KFA selectie

hikouki

New member
Hallo iedereen!
ik ben zoals velen van plan om me aan te melden voor de KLM Flight Academy. Ik heb me nog niet aangemeld maar ik ben wel al meerdere maanden bezig met voorbereiden. Ik ben op dit moment 19 jaar met een gymnasium diploma en een aziatische taal aan het studeren aan de universiteit. Ik wil niets liever dan piloot worden en ben daarom ook van plan me zo goed mogelijk voor te bereiden en mijn kans zo groot mogelijk te maken om het te halen. Met wiskunde A en geen natuurkunde was mijn eerste doel om een natuurkunde deel diploma te halen zodat ik mij überhaupt aan kon melden. Dit heb ik positief afgerond, maar niet met een hoog cijfer zoals ik gewild zou hebben. Daarom ben ik van plan nog een keer de natuurkunde toets te maken en ook wiskunde B te studeren omdat dat de voorkeur is van de KFA.

Op dit moment ben ik me al op verschillende manieren aan het voorbereiden op de selectie.
1 Praten met stewardessen en piloten die werken op Schiphol.
2 Lezen van het boek ‘’de lucht in, maar waarom met u’’
3 Ik ben naar sollicitatietrainingen gegaan.
4 Volgen van het nieuws op schiphol via websites en youtube filmpjes.
5 Oefenen van de iq tests in fase 1 via ‘’123test’’
6 Proberen zo goed mogelijk te determineren wat mijn motivatie is en deze opschrijven.
7 Lezen van ervaringen van andere mensen die zich hebben aangemeld.
8 Zoveel mogelijk leren over het gehele selectieproces en de 2 jarige studie in Eelde.
9 Ik ben naar de open dag in Eelde van de KFA geweest en heb ook een online open dag bijgewoond.

Nu ik een beetje mijn achtergrond heb verteld zou ik graag mijn prangende vragen met iedereen willen delen.
  1. Ik studeer een aziatische taal en spreek deze ook op een niveau dat ik het op de werkvloer kan gebruiken. Ik heb alleen nergens op websites iets kunnen vinden over meerdere talen spreken in combinatie met piloot zijn. Ik zou graag contextueel wat meer op de hoogte willen zijn of er speciale regelingen zijn (of niet) bij de KLM voor mensen die meer talen spreken. Zodat als dit gevraagd wordt of als ik er zelf over begin te praten tijdens de selectie, ik er een beetje bekend mee ben.
  2. Bij fase 1 staat op de KFA website ook dat er een onderdeel ‘’sensomotorische test’’ is. Ik vraag me af hoe deze test zich verhoudt tot de sensomotorische testen van fase 2 en hoe ik mij hier het best voor kan voorbereiden. Ik weet af van het bestaan van ‘’IST flight training’’ in Alphen aan de rijn. Ik ben sowieso van plan om dit te doen, maar ik heb geen idee of je hier ook de test van fase 1 kan oefenen.
  3. Voordat je mee kan doen met fase 1 heb ik gehoord dat je eerst een bepaalde vragenlijst moet invullen. Weet iemand iets af van de inhoud van die vragenlijst? Kan ik die ergens vinden?
  4. Ik vraag me af hoe andere mensen de selectie doorlopen hebben, en of ze nog verbeteringen of aanpassingen hebben op de manieren van voorbereiden die ik hierboven heb beschreven. Ik heb al enorm veel gehad aan het bekijken van de ervaringen van andere mensen en daardoor ook al meerdere keren mijn strategie voor de selectie aangepast. Alle ervaringen zijn welkom! alvast heel erg bedankt voor uw antwoord!
 
Ik heb laatst zelf de selectie doorlopen en ik kan er het volgende over zeggen:

IQ testen: Deze site lijkt er sprekend op: Pilotenselectietraining.
Psychologisch gedeelte: Zorg dat je volwassen over komt en weet waar je het over hebt. Je bent nog wat jonger maar onderbouw de keuzes die je hebt gemaakt in je leven weloverwogen. Lees je in over het vak en praat er met passie over! Laat zien dat je assertief bent en dingen voor jezelf regelt. Zorg dat je meerdere anekdotes paraat hebt van hoe je bepaalde zaken hebt aangepakt. Vertel hier ook over je zwakkere kanten en laat vooral zien dat je ervan bewust bent, en eraan het werken bent. Ze willen zien dat je progressie kunt maken vooral op die jongere leeftijd, ga dus niet doen alsof je perfect bent!

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Veel succes!
 
Dank u wel voor uw antwoord! Het is zeker heel nuttig!
Heeft u toevallig ook ervaring met de pakketten op de website?
 
@hikouki Ik had gebruik gemaakt van het pakket van 60 dagen. Qua tests zou ik het aanraden om het pakket van 14 dagen te nemen, omdat je redelijk snel alle tests al hebt gemaakt.

Ik had dit pakket gebruikt voor de PO1 van defensie, daarmee had ik mezelf goed kunnen voorbereiden en ben ik door naar PO2.

Succes!
 
Het niveau van fase 1 ligt wat hoger dan 123test.nl.
Ik heb een half jaar geleden selectie gedaan en kan je wel wat tips geven, stuur mij even een PB mocht je nog selectie moeten doen.
 
Back
Top