KLM vervangt oude Boeing 737-vloot

Cb

New member
Schaamteloos gekopieerd...:



KLM vervangt oude Boeing 737-vloot door 737 Next Generation

23-11-2005

PARIJS - KLM gaat de bestaande vloot van Boeing 737-300's en -400's vervangen door Next Generation toestellen van dit type. Dat meldde KLM-topman Leo van Wijk woensdag (23 november) in Parijs aan Luchtvaartnieuws / Zakenreisnieuws. De vervanging van deze toestellen, die worden ingezet op het Europese netwerk, begint wanneer de leasecontracten aflopen. KLM beschikt over 27 vliegtuigen van dit type, waarvan er vijftien zijn geleasd.

Volgens Van Wijk leveren de nieuwe 737's een brandstofbesparing van acht procent op. Dat is een stuk minder dan bij vliegtuigen op lange afstanden, waarbij de nieuwe generatie vliegtuigen vijftien tot twintig procent zuiniger is. Overigens bestaat de helft van KLM's Europa-vloot al uit Next Generation 737's van de versies -800 en -900. "Dat is grotendeels hetzelfde vliegtuig, maar dan met nieuwe zuinige motoren", aldus Van Wijk.

De 737-300’s en -400's zijn momenteel de oudste vliegtuigen in de KLM-vloot. Het eerste vliegtuig van dit type werd in 1986 in gebruik genomen. Eind jaren negentig zijn daar de Next Generation 737's aan toegevoegd. Partner Air France is ook bezig met de uitfasering van oudere 737's, maar koos de Airbus A320-familie als vervanger.

KLM denkt er verder over om de bestaande 737's uit te rusten met brandstofbesparende 'blended winglets'. Hierover moet volgens Van Wijk nog een beslissing worden genomen. Eerder besloot dochteronderneming transavia.com al wel om dit te doen. "Door de hoge brandstofprijzen zijn de blended winglets een goede optie om op kosten te besparen", zegt Van Wijk.







http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=11252
 
Volgens mij eindigen de lease-contracten ergens in 2009. Geeft gelijk duidelijkheid wat de KLM wil, namelijk verder met Boeing. Er werd gespeculeerd dat de PG 73's vervangen zouden worden door Airbussen, om daarmee de overgang naar de A-330 beter te laten verlopen, maar dit blijkt dus niet te gebeuren.

Verder geeft het m.i. aan dat de KLM nog steeds zelfstandig beslissingen kan nemen, buiten Parijs om, want ik acht de Airbus-lobby van die zijde zeer sterk.
 
Boeing 737-900ER voor KLM???

Boeing 737-900ER voor KLM???

Zo juist is een mooie opsteker voor Boeing dat de KLM een aantal toestellen van Boeing 737 Next Generation wil bestellen ter vervanging van oude Boeings 737-300's en -400's. Zou de KLM belangstelling hebben voor Boeing 737-900ER? In een KLM confriguatie zou de KLM in een Boeing 737-900ER ongeveer 180 tot en met 200 mensen vervoeren. Dat is ietsje meer dan in een standaard 737-900.

Er is volgens mij meer aan de hand dan alleen bij de KLM, maar ook bij HV. Is HV nogmaals van plan om haar vloot uit te breiden met eventueel nieuwe 737NG's. Ik heb sommige geruchten via airliners gevolgd dat HV ook belangstelling heeft voor een paar toestellen van Boeing 737-900ER. Dan zou HV een Boeing 737-900ER op drukke lowcostlijndienst of vakantiebestemming inzetten waar veel vraag naar is. In een Boeing 737-900ER zou HV ongeveer 215 mensen in all economy klasse vervoeren over een afstand van 5600 km! Bijna net zo veel als in een Boeing 757-200 van HV, die ze in haar vloot heeft gehad.

Dit gonst van alle geruchten die bijna geen waarheid bevat.
 
Lijkt me handig dat ze die flaporen meteen als optie nemen, nu mogen KLM crews de HV kisten met flappies niet vliegen omdat het een extra variant zou zijn....:rolleyes: Jammer dat niet de hele KLM-AF-HV europa vloot airbus wordt, weg met dat stuur:p:

Trouwens, is er al info over die 900-ER dan. Zover ik weet kunnen er in een -900 max 189 pax ivm emergency exits.
 
nu mogen KLM crews de HV kisten met flappies niet vliegen omdat het een extra variant zou zijn....

