KLM-pr of iets nieuws?

49015

New member
HOOFDDORP - KLM, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) en Schiphol beginnen donderdag (21 oktober) aan een eenjarig experiment om de geluidshinder van vertrekkende vliegtuigen boven Hoofddorp en Nieuw-Vennep te beperken. Vrijwel alle KLM-vliegtuigen maken voortaan na de start vanaf de Kaagbaan gebruik van de zogeheten ‘vaste bochtstraaltechniek’.


Het gebruik van deze techniek moet ervoor zorgen dat toestellen nauwkeuriger hun route volgen en na de start vanaf de Kaagbaan precies over het dunbevolkte gebied tussen de twee plaatsen vliegen. Dat is mogelijk dankzij een technische aanpassing in de navigatieapparatuur. Eerder vlogen de toestellen nog te veel verspreid over het gebied.

De Commissie Regionaal Overleg Schiphol (CROS) maakte de invoering van het experiment donderdag bekend. Vooralsnog maken alleen KLM-vliegtuigen gebruik van de techniek. Verwacht wordt dat vanaf het eerste kwartaal van 2011 ook andere luchtvaartmaatschappijen volgen. De vaste bochtstraal techniek wordt dan in de Nederlandse luchtvaartgids gepubliceerd voor de Spijkerboor-vertrekroute van de Kaagbaan.

Eind 2007 is al een experiment gestart waarbij deze techniek getest is door Boeing 737’s van KLM. Dit werd gedaan om uitvoering te geven aan de afspraken die aan de Alderstafel zijn gemaakt over het terugdringen van geluidhinder. Na een positieve evaluatie is de techniek begin 2010 definitief in regelgeving vastgelegd voor de Boeing 737’s van de KLM op deze route. De techniek wordt nu in een experiment [CROS pilot 3b+] uitgebreid naar andere vliegtuigtypen.

Vastebochtstraaltechniek. Ik moest het woord drie keer lezen voordat ik überhaupt begreep dat het niets met straalmotoren te maken had. Althans, niet direkt. Maar waarmee wel? Het is een techniek, dus ik neem aan dat de piloten van KLM zich die kunst eigen hebben gemaakt. Wat houdt het precies in? En kan ik het ook?
 
Het is een andere manier van een sid progammering in je fms.

'Vroegah' was het via/na/turn anticipatie etc EH*** een rechter bocht. Die track van die bocht was dan weer afhankelijk van de wind en de snelheid van het vliegtuig.
De vastebochtstraaltechniek is precies wat het zegt ;)
maar meer concreet, het zorgt dat ook de bocht zelf een vaste track over de grond wordt, door een soortement van arc om een fix heen te vliegen. Het vliegtuig zal dus afhankelijk van snelheid en gewicht in zo'n bocht wel haar bankangle aanpassen, hierdoor kun je nauwkeuriger tussen hoofddorp en nieuw vennep door vliegen, en daardoor minder hinder op de grond genereren.
Het is een fms-techniek die vooralsnog niet veel wordt gebruikt, maar klm is daar al een tijd mee aan het experimenteren op de 737 en heeft nu die sid ook in de rest van de vloot laten programmeren.
Let wel; het is geen 'nieuwe sid' in het aip; het is een nieuwe manier van bestaande sids vliegen.

helder genoeg?
 
wat jij wil..

het levert voor de omwonende geluidswinst op, initieel kost dat de klm de certificering en ontwikkeling van de sid programmering. Hopelijk krijgt het dan uiteindelijk de goodwil terug om de luchtvaart groei te gunnen op SPL. (en daar heeft niet alleen de KL winst van, maar wel de kosten)
Mag de KL dat dan niet publiceren?
 
wat jij wil..

het levert voor de omwonende geluidswinst op, initieel kost dat de klm de certificering en ontwikkeling van de sid programmering. Hopelijk krijgt het dan uiteindelijk de goodwil terug om de luchtvaart groei te gunnen op SPL. (en daar heeft niet alleen de KL winst van, maar wel de kosten)
Mag de KL dat dan niet publiceren?

Natuurlijk mag dat. Ik vroeg me alleen af of het iets revolutionairs was. De naam doet dat wel vermoeden, maar uiteindelijk is het gewoon een P-RNAV variant.
 
zo is het en niet anders.... Gewoon P-RNAV variant voor niet GPS equiped aircraft.

Maar even serieus, dit is gewoon het kietelen van de klagende mensen.
Schiphol had ook al lang een overfly waypoint tussen die 2 dorpen in kunnen leggen.

Zo zijn er nog wel meer dingen die ze kunnen aanpassen.
Niet op de arrival onder radar vectors eerst tot 2 nm SPL vliegen en dan een linkerbocht de zee op om daarnaa de ILS 18R te vliegen.
Blijf gewoon boven zee! scheelt een hoop geluid!
 
Dat ligt vaak meer aan traffic waar je voor of achter moet, het moment van draaien naar heading noord is best wel key daarin.
 
Back
Top