Kan je op oudere leeftijd overstappen naar maatschappij in NL?

Kazeven

New member
Ik heb een vraagje. Ik heb al gezocht op het forum, maar niets hierover gevonden.

Mijn vriend zal, als hij de arbeidsmarkt op komt 29 jaar zijn. Nu heb ik gehoord dat er in de UK een stuk minder leeftijdsdiscriminatie is dan in NL. Hij kan dus eventueel proberen daar een baan te zoeken. Een buitenlands avontuur lijkt mij als vriendin ook leuk. Echter, ik heb niet echt zin om daar te zitten tot hij met pensioen gaat.

Vandaar mijn vraag. Is na een na een aantal jaar werk in de UK, een overstap naar NL een optie? Hebben maatschappijen in NL wel vertrouwen in een oudere sollicitant die al ervaring opgedaan heeft bij een andere luchtvaartmaatschappij? Het hoeft geen KLM of Martinair te zijn.

In ieder geval bedankt voor de moeite!
 
Last edited:
Liever luisterd,

Of je geeft hem 200% je steun, of niet. Maar niet nu al voowaarden stellen terwijl hij nog niet eens een baan heeft.

Die jongen heeft het al zwaar genoeg, voelt genoeg druk op zn schouders as it is, om dan ook nog eens te weten dat zn meisje maar paar jaar max ergens wil blijven maakt het niet makkelijker.

Nederland gaat moeilijk worden. Trans/VLM kleine kans.

Als je perse terug naar NL wil kan hij na zo'n 2+ jaar full time werken (1500 uur) bij Netjets solliciteren, en kun je in NL wonen.

Maar als hij over een paar jaar captain bij Ryanair is of inmiddels bij BA binnen is, geloof me heb jij er geen problemen meer mee om op dat apeneiland te wonen. Dagje shoppen met een leuke creditcard doet wonderen.

FD
 
Natuurlijk geef ik hem 200 procent steun. En ik wil best wel langer in de UK wonen. Maar als er een optie is om weer bij mijn familie in NL te zijn voor ze allemaal bejaard en dement zijn, dan ben ik daar graag van op de hoogte ;) Vandaar mijn vraag.

En de creditcard maakt ook veel goed. Maar een vriend die het gaafste werk ter wereld doet nog meer.
 
Plus, tijdens rollenspel kun je zn uniform aantrekken tijdens die koude nachten in de UK.

Geloof me, UK ligt op pisafstand van NL. Komt goed met jullie. Zodra hij begint te werken zul je merken dat de afstand tussen de UK en NL echt een heel relatief begrip is.

FD
 
Ik sluit me in dit geval geheel aan bij FD, je kunt niet alles van te voren plannen. En dit zeker niet. Het is al een zeer moeilijke arbeidsmarkt, om dan vooraf al aan eisen te gaan denken is niet slim, engeland ligt tenslotte maar een uur van nederland af, dus je kunt je familie vaak zat bezoeken.

Er is niemand op dit forum die je dit kan vertellen. Met uren doe je het natuurlijk beter op de arbeidsmarkt, ook in nederland. Maar garanties heb je niet. Hou er wel rekening mee dat je dan hoogstwaarschijnlijk een stuk salaris moet inleveren.
 
Plus, tijdens rollenspel kun je zn uniform aantrekken tijdens die koude nachten in de UK.

Geloof me, UK ligt op pisafstand van NL. Komt goed met jullie. Zodra hij begint te werken zul je merken dat de afstand tussen de UK en NL echt een heel relatief begrip is.

FD
Dan moet ik ook een stewardessenpak kopen :haha:

Ik weet dat er geen garanties zijn in de luchtvaartwereld. Ik ben dan ook meer geinteresseerd in opties. Is de UK een optie? Is de route UK-NL een optie? Meer op die fiets.

Gisteren werd ik een beetje triestig van het lezen van dit forum, het lijkt soms of meer piloten niet een baan krijgen dan wel. Dat is natuurlijk niet zo, maar voor oudere beginners wordt het wel lastig. De UK kan dan een mogelijkheid zijn.
 
Ik neem aan dat hij 29 is wanneer hij klaar is met zijn opleiding? Volgens mij is jullie grootste probleem dan het vinden van die eerste baan, het liefst een die ook nog eens betaalt! Als 30-plusser terug naar NL hoeft geen probleem te zijn, mits je ervaring hebt. Ben geen expert op andere maatschappijen maar NetJets neemt mensen aan van alle leeftijdscategorien, inclusief 55+. En het terug-naar-Nederland willen is een prima bijkomstige reden om te noemen bij je sollicitatie.

Erik.
 
Ik neem aan dat hij 29 is wanneer hij klaar is met zijn opleiding? Volgens mij is jullie grootste probleem dan het vinden van die eerste baan, het liefst een die ook nog eens betaalt!
Daarom zijn we nu ook aan het kijken naar de UK. Hij gaat eerst proberen om bij een 'gerenommeerde' opleiding binnen te komen, om zijn kansen te maximaliseren. Ik las dat EPST je bij een maatschappij plaatst, maar dan zal de selectie wel zo streng zijn dat de afgewezenen maar astronaut worden:D

Maar niet geschoten, altijd mis.

