KLM wordt dochter Air France

Citaat uit de Telegraaf vandaag:

Air France gaat KLM verder opslokken. De Franse top wil dat beide maatschappijen afgeslankt in elkaar schuiven.

Dit om weer winstgevend de slag met de concurrentie aan te gaan. Dat blijkt uit een interne mededeling van topman Spinetta van de Air France KLM Group aan het topmanagement van de maatschappij en de ondernemingsraden. De woordvoerster van KLM-topman Hartman heeft de interne mededeling van Spinetta bevestigd.

In Nederland zou KLM doorgaan als een operationele dochter van Air France, onder leiding van oud-verkeersminister Camiel Eurlings die rapporteert aan Parijs, is daaruit op te maken.

Ik maak hieruit op dat de huidige holdingconstructie, waaronder AF en KL als werkmaatschappijen als dochtermaatschappijen opereren, gaat verdwijnen.

KL wordt blijkbaar een dochter van AF. Net zoals HV en MP dochters van KL zijn.

Iemand met meer concrete informatie?
 
Last edited:
Iemand ook meer info over de nieuwe CAO voor piloten, ben benieuwd. Had er ergens iets over gelezen, maar weinig op AW gezien. :kerst:
 
Pensioenleeftijd blijft 56. Dat is mooi voor de junioren. Verder worden er een aantal vrije dagen ingeleverd. Wat tot veel commotie leidt is dat er minder vrijheid in de carrière komt: Als je gezagvoerder ICA wilt worden moet je eerst gezagvoerder Europa zijn geweest.
 
Als ik de informatie zo her en der mag geloven, dan wordt het een hele uitdaging om te voorkomen dat de werkgelegenheid bij KLM achteruitholt. De nieuwe CAO geeft wellicht tot 2015 een beetje rust om de zaak wat te laten bezinken.

De aanstaande reorganisaties bij Air France (vandaag is wederom een nieuwe banenreductie aangekondigd) in combinatie met de beperking van het aantal nachtvluchten op Schiphol en de deal tussen Delta en Virgin lijken mij voor de werknemers van KLM buitengewoon ongunstig.

Ik ben misschien een beetje een doemdenker maar hoop dat de optimisten gelijk zullen krijgen.
 
Pensioenleeftijd blijft 56. Dat is mooi voor de junioren.

Mooi voor de junioren? Ik vraag het me, met de aangekondigde pensioenmaatregelen van dit kabinet, oprecht af of dit zo is. Pensioenopbouw wordt gedecimeerd, ze houden netto aanzienlijk minder over dan voorheen gedacht en verwacht. AOW minimaal 2 jaar later te ontvangen en in het geheel niet onwaarschijnlijk dat daar nog wat vertraging in jaren bij gaan komen. Ik zie een allesbehalve rooskleurig plaatje voor de junioren...en ik zie deze problematiek met geen enkel woord benoemd worden in de CAO-communicatie van het VNV. Stilte voor de storm, struisvogelpolitiek of de 'ver van mijn bed show' van en voor de junioren???
 
Als we dan toch bezig zijn met de rvl, waarom niet gewoon een simpel 2 rijtjes
À la Mac. Je begint bij co en krijgt per jaar een x bedrag erbij. Totdat je baas mag worden en dan stijg je door volgens het "baas" rijtje.
In je carrière mag 5 à 6 omscholingen doen en c' Est tou!

( jullie begrijpen ; ik ben alvast op bijspijker cursus frans:))
:)
 
Clipper, waarom makkelijk doen als het ook moeilijk, en vooral duur kan;)

Maar ik ben helemaal voor jouw voorstel!
 
Prima om de nieuwe CAO in deze discussie te betrekken maar we moeten niet te veel afdwalen. Vandaag wederom een stuk in De Telegraaf over de uitdagingen van morgen. Dat geldt zowel de (werknemers van) KLM als Schiphol.

Nu we het toch over de CAO hebben. Ik zie die als stilte voor de storm. Laat die CAO, die er ongenschijnlijk zeer redelijk uitziet, geen "pyrrusoverwinning" zijn.
 
Last edited by a moderator:
Dat zijn het toch ook. De ene maand zijn buitenstaanders er van overtuigd dat het KLM deel wordt verkocht aan bv Ethiad, de volgende maand zouden we weer volledig op gaan in AF. Dat gaat al zo sinds de oprichting van AFKLM. Het enige dat in de tussentijd werkelijk is verandert op operationeel vlak, is dat de werkverhouding met enkele procenten richting KLM is geschoven met accoord van de Franse bonden.
 
Last edited:
Back
Top