KLM wil grotere vliegtuigen inzetten i.p.v. meer freqenties

Berven

New member
Ik las vorige week dat de KLM alleen op verre bestemmingen grotere vliegtuigen wil inzetten i.p.v. meer vluchten met kleinere toestellen. Dit is bekend om besparingen rondom kerosinekosten. Dit las ik in de bron van de luchtvaartnieuws.nl. Ze willen meer 777's hebben, zodat ze nu 15 stuks van -200ER en 2 stuks van -300ER in de vloot hebben. Komende jaren komen er 4 stuks van de 777-300ER bij. Zou het ook kunnen zijn dat de KLM binnenkort bijvoorbeeld een vervolgorder bij Boeing wil plaatsen, vooral alleen voor grotere 777-300ER.. In mijn gedachte zou de KLM, als om brandstofkosten hoog te blijft, besluiten om Boeing 747-400's pax en combi's, maar ook de MD-11's versneld uit de vloot schrappen. In dat optie zou de KLM tijdelijk meer 777-200LR, ER of -300ER te leasen voor bepaalde tijd, voor dat in 2013 of 2014 nieuwe 787 Dreamliners of Airbus A350's de vloot komen versterken, als die worden besteld.
 
Last edited:
Ok, het is wat KLM-directeur Hartman in Luchtvaartnieuws heeft gezegd zodat als brandstofprijzen hoog blijven stijgen. Binnen de KLM is er veel over gepraat wat ze graag gaan doen. Grotere vliegtuigen inzetten, minder vluchten, meer passagiers per vlucht, alleen op verre reizen. Voor duidelijkheid geldt NIET voor Europese vluchten, daar blijven 737's en Fokkers deel uit te maken.

Ik heb mijn post verder aangepast, zo dat dit onderwerp actueel moet blijven. Over toekomstige vervangers van de Airbus A320 en Boeing 737 is nog op dit moment niet veel bekend. In latere tijdstip als er meer nieuws over deze opvolgers via de pers wordt bekendgemaakt, zullen we in deze forum weer discussieren.

Sorry, voor ongemak, dat mijn verhaal zo tweedelig is geworden. Koning Lucht en Royfb, jullie hebben gelijk, dat soms wel onbegrijpelijk is van mijn verhaal.
 
Hier is het stukje waar het over gaat.:
AMSTELVEEN - Luchtvaartmaatschappij KLM overweegt om vluchtfrequenties te verlagen als gevolg van de hoge brandstofprijzen. Als compensatie daarvoor worden dan op bepaalde routes grotere vliegtuigen ingezet. Dat heeft KLM-topman Peter Hartman deze week tegenover Luchtvaartnieuws gezegd. Volgens Hartman is het verlagen van vluchtfrequenties een onderwerp waarover binnen KLM 'bijna dagelijks' gesproken wordt.

“Met het oog op de kosten maakt het veel uit, maar passagiers willen graag keuzemogelijkheden houden. Dat maakt zo’n beslissing niet eenvoudig”, aldus Hartman. Volgens de president-directeur van KLM sneuvelen bij zustermaatschappij Air France in ieder geval wel vluchten. “Wij zijn er nog niet over uit. Je moet in denken aan verre vluchten. Naar sommige bestemmingen in de VS vliegen we meerdere keren per dag. Dat zou je kunnen terugbrengen naar één vlucht per dag.”

KLM zal geen frequenties verlagen naar bestemmingen die maar één keer per dag worden aangedaan. Tot de aankoop van nieuwe, grotere vliegtuigen leidt een hernieuwde strategie evenmin, zegt Hartman. “We vliegen al met de Boeing 777-300. Daar gaan 425 mensen in, net zoveel als in een Boeing 747-400. Die toestellen zijn groot genoeg.”
Bron: www.luchtvaartnieuws.nl
 
Zou het kunnen dat Berven de discussie wil starten over het feit dat KLM eerst de Boeing filosofie aanhing van het point to point vliegen met relatief kleinere kisten. Nu lijken ze daar wat op terug te komen.

Nu maar wachten op de volgende stap waarbij we niet meer 13 uur nonstop vliegen omdat de transportkosten van brandstof daarbij te hoog worden.
 
boeing filosofie?
point to point?
klm is groot geworden op overstappen.. hub en spoke enzo..
 
Misschien zou de KLM mogelijk switchen naar Airbus, zodat ze een paar Airbussen A380's zou kunnen aanschaffen? Maar in eerste tijdsbestek zijn ze te groot voor, nu is het wereldje nu op eens anders. Het zou echt verrassend zijn als het zou kunnen gebeuren. Maar denk het niet dat in echt zou zo ver komen. In een KLM Airbus A380 zou wel 650 passagiers, gedeeld in 3 klassen, in 1 vlucht naar New York vanaf Amsterdam kunnen vliegen, i.p.v. een Boeing 777. Dat is wel een forse besparing voor de KLM met brandstofkosten, zowel op 1 dag een grote vlucht zal maken in plaats van meerdee vluchten.
 
