Keuzes Keuzes Keuzes

Q10

New member
Geachte airworkers,

Ik ben al aardig wat tijd actief op Airwork en ben dankzij dit forum niet inzee gegaan met een integrated opleiding in NL en heb mn kans gewaagd bij Lufthansa.

Dilemma time is aangebroken. Ik ben helaas afgewezen voor de luchtvaartschool van lufthansa(alle oefenbare cbt's gingen prima maar natuurkunde in het duits was erg lastig dit heeft waarschijnlijk mijn kop gekost) en ik heb nu zoveel opties waar bij elke opties haken en ogen aan zitten dus graag zou ik willen horen wat jullie ervan denken. Ik ben 20 en heb een VWO diploma.


- Ik ben aangenomen bij een integrated opleider in Nederland maar dit ga ik niet doen gezien de zero baangarantie en de torenhoge schuld en ik heb op dit moment geen vooropleiding om riant te verdienden in de tijd dat ik geen baan heb na de vliegopleiding tot aan de baan in de cockpit. Dan heb je natuurlijk nog de KLS maar de verhalen die ik daar over hoor zijn ook niet zonnig, schuld en het feit dat je niks mag verwachten van de KLM na je opleiding maakt het voor mij just on of the many others vrijmarktopleiders.

- Ik kan nog de AB selectie doen en hopen dat ik die haal en dan bij AB uren maken maar de kans bestaat ook dat ik die selectie niet haal en weer een half jaar vergooit.

- Luchtverkeersleider lijkt mij ook hartstikke leuk(zware selectie) maar nou vroeg ik mij af of je tijdens je baan als luchtverkeersleider genoeg tijd zou hebben om je CPL modulaire te halen en wat heb ik op dit moment aan een modulaire CPL ?
En je moet natuurlijk een bepaalde tijd bij lvnl blijven dus ik ben dan bang dat ik denk, had ik daar maar gezeten.

- Ik kan een 3 jarige opleiding doen(HBO) totaal niet luchtvaartgerelateerd wat mij ook wel leuk lijkt(medisch) en dan over 3 jaar kijken hoe het ervoor staat en dan misschien alsnog een integrated opleiding doen of modulair tijdens het werken maar dan ben ik toch weer bang dat ik een na een half jaar in de opleiding denkt, I want to fly.

- Een integrated opleiding doen in Duitsland wat mij een hoop geld scheelt en dan hopen als R/E(geen natuurkunde testjes) bij Lufthansa binnen te komen. Gezien dan je duitse taalkennis heel erg groot wordt en dat dan zowiezo geen obstakel meer is. Maarja wat als ik de DLR niet haal, wat dan :) En hoe ga ik aan een lening komen voor een duitse opleiding ?

Verder zie ik op dit moment geen reeele andere opties, tenzij iemand nog iets wilt toevoegen.
Ik hoop dat ik mij hierbij genoeg heb uitgelegd en jullie mij met deze moeilijke optie kunnen helpen alvast bedankt!

Q10
 
Hallo Q10,
vervelent te horen dat het daar niets geworden is in bremen.
Groot dilemma als ik het zo lees, maar was je niet ook in oostenrijk aangenomen bij aeronautix? Ze zijn nu öls geworden voor de vlieg opleiding, kan je niet daar selectie doen dan of hebben die ook dlr?

Vraag me af voor zo een BU of dat niet geregistreert staat, en of je hem dan wel bij de optie van oostenrijkse of duitse scholen hem nog 1 keer mag doen. voor een baan in de cockput mag je deze namelijk ook maar 1 keer doen.

Luchtverkeersleider is een leuk beroep, maar als je bij hbo bang bend dat je toch liever zou vliegen denk dat je dat ook bij die keuse krijgt. Ik heb een idee dat het bij lvnl niet te combineren is met een baan in de cockpit bij een airline, dus dan zou je enkel wat rondvluchtjes kunnen doen.

veel succes met je keuze ne hoop dat collegas je nog meer advice kunnen geven.
 
