodig heeft. Dat kan dus co-co 747 worden, maar ook co Fokker.

Duidelijk? :)
 
Back
Top