Klasse 1 medical met gehoorapparaat?

Ducati27

New member
Hallo,

Weet iemand of je de gehoortest mag doen met gehoorapparaat?
Ik heb JAR-FCL deel 3 al gelezen, maar hier wordt verder niks over gezegd.

En ter informatie: Ik weet dat ik daarvoor het AMC moet bellen, maar ik wou het eerst zo proberen.

Hartelijk dank voor het antwoord.
 
FAA is anders dan JAA.

Hier een kopie uit het JAR-FCL 3, waarin de medische eisen beschreven staan.

Voor onduidelijkheden altijd even met een AME bellen (bijv. Aeromedisch Inst(KLM). 020-6493401 of Aero Medical Clinic 026- 4433155, google maar even "vliegmedische keuring")
Klasse 1 keuring (Commercieel e.d.)

JAR-FCL 3.235
Gehoorseisen
(a) Het gehoor moet bij alle keuringen worden onderzocht. De kandidaat moet conversatiespraak foutloos kunnen begrijpen, wanneer elk oor afzonderlijk getest wordt op een afstand van 2 meter en met zijn rug naar de AME gekeerd.
(b) Het gehoor moet bij de initiële keuring met toon-audiometrie getest worden en bij volgende periodieke keuringen of keuringen voor hernieuwde afgifte iedere vijf jaar tot aan de 40e verjaardag en iedere twee jaar daarna (zie paragraaf 1 van bijlage 16 bij subdeel B).
(c) [ ]Wanneer ze afzonderlijk getest worden, mag [er] in een van beide oren geen gehoorverlies bestaan van meer dan [ ][35 dB(HL) bij een van de frequenties van 500, 1.000 en 2.000 Hz, of van meer dan 50 dB(HL) bij 3.000 Hz.]
[]
[(d)] Bij verlengings- of herkeuring kunnen kandidaten met hypoacusis door de AMS als geschikt beoordeeld worden, indien een spraakdiscriminatietest een voldoende gehoorvermogen uitwijst (zie paragraaf 2 van bijlage 16 bij subdeel B)

Klasse 2 Keuring(Recreatief, Prive e.d.):

JAR-FCL 3.355
Gehoorseisen
(a) Het gehoor moet bij alle keuringen worden onderzocht. De kandidaat moet op een afstand van 2 meter en met zijn rug naar de AME gekeerd in staat zijn gewone conversatiespraak foutloos te begrijpen.
(b) Indien een bevoegdverklaring instrumentvliegen moet worden toegevoegd aan het (de) toepasselijke bewijs (bewijzen) van bevoegdheid, wordt een gehoortest met toon- audiometrie (zie paragraaf 1 van bijlage 16 bij subdeel C) vereist bij de eerste keuring voor de bevoegdverklaring en deze moet iedere 5 jaar worden herhaald tot aan de 40e verjaardag en iedere 2 jaar daarna.
[(1)][ ]Wanneer ze afzonderlijk getest worden, mag [er] in een van beide oren geen gehoorverlies bestaan van meer dan 35 dB(HL) bij een van de frequenties van 500, 1.000 en 2.000 Hz, of van meer dan 50 dB(HL) bij 3.000 Hz.[ ]
[(2)]Bij [ ][keuringen voor verlenging] of keuringen voor hernieuwde afgifte kunnen kandidaten met hypoacusis door de AMS als zijnde geschikt beoordeeld worden, indien een spraakdiscriminatietest een voldoende gehoorvermogen uitwijst (zie paragraaf 2 van bijlage 16 bij subdeel C).
 
Dankjulliewel.

Maar nu ik het nog een keer lees vermoed ik dat het wel mag dragen maar dat je oren zonder gehooraparaat de grenzen niet overschrijd.
Maar ik weet dit dus niet zeker omdat je volgens mij net zo goed hoort met gehoorapparaat. Tenzij je hele grote dippen hebt of een afwijking, dan valt er maar to zover to corrigeren.

Ik zal in ieder geval dus wel even contact opnemen met KLM dinges.
 
Dan lees ik het toch iets anders dan jij.
Er staat namelijk dat bij personen met gehoorsverlies bij een HERKEURING(!) zich nog kunnen bewijzen door een gesprek tussen 2 personen op 2 meter afstand nog kan verstaan.

Ik heb zo het idee gekregen dat een gehoorapparaat bij de initiele keuring niet is toegestaan. Als ik zo tussen de regels doorlees.
 
Back
Top