Hey martijn,

Zowiezo bedankt voor je feedback.
Ja klopt ik ben aangenomen ook bij aeronautx en dus de OLS dit is de integrated opleiding waar ik het over heb.
Je mag de DLR 2x doen 1 x als AI en 1x als R/E ongeacht waar je je CPL haalt dus als ik dat haal dan zit dat wel goed en mag ik DLR nog een keer doorlopen.
Over het luchtverkeersleider bedoel ik tijdens je werk als luchtverkeersleider je CPL halen danwel modulair en als je die hebt kappen bij ATC en in de cockpit jumpen maarja dan ben ik al redelijk aan de leeftijd.
Dusja we wachten idd op meer reacties :)
 
Je bent al vast de goede weg ingeslagen...

In Nederland moet je het alvast niet zoeken, hier is geen baangarantie te vinden.
Het zijn stuk voor stuk (KLS, NLS, EPST, ...) commerciële machine's die je geen stap dichter bij een baan brengen. De leugens om je iets te verkopen zijn in ieder geval gratis.

Ik zou in jouw geval eens een lijstje maken van alle sponserships die je op deze aardbol kan vinden.
Kijk vooral eens richting het Oosten, daar zit de echte economische groei nu en in de toekomst!
En vraag jezelf heel eerlijk af of je bereidt bent om je leven hier op te geven voor een carriëre bij die bepaalde maatschappij.
Indien je bereidt bent alles op te geven, en je gaat achter die schaarse opleiding met jobgarantie, dan heb je een reëele kans!

De aanhouder wint!

Wat je andere mogelijkheden betreft, een bachelor / master halen is een heel verstandige keuze. Het is iets waar je kan op terugvallen, en dat heb je in de luchtvaart wel nodig. Zelf al heb je 10k vlieguren...

Het luchtverkeersleider gebeuren is een keuze die alleen jij kan maken.
Is de motivatie groot genoeg?

Alles draait rond motivatie en toewijding. Als jij gemotiveerd bent, en je maakt slimme keuze's dan kom je ergens in het leven!
Je bent de goede weg ingeslagen, als je advies nodig hebt, mijn PM box staat open!

Veel succes!
 
Luxair heeft geloof ik ook een sponsership. Ik weet niet zeker of de opleiding in zijn geheel gefinancierd wordt, maar ze geven na de opleiding wel baangarantie. Als ik mij goed herinner volg je de praktijkopleiding (via Sabena) in Mesa Arizona.
 
Graag gedaan voor het advies hoor, daar zitten wij voor op dit forum. (en ook 1 van de weinige gratis dingen in de luchtvaart)

Als ik het dus goed begrijp, mag je ook bij de ols beginnen? Dat lijkt me een zeer goede kans. Ik verwacht namelijk dat deze nog steeds in het rijtje van de grote scholen hoort, of is dit nu anders? als ik gelijk hebt dan zou ik de kans zeker aangrijpen.
Het is in ieder geval verstandig de nederlandsche opleidingen links te laten liggen.

Betrefd luchtverkeersleider denk ik als ik het zo lees dat je dat beter niet kan doen. Je geeft zelf al aan dat het maar voor tijdelijk is en om je cpl te financieren, en dat je daarna weg wilt.
Nadeel hiervan is dat je zonder motivatie nooit door die opleiding komt omdat die ook niet makkelijk is. (misschien wel moeilijker dan piloto) en daarbij komt ook nog je leeftijdt als je er weer weg mag. Ik weet de minimum tijd niet, maar ze zullen vast niet gek zijn bij lvnl.
 
