Kist huren, pax betalen

Apoe

New member
Ik zit met het volgende:

Iemand vroeg mij of ik een aantal mensen met een gehuurde kist (die moet ik nog zien te vinden) naar een bestemming buiten Nederland kon vliegen voor een langere tijd. Nu vraag ik me af of ik zomaar een vliegtuig ergens kan huren en deze mensen van A naar B mag vervoeren met mijn brevet (Frozen ATPL). Wat zijn de opties (betaald, niet betaald. Zelf huren of de pax (mensen van een bedrijf in dit geval) laten huren)?

Kan iemand dit wat duidelijker maken voor mij?
thanks
 
Phoe hee...

Ik meen dat als jij commercieel passagiers wil vervoeren, je daarvoor een certificaat moet hebben oid. Gaat zelfs zover dat, ik meen de kist die je daarvoor wilt gebruiken ook aangegeven is voor commercieel vervoer..
Kwam dat laatst eens tegen op het veld toen de Inspectie papieren aan het controlleren was, en er een document ontbrak waarop stond dat door bedrijf X met kist Y betaalde rondvluchten mogen worden gemaakt..

Dit ging dan wel over rondvluchten, maar wellicht is het (ivw kennende) 1 pot nat?
 
Jemig. Jij huurt gewoon een kist, en vraag keiharde cash van je pax. Je hebt toch een CPL ? zou er zelf niet zo'n cursus moeilijk doen van maken. But thats just me.

Gaan met die banaan. Kan jij ook weer wat voedsel op tafel toveren aan het eind vd rit.
 
hey, believe you me, ik wil het ook zo makkelijk mogelijk doen maar er zit volgens mij veel IVW bullshit omheen van je mag pax niet van A naar B vervoeren zonder AOC bla bla bla. Hell, ik wil het zelfs wel zonder vergoeding doen dus dan moet het toch niet zo'n probleem zijn...
 
Hell, ik wil het zelfs wel zonder vergoeding doen dus dan moet het toch niet zo'n probleem zijn...



En dat is gelijk het probleem met de "ryanair" industrie in Europa.

niks daarvan, gewoon geld vragen (te veel) en daarna terug laten lopen naar een bedrag dat je acceptabel vind.

Moest jaartje terug ferry 172 van colorado naar seattle doen... prima wilde daarvoor 350 per dagen hebben (was mn going rate toen op de King Air toen ik die nog vloog links)..... Wilde ze niet doen, kwamen paar dagen later terug dat ze echt iemand nodig hadden, en dat ze me 250 pd plus hotel/eten wilden dokken... Deal.

Vechten voor wat je waard bent vriend!

Jij bent beroeps piloot, en vliegt ze van A naar B, daar hangt een prijskaartje aan.

over de rest heb ik misschien iets te makkelijk gedacht aangezien het IVW indd een grote cursus moeilijk doen is.

succes
 
Last edited:
Zo gemakkelijk is het allemaal niet, commercieel vervoer zonder de juiste documenten, een AOC waarop het vliegtuig vermeld staat, is verboden.
Maar vliegen en pax laten meebetalen in de kosten mag weer wel maar dan mag je er ook niets op verdienen.
 
Gotcha!

Laat de pax je kist huren? succes anyway!

edit: mooie avater trouwens Apoe. Erg mooi dat contrast.
 
Last edited:
Die optie had ik ook aan gedacht. Laat dat bedrijf maar lekker de kist huren en ik vlieg wel. Donaties in de vorm van cash en andere artikelen accepteer ik ook wel.
 
Bedrijf kan de kist ook weer niet huren, dan moeten zij een AOC hebben, je mag ze wel allemaal een share laten betalen in de huur, dat is het makkelijkst, en dan bereken je die shares van ze gewoon een beetje te hoog en hou je er nog wat aan over ook!
 
Je moet niet te moeilijk doen! Met een cpl mag je geld ontvangen voor een vlucht. Een AOC heb je alleen nodig als je als commercieel bedrijf actief passagiers gaat werven. Het is natuurlijk een klein beetje grijs gebied maar "kennissen" van a naar b vliegen met alleen een cpl is geen punt.
 
@FK, hoe kom je daarbij? Een CPL geeft je juist de mogelijkheid geld te verdienen met je brevet.
Een AOC is een organisatievorm die nodig is om commerciele luchtvaart te bedrijven waarbij men er van uit gaat dat je een luchtvaartbedrijf bent op het moment dat je actief passagiers of vracht werft.
 
Het is er op neer gekomen dat het niet kan zonder AOC. Omdat ik dit een jaar lang wou gaan doen, lijkt het al heel snel op een commerciele operatie en daar heb je een AOC voor nodig. Zelfs al zou ik het onbetaald doen, zijn er nog steeds andere regels waarmee je rekening moet houden. Komt nog bij dat het oneerlijke concurentie zou zijn voor andere charter bedrijven op het punt van vertrek die wel een paar 1000 euro per jaar lappen voor een AOC
 
Back
Top