:eek:fftopic:
Waarschijnlijk schrijft Berven zijn posts in een andere taal dan het Nederlands en gebruikt ie Google Translate o.i.d. om zijn posts te vertalen.
Dat geeft wel hele vermakelijke teksten.
 
Schiet mij maar lek, Hardenberg is toch nog gewoon Nederland, toch?

Ik heb even de proef op de som genomen door Google Translate eerst van NL naar EN en vervolgens terug naar NL te vertalen, dan krijg je dit;

[origineel]
Dat is waar, maar iemands woonplaats zegt niet altijd iets over iemands (moeder)taal die hij of zij spreekt...

[NL => EN]
That is true but not always someone's home says something about someone's (mother) language that he or she speaks ...

[EN => NL]
Dat is waar, maar niet altijd iemand van herkomst zegt iets over iemands (moeder) taal die hij of zij spreekt ...

En nu maar eens kijken of we de originele post, vertaald naar het Engels, wel begrijpen;
KLM wants to deploy larger aircraft instead of more freqenties
I read last week that the KLM only on distant destinations would deploy larger aircraft instead of more flights with smaller aircraft. This is known for savings around kerosinekosten. This I read in the source of the luchtvaartnieuws.nl. They want more 777's, so they are now 15 pieces of 2-200ER and-300ER in units of the fleet. Coming years will have 4 pieces of the 777-300ER. Would it also may be that soon, for example, a KLM Boeing wants to vervolgorder places, and only for larger 777-300ER .. In my mind, the KLM, as well as fuel costs remain high, may decide to Boeing 747-400's pax and combi's, but also the MD-11's accelerated deleted from the fleet. In this option would KLM temporarily more 777-200LR, or ER-300ER lease for some time, that in 2013 or 2014 new 787 Dreamliners or Airbus's A350 fleet will strengthen, as being ordered.
 
KLM heeft nooit echt hele grote kisten gehad, kijkend naar het aantal passagiers dat erin kan (een paar uitzonderingen daargelaten). Van de 22 (or so) 747-400s zijn er slechts 5 full pax. Deze vliegen de uitzonderlijk drukke routes. Waar maatschappijen als BA meerdere malen per dag een volle 747 kunnen vullen naar bijvoorbeeld New York, vliegt KLM met een 747 combi en een 772. Een A380 in de KLM-vloot is dus echt uitgesloten. 650 man in 3 klassen? KLM heeft er maar twee, waarbij moet opgemerkt worden dat de World Business Class ook nog eens erg klein is vergeleken bij andere carriers. Met de huidige gang van zaken (een 3-4-3 economy-opstelling in de nieuwe 773s :eek: ) zou dat betekenen dat er een man of 900 in een A380 van KLM zou passen. Met een schoenlepel, dat wel.

Conclusie: KLM gaat de komende jaren geen hele grote kisten kopen danwel leasen. Er komen inderdaad nog een aantal 773s aan, maar dat is m.i. wel het grootste dat we gaan zien.
 
Ehh afgezien dat er in de 773 4 stoelen minder zitten dan in een 744 sluit het betreffende artikel met deze quote:

Tot de aankoop van nieuwe, grotere vliegtuigen leidt een hernieuwde strategie evenmin, zegt Hartman. “We vliegen al met de Boeing 777-300. Daar gaan 425 mensen in, net zoveel als in een Boeing 747-400. Die toestellen zijn groot genoeg.”

Mooie theorien Berven, maar dit lijkt me duidelijke taal
 
boeing filosofie?
point to point?
klm is groot geworden op overstappen.. hub en spoke enzo..

Point to point is idd wat ongelukkig gekozen. I stand corrected. Bedoelde eigenlijk feederen uit heel Europa naar AMS en vanaf daar redelijk frequent met niet al te grote kisten naar ICA bestemmingen vliegen. Oftewel geen bulk vervoer á la A380.

@P222

Niet zozeer in buitenformaat maar qua pax aantallen lijkt me de B773 toch een "grotere kist" dan de MD11 en de B747 combi?
 
Die vervangt ie dan dus ook niet, 773's zijn op dit moment puur uitbreiding, maar zou kunnen dat ze die gaan inzetten in plaats van twee 772's op bestemmingen zoals toronto, of een combi en een 330 op jfk, is eigenlijk een beetje een loos bericht als je ziet hoeveel ica bestemmingen er zijn die klm 2x per dag aanvliegt, is volgens mij alleen jfk, shanghai en toronto op het moment.
 
@ Junior, dat is precies wat ik bedoel, het is op slechts 4 stoelen na de grootste kist. Had misschien het woordje "slechts" toe moeten voegen in mn eerste zin ;)
 
ach de "11-en" staan in de rij om uitgefaseerd te worden. zou mij nix verbazen als de deal rond is met mp dat mp ze overneemt....:
klm nog een boeing of airbussje erbij en mp maar 2 divisies....
 
Weet niet of MP daar zo op zit te wachten. MD11 t.o.v. B767 30% meer passagiers, 50% meer brandstof verbruik en dat met de huidige kerosineprijzen. Niet dat MP daar zelf veel over te zeggen zal hebben.
 
Back
Top