Luxair heeft geloof ik ook een sponsership. Ik weet niet zeker of de opleiding in zijn geheel gefinancierd wordt, maar ze geven na de opleiding wel baangarantie. Als ik mij goed herinner volg je de praktijkopleiding (via Sabena) in Mesa Arizona.

heb je een linkje daarvan voor ons toevallig? ik kan daar niets over vinden en weet alleen dat luxair al heel lang dicht zit en aangeeft voorlopig niet open te gaan. Vandaar dat het mij verbaast dat ze een baangarantie durfen aanbieden.:biertje:
 
heb je een linkje daarvan voor ons toevallig? ik kan daar niets over vinden en weet alleen dat luxair al heel lang dicht zit en aangeeft voorlopig niet open te gaan. Vandaar dat het mij verbaast dat ze een baangarantie durfen aanbieden.:biertje:

Nope, ik was 1 jaar terug zo brutaal geweest om Luxair op te bellen en kreeg toen te horen, dat de weinig plaatsen die beschikbaar waren, opgevuld zouden worden door hun eigen cadets.

Tijdens mijn tijd in AZ zaten een 6-tal Luxair studenten in training (via Sabena syllabus) en werd mij verteld dat de opleiding gefinancierd werd door Luxair. Ik ken alle voorwaardes hier niet van, maar het lijkt mij in ieder geval de moeite waard om een belletje richting Luxair te plegen voor duidelijkheid!
 
Nope, ik was 1 jaar terug zo brutaal geweest om Luxair op te bellen en kreeg toen te horen, dat de weinig plaatsen die beschikbaar waren, opgevuld zouden worden door hun eigen cadets.

Tijdens mijn tijd in AZ zaten een 6-tal Luxair studenten in training (via Sabena syllabus) en werd mij verteld dat de opleiding gefinancierd werd door Luxair. Ik ken alle voorwaardes hier niet van, maar het lijkt mij in ieder geval de moeite waard om een belletje richting Luxair te plegen voor duidelijkheid!

Ik had mij ook ingeschreven voor de testen van dat sponsorship. Ik heb er nog naar gezocht maar kon erna er niets meer over vinden.
 
Luxair heeft momenteel te veel vliegers in dienst. Dus ook hier moeten een aantal mensen het veld gaan ruimen... Echter wel goede contacten tussen Luxair vs Cargolux (deels aandeelhouder) en mogelijk dat er dus mensen doorstromen naar de Freight vanuit Luxair.

Verwacht dus niet dat er baankansen zijn bij Luxair.....
 
Luxair heeft momenteel te veel vliegers in dienst. Dus ook hier moeten een aantal mensen het veld gaan ruimen... Echter wel goede contacten tussen Luxair vs Cargolux (deels aandeelhouder) en mogelijk dat er dus mensen doorstromen naar de Freight vanuit Luxair.

Verwacht dus niet dat er baankansen zijn bij Luxair.....

Tevens zijn er onlangs bij CLux nog een hoop mensen nieuw op 747 aangenomen en begonnen, dus volledig op peil nu daar,
 
nog een advies trouwens over hbo wat ik zelf ondervindt. Even een persoonlijk verhaal, wat natuurlijk geen garantie is maar wel misschien stof tot nadenken.
Ik heb dit namelijk ook gedaan en begon pas laat met vliegen. Daarvoor 5 jaar over mijn hbo gedaan (en geen comm economie zoals iedereen).
Toen kwam de crisis en dacht ik, gelukkig kan ik ergens op terug vallen.

