KLM>Dubai ma 28 april jumpseat?

wannabevlieger

New member
hallo,
Maandag 28 april ga ik naar dubai:)
Iemand op dit forum die deze vlucht vliegt, of iemand tips hoe je je op de jumpseat kan lullen?:airforce: Dat zou ik zo gaaf vinden!
 
Hoewel ik je hier echt niet mee kan helpen lijkt het me handig als je de situatie wat beter uitlegd. Waarom ga je erheen?, wat doe je zelf met luchtvaart?, welke relatie heb je met klm? etc etc
 
Ik ken geen een captain die tijdens de vlucht iemand toegang verleent tot de cockpit m.u.v van evt. familie en collega's die commuten. Ik zelf zou het ook absoluut niet doen. Voor en na de vlucht kan het vaak wel heel even, maar de kans is 0,0 om de gehele vlucht op de jumpseat te ''jumpen'' ;).
 
De kans is klein, maar nooit geschoten is altijd mis. ;)
Via een forum zoiets afspreken zal niet gaan... Officieel is het namelijk niet toegestaan om vreemden in de cockpit toe te laten na 11/9 en zal de deur de hele vlucht gesloten blijven.
Als je de kans krijgt kan je het beste voor of anders tijdens de vlucht naar de purser toe gaan. Zorg er voor dat je niet te opdringerig over komt en leg uit wat voor belangstelling je voor de luchtvaart hebt. De kans is groot dat je dan na de landing sowieso even in de cockpit mag kijken. Of het ook in de vlucht lukt, is gewoon hopen op een goedmoedige baas die voorin zit.
Succes ermee! :biertje:
 
@ Julien,
Tijdens een vluchtje AMS-LHR vorig jaar, mocht mijn oma ter ere van haar 85ste verjaardag na take-off t/m de landing op de jumpseat zitten. Geen bekende van de crew, maar het werd netjes gevraagd en de capt. heeft haar toen uitgenodigd om voorin te vlucht mee te maken. Niet helemaal onmogelijk dus, maar de kans dat het mag is ongetwijfeld heel klein..
 
Jaa zulke dingen zijn altijd leuk om te doen. Dat doen wij ook wel eens, maar nauwelijks. Het zijn vaak zulke dingen ter ere van iets. Ik heb een keer iemand met het syndroom van Down de dag van z'n leven mogen geven (samen met de captain uiteraard) op een vlucht van CDG-FRA. Zulke dingen blijven mooi om te zien en te doen. Echter, zal ik niet zomaar een normaal iemand toegang tot de cockpit verlenen gelet op de veiligheidsvoorschriften. Had het ook anders gewild, maarja...
 
Julien, het is toch niet helemaar waar, het is wel degelijk mogelijk. Ik spreek uit ervaring. Was na 9/11 richting Amerika. Het was allemaal geen probleem, zolang andere passagiers me maar niet zagen...
 
Ik kan me nauwelijks voorstellen dat een bemanning zich bloot wil stellen aan het risico. Niet aan het risico dat je mogelijk iets zou kunnen aanrichten, maar aan het risico dat iemand je naar binnen ziet gaan en je aan de autoriteiten rapporteert.

Jongens, meisjes, we leven in een andere wereld dan een jaar of tien terug. Als er tegenwoordig ook maar iets gebeurt staat het ergens op internet.
 
Laatst was ik met transavia op vakantie en toevallig kende ik de co-piloot. Heel netjes gevraagd aan de bemanning of ik even mocht 'lullen' met de piloten. En ja hoor, ik mocht naar voren! Ff een uurtje gezeten en toen zetten ze de landing in... en guess what: ik mocht gewoon blijven zitten! Was echt facking gaaf! Echt een hele ervaring en ik had een lach van oor tot oor!

Niet geschoten is altijd mis! Gewoon proberen en uitleggen dat het je droom is piloot te worden. En tsja, dan is het hopen op een meelevend aardig bemanningslid...
 
Last edited:
Als mijn vader (vliegt 777) voorin zou zitten zou het sowieso niet mogen, maar dat is niet zo dus je kan het altijd proberen natuurlijk :grijns:. Als je voor de vlucht ziet dat er ook een CoCo meegaat, hoef je het helemaal niet te proberen.

Probeer het gewoon NA de vlucht. Dan krijg je wellicht alle tijd om even rond te kijken en eventueel vragen te stellen :)

Succes!
 
Na de vlucht willen we (de piloten) naar huis of de bar in! :biertje:

Vanuit mijn optiek vind ik het wel onverantwoordelijk als de captain je toegang verleent, alleen al omtrent het feit wat Roi du Ciel al zegt. Tijden zijn helaas veranded, kan er ook niet iets anders van maken.
 
Het verbaasd me hoe weinig deze vraag tegenwoordig naar voren komt... Mensen gaan er zelf al van uit dat de cockpit off limits is.

Bij ons mag de crew zelf bepalen of er iemand bij komt zitten. Ik zelf vind het altijd wel leuk om iemand met grote ogen naast je te hebben zitten, met zoiets simpels iemand een onvergetelijk moment te geven.
 
Het verbaasd me hoe weinig deze vraag tegenwoordig naar voren komt... Mensen gaan er zelf al van uit dat de cockpit off limits is.

