Keuring en zorgverzekering

EHHO

New member
Goedemiddag dames en heren!

Ik ben nieuwsgierig of iemand ervaring heeft met het declareren van de vliegmedische keuring bij de zorgverzekeraar. Mijn zorgverzekeraar (Besured) geeft aan sportmedische keuringen te vergoeden (max €114 per 2 jaar), maar de vraag is natuurlijk of "onze" keuringen daar ook onder vallen.

Uiteraard heb ik al een mailtje richting de verzekeraar gedaan, maar in afwachting van een reactie ben ik benieuwd of jullie weten wat het standpunt van deze en andere verzekeraars is inzake deze kwestie.

Bij voorbaat dank voor de reacties!

Erik
 
Hè Erik,

Heb je hier ooit nog antwoord op gehad? Mogelijk via een andere weg want hier zie ik niet veel reacties ;-)
Zit zelf bij Interpols en wilde eigenlijk ook gaan proberen mijn klasse 2 te laten vallen onder de 'sportkeuring' die ook zou worden vergoed.

Grtz

Rob
 
Ik heb er naar geïnformeerd bij mijn verzekeraar (Avero Achmea) maar ik liep eigenlijk al gelijk tegen een probleem aan. Zelf heb ik een Duits brevet en dat betekent dat de keuring ook in Duitsland moet plaats vinden, maar zij vergoeden (in principe) alleen sportkeuringen in Nederland.

Het medical voor een PPL zou volgens mijn interpretatie van mijn polis wel vergoed moeten worden. (Wat dat betreft is een SPL nog handiger, want dat heet toch niet voor niets een SPORT pilot license.) Beide klasse 2...
Het medical voor zwaardere brevetten (i.e. CPL en zwaarder) zal volgens mijn interpretatie van mijn polis zeker NIET vergoed worden. CPL en ATPL zijn bedoeld om geld mee te verdienen en dus is het geen sport, maar beroep. Verzekeraars vergoeden dat niet, omdat zij er van uitgaan dat dit beroepskosten zijn.

Beroepskosten kan je declareren bij je baas, of aftrekken van de belasting. Hoewel zowel werkgevers als de belastingdienst tegenwoordig een stuk minder soepel met dit soort zaken omgaan.
 
Waarom moet je voor een Duits brevet automatisch je keuring in DLD doen?

Ik heb een Iers brevet en doe mijn keuring in NL...
Voor initiele keuringen is het misschien anders.

Ik zeg altijd: niet navragen, maar gewoon declareren. Dan maak je geen slapende honden wakker, en als het afgekeurd ordt, jammer dan. Mijn levensmotto: Nee heb je, ja zal ik krijgen ;)
 
Fotojunkie even een vraag hoor, maar waarom vind je dat alleen sporters vergoed moeten worden?
In mijn ogen lopen sporters meer risico's en zouden zij juist meer premie moeten betalen.
Maar vergoeding moet integraal blijven. Ook voor de pro's (het is immers hun brood).
 
Goedemiddag dames en heren!
Mijn zorgverzekeraar (Besured) geeft aan sportmedische keuringen te vergoeden (max €114 per 2 jaar), maar de vraag is natuurlijk of "onze" keuringen daar ook onder vallen.

Nostradamus, het gaat er niet zo zeer om of ik vind dat de verzekering een bepaalde medische keuring zou moeten vergoeden, tenminste dat lees ik niet uit de vraag van de TS.

Het punt is dat in de voorwaarde van zijn verzekering (en trouwens ook in die van mij) staat dat je een sportmedische keuring mag laten doen, zeg maar als een algemene, preventieve healt-check. Nu ben ik met je eens dat een klasse I medische keuring dat in principe ook is. Echter het verschil is dat je die niet laat doen om "de hobby", maar die laat je doen om werk gerelateerde redenen. In mijn verzekeringsvoorwaarden is dat expliciet uitgesloten. (Overigens is dacht ik ook de medische keuring voor het behouden van je rijbewijs uitgesloten, maar dat wil ik desnoods wel even voor je nakijken.)

Als je vraagt naar mijn persoonlijke mening, dan vind ik persoonlijk dat de vergoeding die je verzekeraar geeft, bedoeld is om je hobby (veilig) uit te kunnen voeren. Als je dan kijkt hoe je dat een beetje kan scheiden, dan vind ik het logisch dat een klasse I niet wordt vergoed en een klasse II wel.
Een klasse I haal je tenslotte normaal gesproken omdat je geld wilt verdienen met vliegen. Dat wil zeggen dat het eigenlijk beroepskosten zijn. Volgens de huidige wetgeving zou de werkgever dat moeten vergoeden of kun je die kosten van de belasting aftrekken.
 
Ik heb navraag gedaan bij mijn zorgverzekeraar (Univé) en bij Aero Medical Clinic (die jongens uit Arnhem).
Mijn zorgverzekeraar reageert maar niet :(, maar AMC was heel duidelijk:
Wij verrichten geen sportkeuring en het wordt dus niet vergoed. In het verleden schreven wij dit wel op de factuur. De inspectie legt een sanctie op voor alle artsen die hier misbruik van maken.

Niets weerhoudt je om de keuring te declareren (Nee heb je...), maar hou dus rekening met een weigering van je zorgverzekeraar.
 
Ik heb navraag gedaan bij mijn zorgverzekeraar (Univé) en bij Aero Medical Clinic (die jongens uit Arnhem).
Mijn zorgverzekeraar reageert maar niet :(, maar AMC was heel duidelijk:


Niets weerhoudt je om de keuring te declareren (Nee heb je...), maar hou dus rekening met een weigering van je zorgverzekeraar.

Heb jij het hier over klasse 1 of 2?
 
Sorry,
ik had het over klasse 2. Had ik er inderdaad even bij moeten vermelden.

Vooral omdat die voor mij binnenkort aan de orde gaat zijn en omdat ik het betoog over klasse 1 = beroepskosten wel heel aannemelijk vind klinken. Dat kan een zorgverzekeraar zelf ook bedenken en voor een verzekeraar geldt de vuistregel: "probeer zo weinig mogelijk uit te keren".
 
en... als je aan sportvliegen doet via een motorvliegvereniging? (of zweefvliegen) dan valt het toch zekers wel onder een sportkeuring? :p
 
Ik was dit topic eerlijk gezegd een klein beetje uit het oog verloren, maar ik heb nog wel een reactie van m'n zorgverzekeraar gehad. Zij vergoeden alleen keuringen bij instituten die zijn aangesloten bij een bepaalde vereniging van sportkeuringsinstituten. Bij geen van de Nederlandse vliegmedischekeuringsinstituten (hoe zat dat ook al weer met verbindingsstreepje (verbindings-streepjes?) en zo?) is dat het geval.
 
Back
Top