Ik kwam van de koude kermis terug. Kon een baantje als bezorger beginnen bij een groot pakketbedrijf. Waarom? Niemand inclusief ikzelf heeft er ooit over nagedacht dat als er slechte tijden zijn, niet alleen de luchtvaart getroffen word. Deze wordt als eerste geraakt maar kort erna alles. Hbo-ers was dus totaal geen vraag naar.

het heeft dus totaal geen nut voor mij gehad. wel ben ik 5 jaar aan het begin van mijn carriere verloren (5 jaar later vliegen) waardoor ik dus aan het eind ook 5 jaar mis. Deze 5 jaar kost mij meer (ivm jaarlijkse upgrade van salaris) dan dat ik die periode thuis had gezeten.
Ga niet op mijn persoonlijke situatie in, maar stel je heb 500 euro maand extra elk jaar dat je ervaring opbouwt, dan is dat 2500 euro per maand minder. uiteraard is er een top, maar ik ga die dus niet bereiken ben ik bang voor. met die 5 jaartjes extra had ik dat wellicht wel gehaald.
 
nog een advies trouwens over hbo wat ik zelf ondervindt. Even een persoonlijk verhaal, wat natuurlijk geen garantie is maar wel misschien stof tot nadenken.
Ik heb dit namelijk ook gedaan en begon pas laat met vliegen. Daarvoor 5 jaar over mijn hbo gedaan (en geen comm economie zoals iedereen).
Toen kwam de crisis en dacht ik, gelukkig kan ik ergens op terug vallen.

Ik kwam van de koude kermis terug. Kon een baantje als bezorger beginnen bij een groot pakketbedrijf. Waarom? Niemand inclusief ikzelf heeft er ooit over nagedacht dat als er slechte tijden zijn, niet alleen de luchtvaart getroffen word. Deze wordt als eerste geraakt maar kort erna alles. Hbo-ers was dus totaal geen vraag naar.

het heeft dus totaal geen nut voor mij gehad. wel ben ik 5 jaar aan het begin van mijn carriere verloren (5 jaar later vliegen) waardoor ik dus aan het eind ook 5 jaar mis. Deze 5 jaar kost mij meer (ivm jaarlijkse upgrade van salaris) dan dat ik die periode thuis had gezeten.
Ga niet op mijn persoonlijke situatie in, maar stel je heb 500 euro maand extra elk jaar dat je ervaring opbouwt, dan is dat 2500 euro per maand minder. uiteraard is er een top, maar ik ga die dus niet bereiken ben ik bang voor. met die 5 jaartjes extra had ik dat wellicht wel gehaald.

Zelfde situatie hier, alleen ook nog 3 jaar werkervaring op HBO niveau, en HBO MER in 4 jaar gehaald. Dus zou je zeggen 7 jaar "weg gegooid". Ik denk hier echter anders over. Mocht ik ooit mijn medical verliezen, dan heb ik wel degelijk iets om op terug te vallen, al zal dat natuurlijk ook niet makkelijk zijn aangezien je al zo veel jaren vliegt, en niet veel bezig bent met zaken uit je "vorige leven"

Daarnaast denk ik erover om nu alsnog een Msc Aviation Management te gaan doen, om mezelf zo verder te blijven ontwikkelen naast het vliegen. Misschien nog meer stof tot nadenken :yeehaa:
 
Zelfde situatie hier, alleen ook nog 3 jaar werkervaring op HBO niveau, en HBO MER in 4 jaar gehaald. Dus zou je zeggen 7 jaar "weg gegooid". Ik denk hier echter anders over. Mocht ik ooit mijn medical verliezen, dan heb ik wel degelijk iets om op terug te vallen, al zal dat natuurlijk ook niet makkelijk zijn aangezien je al zo veel jaren vliegt, en niet veel bezig bent met zaken uit je "vorige leven"

Daarnaast denk ik erover om nu alsnog een Msc Aviation Management te gaan doen, om mezelf zo verder te blijven ontwikkelen naast het vliegen. Misschien nog meer stof tot nadenken :yeehaa:

Ja dat vindt ik een goede opmerking bij wat ik vertelde. Ik was dat vergeten te zeggen inderdaad. Ik had geen werkervaring.
Maar dit is natuurlijk precies ook wat Q10 wil gaan doen, een hbo starten en dan vliegen en er van in de veronderstelling zijn dat hij iets heeft om op terug te vallen. (zelfde fout als ik dus)
Laten we daarom inderdaad het verschil duidelijk maken.