Nogmaals, bedankt voor alle moeite.
 
Daarom zijn we nu ook aan het kijken naar de UK. Hij gaat eerst proberen om bij een 'gerenommeerde' opleiding binnen te komen, om zijn kansen te maximaliseren. Ik las dat EPST je bij een maatschappij plaatst, maar dan zal de selectie wel zo streng zijn dat de afgewezenen maar astronaut worden:D

Maar niet geschoten, altijd mis.

Nogmaals, bedankt voor alle moeite.

De selectie van EPST is wel één van de strengste van Nederland, maar is zeker niet onmogelijk. Schat dat het percentage dat de eindstreep haalt tegen de 10% ligt.

Verder hebben ze een voorkeur voor wat oudere kandidaten. Het gros valt af in fase 2 wat ook wel de kennismakingsronde genoemd wordt, hierbij kan een hogere leeftijd zeker een positieve rol spelen.
 
De selectie van EPST is wel één van de strengste van Nederland, maar is zeker niet onmogelijk. Schat dat het percentage dat de eindstreep haalt tegen de 10% ligt.

Verder hebben ze een voorkeur voor wat oudere kandidaten. Het gros valt af in fase 2 wat ook wel de kennismakingsronde genoemd wordt, hierbij kan een hogere leeftijd zeker een positieve rol spelen.
Dat is zeker goed nieuws! :biertje: 18 feb hebben we een pesentatie. En ondertussen ook selectie bij de KLS.
 
Hallo Kazeven,

Het is over het algemeen financieel zeeeer onaantrekkelijk om na een paar jaar U.K. terug te gaan naar Nederland. Zie ook het andere topic over wat piloten verdienen. Een paycut van 50% is eerder regel dan uitzondering. Verder is het wel goed wonen in het land hier. Ondanks dat ze achterlopen met veel dingen.

Ben het met FD eens. Die kerel staat onder een hoop druk, als je hem niet voor 200% steunt, klapt jullie relatie vroeger of later.
 
Last edited:
Natuurlijk geef ik hem 200 procent steun....
....En de creditcard maakt ook veel goed. Maar een vriend die het gaafste werk ter wereld doet nog meer.
Waarom ga je niet lekker zelf ook proberen om piloot te worden? Een vriend die het gaafste werk ter wereld doet is leuk, maar zelf het gaafste werk ter wereld doen is nog veel leuker!
 
Dat is zeker goed nieuws! :biertje: 18 feb hebben we een pesentatie. En ondertussen ook selectie bij de KLS.

De KLS-selectie is ongeveer even streng als die van EPST. Wel een stukje uitgebreider. Zo zit je bij EPST een half uurtje in de sim voor fase 3 en bij de KLS ruim 3 uur verdeeld over 4 dagen.

De gemiddelde leeftijd ligt op de KLS wel wat lager dan bij EPST. Er zijn echter genoeg studenten van 27+, zelfs eentje van boven de 30 die pas een half jaartje bezig is.

Mocht je mannetje de selecties tegelijk willen doorlopen dan raad ik aan er niet over te beginnen bij EPST. Heb van iemand gehoord dat dit reden voor afwijzing kan zijn. Bij de KLS wordt het juist gezien als een positief punt.

Doe er je voordeel mee!
 
Ben pas begonnen met de opleiding (NLS) toen ik 27 was, na opleiding (16 maanden) nog 2,5 jaar naar een baan gezocht....heb er nu een baan waar ik zeer tevreden mee ben, en heb inmiddels voldoende ervaringsuren om te gaan en staan waar ik wil....(ook NL)

Nog niets verloren dus!

Succes!
 
Waarom ga je niet lekker zelf ook proberen om piloot te worden? Een vriend die het gaafste werk ter wereld doet is leuk, maar zelf het gaafste werk ter wereld doen is nog veel leuker!
Ik ga volgend jaar waarschijnlijk verder met leren zweefvliegen:p:
 
Ben het met FD eens. Die kerel staat onder een hoop druk, als je hem niet voor 200% steunt, klapt jullie relatie vroeger of later.
Ik steun hem ook voor 200 procent. Hij heeft me ook een beetje aangestoken met gek zijn van vliegtuigen. (Ik kijk nu altijd omhoog als ik iets in de lucht hoor brommen.)

Maar betekent voor 200 procent steunen dan dat je geen vragen kan stellen hoe je je eigen wensen vormgeeft binnen de zijne? Ik ga graag met hem mee, maar als er manieren zijn om ook aan mijn wensen tegemoet te komen, dan hoor ik het graag.
 
Ik kijk nu altijd omhoog als ik iets in de lucht hoor brommen

When once you have tasted flight, you will forever walk the earth with your eyes turned skyward, for there you have been, and there you will always long to return (Leonardo da V.) :grijns:

Steun en verwen je cockpitgod nu maar (eens lekker) dan komt alles goed.
 
Back
Top