Bij ons mag de crew zelf bepalen of er iemand bij komt zitten. Ik zelf vind het altijd wel leuk om iemand met grote ogen naast je te hebben zitten, met zoiets simpels iemand een onvergetelijk moment te geven.

De vraag is welzeker groot maar als mensen op een forum gaan vragen of ze in de jumpseat mogen krijgen ze vrijwel altijd een nee. Ik denk dat je toch persoonlijk iemand moet benaderen dan heb je veel meer kans. Mijn pa kent een cap bij KLM en heel misschien probeert m'n pa iets voor me te regelen.
 
In de UK (engelse maatschappijen) is het absuluut verboden...... Alleen vliegend personeel van de eigen maatschappij toegestaan op de cockpit jumpseat... En als ik zeg absoluut verboden is dit met dreiging van ontslag....

Technisch gezien geld dit ook voor vluchten van buitenlandse maatschappijen van en naar de UK...


Dus zou ik dit:
Tijdens een vluchtje AMS-LHR vorig jaar, mocht mijn oma

Maar stil houden...
 
lijkt me sterk dat de UK authorities personeel van een buitenlandse maatschappij kunnen ontslaan...
Maar ik zal het in 't vervolg houden op een vluchtje AMS-CDG ofzo :biertje:
 
De franse autoriteiten zijn ook zeer strict hierin overigens. Dit komt met name, omdat Air France vele malen het slachtoffer is geworden van kapingen. Wie herinnert zich nog het feit dat een Algerijnse minderheid een toestel op de Eiffeltoren wilde laten neerstorten? Het is overigens wel zeer zorgwekkend als je naar dat soort gebieden vliegt.

Hetzelfde geldt bijvoorbeeld voor nu omtrent het feit wat zich afspeelt in Colombia met de ontvoering van madame Bélancourt en de druk die Frankrijk opvoert tegen de FARC. Crews die daarheen vliegen, vinden het ook zeer zorgwekkend als je terugkijkt dat Air France in het verleden slachtoffer is geworden van kapingen. In dat opzicht is het gewoon heel erg goed dat de veiligheid fors is toegenomen. En jaa, niemand mag er gewoon in. Zelfde wat KL al zegt, alleen al als er iemand je doorlinkt naar de autoriteiten en dat kan inderdaad tot ontslag leiden.
 
Last edited:
Na de vlucht willen we (de piloten) naar huis of de bar in! :biertje:

Vanuit mijn optiek vind ik het wel onverantwoordelijk als de captain je toegang verleent, alleen al omtrent het feit wat Roi du Ciel al zegt. Tijden zijn helaas veranded, kan er ook niet iets anders van maken.

Tja, in Frankrijk is er geloof ik nog wel iemand op zoek naar een bemanning... Trefwoorden: stewardess, bh-loos, filmpje, youtube...
 
Wat mijn UK collega's al zeggen is ook zeker waar....

Als je hier in de cockpit van een andere maatschappij wilt mee vliegen MOET je (per Ferderal Aviation regulations)

- Beroepsvlieger zijn bij een part. 135/121 bedrijf
- in uniform zijn, brevetten en company ID bij je hebben
- CASS approved zijn (background check boven op je background checks hebben gekregen)

Wat Buzzer al aangeeft, zal niet met al te veel trots toegeven dat je in de cockpit zat in Amerikaans luchtruim terwijl je daar niks te zoeken had. Ja het is de captain zn kist, maar het is American soil, of in het geval van Buzzer, United Kingdom soil. Maatschappij kan in zeer veel problemen komen vandaag de dag daarmee.

Wil niet zeggen dat ik het allemaal bullshit vind en dat als het aan mij ligt elke wannabe voorin mee mag, maar het zijn helaas andere tijden vandaag de dag.

Nederlandse maatschappijen zijn inderdaad wel moet ik toeven (gelukkig?) veel minder anaal als de meeste west europese maatschappijen...

Vergeet niet dat het in Amerika (en in de UK ?) WET is dat unauthorized mensen (enkel personeel en overheid dus) voorin niet mee mogen.

PS: on a more personal note... Vraag of je 1st class mag zitten !!! zet je stoel onderuit, staar naar wat mooie blonde benen die rondlopen in de cabine en kijk een filmpje op je laptop... stuk leuker als 10 uur in een apenhokje tussen de aapjes zitten kan ik je garanderen!!!

Zat paar maanden terug nog voor 80 dollar (fucking schiphol airport taxes) eerste class naast Biscane van Amsterdam naar Philly... (is geen aanrader om naast die gozer te moeten zitten)
 
Last edited:
De vraag is, zijn Amerikaanse regels ook van toepassing op de procedures van een Nederlands vliegtuig dat boven de States hangt? Mag de KLM stewardes dan plots geen alcohol meer schenken aan een 'under 21'? Kom maar op met het antwoord!

Of nog leuker:
Moet de vrouwelijke gezagvoerder en fo command overdragen op de mannelijke coco op het moment dat Saudi wordt overgevlogen?
 
Je bent toch 'achter de douane', waar internationale regels gelden. Zelfs als je in de airspace van een ander land zit... toch?
 
Back
Top