Je gaat me toch niet vertellen dat je extra getraind moet zijn voor het vliegen met flappies? Vliegt dat nu werkelijk anders als eentje zonder? :wegkwijt: :wegkwijt:
 
Als je t niet weet merk je t niet eens. Alleen bij stevige x-wind voel je wat meer rolneiging (maar dat kan ook tussen de "flap"oren zitten:D )
 
"KLM denkt er verder over om de bestaande 737's uit te rusten met brandstofbesparende 'blended winglets'. Hierover moet volgens Van Wijk nog een beslissing worden genomen. Eerder besloot dochteronderneming transavia.com al wel om dit te doen."

Ik kan deze info nergens terug vinden. Gaat HV alle kisten uitrusten met deze winglets?
 
Allemaal behalve een 700 de PH-XRA, wat daar de reden van is weet ik niet, maar het zal wel iets met een ongeschikte wing-spar te maken hebben en daardoor niet mogelijk of veel te duur.

grt
 
Is er bekent wanneer deze vloot vernieuwing zou moeten plaatsvinden? En is het alleen maar vernieuwing of ook uitbreiding van de 73 vloot?

Greets PD
 
KLM breidt vloot uit met acht extra toestellen

12-12-2005

AMSTELVEEN - KLM breidt de komende paar jaar de vloot flink uit. Naast de nog te leveren nieuwe Boeing 777’s en Airbus A330’s komen er acht extra toestellen bij. Als eerste zijn twee Boeing 737-800’s besteld, die in 2006 en 2007 worden geleverd. Daarnaast bestelde de maatschappij twee Boeing 777’s en een 747-400ERF vrachttoestel.

Ook komen er drie extra Fokker 100’s bij de vloot. Deze tweedehands vliegtuigen komen het netwerk van de regionale dochtermaatschappij KLM cityhopper versterken. De extra 737's zijn een pure uitbreiding; ze vervangen dus geen bestaande toestellen in de vloot, zo meldde KLM-woordvoerder Bart Koster Luchtvaartnieuws / Zakenreisnieuws.

Door de toevoeging van de nieuwe vliegtuigen wil de maatschappij haar intercontinentale passagiers- en vrachtvloot uitbreiden. Dat is nodig, aangezien KLM in 2006 een passagiersgroei van vijf procent verwacht.
 
Naast de nog te leveren nieuwe Boeing 777’s en Airbus A330’s komen er acht extra toestellen bij.

Zal nu dan toch eindelijk het tijdperk van de "vrije markters" aanbreken?:grijns::grijns::grijns:

Of denkt men het nog aan te kunnen met de onuitputtelijke bron van elite KLSers en NLSers?

Excuse my sarcasm...;)

Dr.
 
De KLM weet/snapt inmiddels dat met KLS/NLS als eis geen 270 mensen in één jaar kunnen worden aangenomen.....
 
De KLM weet/snapt inmiddels dat met KLS/NLS als eis geen 270 mensen in één jaar kunnen worden aangenomen.....

Waaruit trekt u deze conclusie?

In vrij recent contact met PZ bleek dat men niet verwacht dat de harde eis zal verdwijnen op aanzienlijke termijn.

Ja, ik weet het, geduld blijft een schone zaak.
 
Hoe ik die conclusie trek?

Goed luisteren, inschatten wat de waarde van die info is en dan verifiëren bij de betrokkenen. Die me dan natuurlijk met een kluitje het riet insturen. Maar tussen de regels door valt genoeg te horen.

Zo dus ongeveer.
 
Zo kom ik idd ook tot eenzelfde conclusie.

Het gaat mij er meer om of er concrete en feitelijke aanwijzingen zijn of niet. Ik kan ook mijn rekensommetjes doen. Pensioen-gangers 100+ piloten, uitbreiding 100+ piloten. Totaal misschien wel een dikke 200 piloten nodig.
Maar heb niet echt het idee dat de vrije-markters in grote getalen aangenomen gaan worden. Althans, KLM laat dat niet echt blijken.

Maar het is een uitgekauwde discussie. Moeten gewoon geduld hebben, niet een van mijn sterkste kanten, dat mag duidelijk zijn!

Dr.
 
Last edited:
Back
Top