Maar daarnaast zouden we een euro moeten krijgen voor iedereen die zijn hbo niet in 4 jaar haalt. Ik deed het in 5 jaar en dat was wel even doorwerken, maar ik ken er nog een hoop die er nog langer over deden. Zou je daar nog een paar jaar relevante ervarign voor op willen doen dan ben je best wel wat tijd kwijt.
Ook met hbo begin je onderaan de ladder, dus 3 jaar is inderdaad wel aan te raden om rekening mee te houden.

Stel dat je bv dus hbo doet, meteen gaat vliegen, en dan op je 30ste afgekeurt wordt dan moet je dus op je 30ste nog een geheel nieuwe carriere gaan opstarten. Lijkt me zeker niet de makkelijkste weg.

Je moet wel altijd blijven ontwikkelen. Ik kijk ook nog wel eens om me heen wat ik nog zou kunnen studeren. Stilstand is achteruitgang, dus je kan altijd overwegen tijdens je vliegcarriere verder te studeren. Zou wel wachten tot je wat uren heb en dus niet meer een kersverse fo bent. Vergis je niet wat je in je eerste 100 uur en daarna nog gaat leren, je komt echt net kijken.
 
het heeft dus totaal geen nut voor mij gehad. wel ben ik 5 jaar aan het begin van mijn carriere verloren (5 jaar later vliegen) waardoor ik dus aan het eind ook 5 jaar mis. Deze 5 jaar kost mij meer (ivm jaarlijkse upgrade van salaris) dan dat ik die periode thuis had gezeten.
Ga niet op mijn persoonlijke situatie in, maar stel je heb 500 euro maand extra elk jaar dat je ervaring opbouwt, dan is dat 2500 euro per maand minder. uiteraard is er een top, maar ik ga die dus niet bereiken ben ik bang voor. met die 5 jaartjes extra had ik dat wellicht wel gehaald.
Ik heb ook 4 jaar HBO gedaan en nog iets meer dan 2 jaar op niveau gewerkt. Dat waren jaren die ik zeker niet gemist zou willen hebben. Achteraf gezien was dat spannender en meer levenservaring dan als ik 6 jaar eerder in de cockpit was gekomen. Als ik met 18 naar de vliegschool en met 21 in de cockpit had gezeten, dan had ik misschien meer geld gehad, maar had ik echt wat spannende jaren en een hoop vrienden gemist.

Vliegen is perfekt en de beste baan die ik ooit gehad heb, en iets wat ik zeker met plezier tot mijn pensioen kan doen, maar je leeft maar een keer en als je de kans hebt verschillende dingen te doen moet je dat zeker niet laten. Las een tijd geleden wat over een zwitserse chirurg die altijd vrachtwagenchauffeur had willen worden. Heeft toen hij met pensioen ging een vrachtwagen gekocht en daarmee nog eens een eigen bedrijfje gestart. Dat is gewoon cool, alles wat je wil doen proberen mee te pikken.

In dat opzicht is het leren van een beroep voordat je probeert piloot te worden absoluut geen verloren tijd. Vaak is het makkelijker om een opleiding te financieren omdat je beter kunt sparen, meer geld over hebt, of je bij meerdere banken voor een lening terecht kunt. En bij de selecties kan een beetje levenservaring ook geen kwaad, op het middelbaar onderwijs krijg je maar heel weinig ervaring in leiding geven en teamwork.
 
daar kan ik het wel mee eens zijn hoor. Het is natuurlijk altijd wel voor iedereen een apart verhaal.
Cijfers uit het verleden......

En ik ken er meer die er 6 jaar over deden dan 4 jaar. Deels eigen schult natuurlijk hoor, maar ook zuur dat als je een tentamen verpest je tot volgens jaar moet wachten voor een herkansing.

