Basel ATC
Basel ATC
Kun je een boek over schrijven. BSL is mijn homebase en dagelijkse praktijk dat er fuck ups zijn. Thread and error management: birds, vfr, the tower...
We zeggen al jaren dat dit eraan zat te komen. Nu is het gebeurd, en gelukkig goed afgelopen. Wat heeft ATC ervan geleerd? Waarschijnlijk niets; wat gaat de DGAC eraan veranderen?: waarschijnlijk niets. End of story. Wat heb ik ervan geleerd: ik kan weigeren om van 33 (D) te vertrekken terwijl 15 in gebruik is. Maar ja, wil niet zeggen dat de rest dat ook doet, en dus blijft het gevaar bestaan. Vooral in de ochtend is elke departure in noordelijke richting goed voor ATC ivm noise. Zolang het arriverende verkeer het toelaat...en ik heb het zien gebeuren met 200m rvr. No problem, tja en dat de centreline lights aan staan is dan puur omdat er ook vertrekkend verkeer van 15 is. Maar spoort voor geen meter.
Het is een schokkend verhaal maar ik geef KLM het voordeel van de twijfel: line up after departing skywork. Huh, zie jij hem? Huh nee, zal al wel airborn zijn? (Een evt confirm bla bla zou in zo'n geval dan natuurlijk alles kunnen voorkomen, maar dat is achteraf en VEEL te makkelijk. En ieder die beweerd dat dit hem/haar nooit zal overkomen is niet serieus te nemen).
Binnen komen via INTEM is ook zoiets: do you accept to enter uncontrolled airspace below FL120 at INTEM. Hoeveel mensen dit accepteren zonder erover na te denken is schokbarend. Ik denk dat als je mensen spreekt die met 250kts een motorzwever hebben moeten ontwijken je wel anders zult handelen. Pak voor de gein de vfr kaart er eens bij.
ATIS meer dan een uur oud terwijl het is gaan sneeuwen, etc. Een boek vol dus.
Xwind teveel en je in full IMC op 3 nm final vrolijk klaren voor de cirling 26, in het donker. Werkelijk, NO CLUE...
WEES OP JE HOEDEN