KLM GA

Brasileiro

Member
Vandaag (vrijdag 25/02) toen ik van het werk naar huis reed, rond 16:13uur, zag ik op baan 06 een MD11 van Varig landen.

Echt een mooi uitzicht maar toen ik op de N201 (richting Hoofddorp) iets verder reed kwam een 747-400 (KLM Cargo) aan. In eerste instantie dacht ik "nou, dat zie ik niet vaak 2 grote kisten achter elkaar landen in een korte tijd" Toen ik me probeerde de touch down zien zag ik dat de 747 een go-around maakte. Ik kon niet zien of de MD-11 die kort daarvoor landde nog steeds op de baan stond.

Weet toevalig iemand wat daar precies is gebeurd?

Gr. Eduardo
 
wat jij zelf al zegt, de afstand was te kort..

Als het echt niet meer kan, dan gewoon de GA in...
 
Behalve het feit dat heel veel branstof kost is het eigenlijk niks bijzonders maar ik had nog nooit eerder op Schiphol gezien (wel 2 achter elkaar meegemaakt in Eelde).

Mijn vraag is, als het blijkt dat het afstand te kort was tussen beide toestellen, wordt dit verder onderzocht?

Gr. E.
 
In principe: Nee.

Meestal is die 'te korte afstand' namelijk veroorzaakt door iemand die met een slakkegangetje over de baan blijft taxiën ipv. eraf draaien. Het toestel erachter krijgt dan ook geen landing clearance en daarmee is er dus netjes 'separatie,' hoewel het wel dure separatie is. Er wordt vaak wel even iets gezegd (soms over telefoon, soms heel kort over ATC) in de trend van 'wil je de volgende keer opschieten' en dat is het dan.

Als er bijvoorbeeld al een landing clearance is gegeven en er draait iemand de baan op (zonder instructies), of er staat nog iemand op (volgens instructies), of iets dergelijks, dan komt er wel een onderzoek naar, omdat dan de klaringen van de verkeersleiding hebben gewezen op een vrije baan die er niet was, om welke reden dan ook.
 
GA

GA

Oorspronkelijk gepost door Brasileiro
Behalve het feit dat heel veel branstof kost is het eigenlijk niks bijzonders maar ik had nog nooit eerder op Schiphol gezien (wel 2 achter elkaar meegemaakt in Eelde).

Mijn vraag is, als het blijkt dat het afstand te kort was tussen beide toestellen, wordt dit verder onderzocht?

Gr. E.

Als Ik voor iedere G/A op Schiphol een Eurie zou krijgen was Ik nu al milionair:rt:
 
Ben je al zo oud dan?

Ik denk dat ik misschien een ouwe fiets kan kopen met al die go-arounds op Schiphol.
 
Last edited:
En nu het echte verhaal...

Er was ruimte genoeg tussen de twee gemelde kisten en daarom liet ik de VARIG ook rustig uitrollen naar S6. Maar doordat er GEEN wind stond bleef de wake turbulence van de MD11 lang hangen waar de 747 op very short final last van kreeg tegelijkertijd met een "sink rate warning" en daarom ging hij rond.....

Cheers :biertje:
 
Vorig jaar ook nog een go-around gezien op maastricht door een 747 uit oosteuropa, gevolgd door een visual circuit!!
die basic skills waren ze kennelijk ook niet helemaal meer eigen gezien de te late draai op final, volgens mij zaten ze pas de laatste 500m voor de baan opgelijnt.
beetje Kai Tak (schrijf ik het zo goed??) tafarelen maar dan net wat minder spectaculair...
 
Een paar jaar geleden was ik op DFW en daar landen ze op 3 banen tegelijk. Op dat moment kwam er net een koufront door en dus zie je 3 kisten tegelijk een go-around maken vanwege windshear, 2 minuten later gevolgd door nog eens 3 kisten. Dat was wel grappig om te zien
 
Oorspronkelijk gepost door metrodriver
Een paar jaar geleden was ik op DFW en daar landen ze op 3 banen tegelijk. Op dat moment kwam er net een koufront door en dus zie je 3 kisten tegelijk een go-around maken vanwege windshear, 2 minuten later gevolgd door nog eens 3 kisten. Dat was wel grappig om te zien

Je zou de middelste maar zijn :eek:
 
Back
Top