Ik zou de tijd ook niet willen missen, maar het was een betere keuze geweest direct te vliegen in mijn geval. Kan nu ook nog zat dingen doen trouwens, alleen de zomers is doorknallen.
 
Iedereen heel erg bedankt!
Dat van luxair was ik een paar maanden geleden al achteraan gegaan maar op dit moment zijn er geen opleidingsplaatsen en de vooruitzichten zijn ook bijzonder slecht mbt opleidingen in het algemeen laat staan AI's.

Ik heb besloten om een 3 jarige opleiding tot anesthesie-medewerker(werken+leren dus gratis opleiding en salaris, HBO) te doen en dan misschien 2 jaar werken en hopen dan al een goede 20-30k gespaard te hebben en dan mijn opleiding in duitsland/oostenrijk te doen.

En deze discussie is al eerder gevoerd maar het is niet slim om aan te geven dat ik na 2 jaar pleitos ben om aan een pilotenopleiding te beginnen righto ? Dan denken deze mensen oook, laat maar zitten daar gaan we geen geld en tijd insteken.

Ik bedoel dan ben ik 25 dat is toch niet al te oud right ?

Nogmaals bedankt allen :)

Greetz
 
Je moet doen wat je het beste lijkt. Wij kunnen wel advies geven maar niets is een bewesen methode.

5 jaar van je carriere af aan het eind van de rit kost je gewoon grof geld maar als je nu 5 jaar goed kan verdienen staat er wel wat tegenover.

Ik wil hier niet als de scholen mooie verhalen vertellen maar als je zo op ppjn kijkt ziet het er een stuk beter uit dan een jaar geleden. Vorig jaar was alles negative en soms neutral, en nu zie ik toch heel erg veel positive staan. Het lijkt er dus op dat het weer groeit.

Een vliegopleiding beginnen is eigenlijk altijd op een verkeert moment maar als je gaat zitten wachten op zekerheid zul je hem nooit beginnen. De volgende crisis ligt denk ik weer op de loer en zal weer onverwacht tevoorschijn komen.
Ik had zo zelf bijvoorbeeld net pech dat ik 2 maanden "te laat"van school kwam maar mensen een klas eerder hadden weer net geluk.

En als ik het zo lees is die opleiding voor anastesist gesponsort en kan je die altijd nog doen als je na je vliegopleiding niet meteen kan werken. Ik weet niet hoe het met die studiefinanciering is tegenwoordig maar je zal er dan echt nog wel recht op hebben. Zorg aleen wel dat je een betaalbare opleider kiest waardoor je rente niet te hoog word.
Er zit een groot verschil tussen 500 of 1000 euro per maand rente betalen en met een aanvullende beurs en die betaalde opleiding moet je dat eerste zeker wel kunnen betalen.
 
beste q10,

Ik vind het al heel goed dat je nu al je opties goed overweegt. goede zaak!

Jullie gaan er aan voorbij dat je na de opleiding, elke maand een substantieel deel van je salaris moet aflossen. Dus het is NIET vanaf het begin goed verdienen. ook al begin je bij de grote maatschappijen! Trek je rente en aflossing per maand eraf en voila! het bedrag waarop je uitkomt is lager dan je nu meerekent. Voor mij is mijn hbo techniek (vliegtuigoperatien) heel goed geweest. Ik heb 5 jaar gewerkt en kunnen sparen, en levenservaring opgedaan. Dat was goed verdienen.

Vraag jezelf af als je voor langere tijd!!! (jaren) met je inkomen (buiten de cockpit) een aflossing en rente kan betalen van je lening. Er was op airwork een excell sheet met de verschillende verdien opties, gebruik dat.

Mijn advies: kies voor een opleiding met een zo laag mogelijke kosten met een hoge kwaliteit (zoals je al zelf hebt onderzocht). Klopt het plaatje niet, doe het dan aub niet!!! Succes met je keuze ;)
 
Back
Top