Kan ik nog piloot worden ?

h.alvi

New member
ik heb in 2004-2005 mijn VMBO-Teoretische Leerweg diploma behaald met sector Economie + wiskunde. Ik doe nu MHBO dat is een nieuwe opleiding en is een traject van 6 jaar waarin je in je eerste 3 jaar je MBO diploma kunt behalen en in de tweede 3 jaartjes je HBO diploma. Ik doe richting Administrateur ( Bedrijfsadministratie ) Ik speel al sinds 1997 Microsoft Flight Simulator en was een tijdje heel erg verslaafd eraan, ik heb ook heel vaak multiplayer gespeeld. Mensen vragen zich weleens af waarom ben je dan richting economie gegaan ? Nou...dat is namelijk omdat ik een beetje was teleurgesteld door de eisen om piloot te worden en bovendien dacht ik dat als je het niet haalt dat je dan geen andere optie meer hebt en veel schuld hebt aan je studiegeld. Met economische richting heb je altijd een diploma op zak en kun je altijd met iets kleins beginnen zoals de boekhouding van een kleine onderneming. Ik vraag me af als ik door ga met dit opleiding en ik vind het saai of moeilijk kan ik dan nog piloot worden of niet meer ?
 
Verschillende scholen, verschillende eisen.

Voor de kls moet je minimaal havo en/of HBO diploma in je bezit hebben voor je deel kunt nemen aan de selectie ronden.
 
Kijk niet alleen naar de aanname-eisen van de scholen, maar kijk ook eens wat maatschappijen willen zien. Veel maatschappijen eisen ook havo of iets vergelijkbaars als minimum vooropleiding, het zou een beetje lullig zijn als je veel poen investeert om je vliegpapiertje te halen en het probleem m ineens in een ander papiertje zit,

cheers fk
 
Je bent nog relatief jong, dus je zou best je huidige opleiding kunnen afmaken en vervolgens aan een vliegopleiding kunnen beginnen. Je zou ook kunnen besluiten om nu je HAVO te gaan doen, maar dan krijg je wel met natuurkunde en wiskunde B te maken. Vakken die je op het VMBO-TL (met economisch profiel) denk ik niet hebt gehad?

Ik heb in 2002 mijn MAVO-diploma gehaald, maar ik wilde ook piloot worden. Ik wilde perse piloot worden, dus ik heb toen besloten om nog 2 jaar HAVO te doen (2004 geslaagd). Sommige mensen zullen het als nadeel zien dat ik nu alleen mijn HAVO-diploma heb en verder geen andere diploma's, maar als je echt zooooooo ontzettend graag piloot wilt worden dan ga je er meteen voor!
 
Hoi hoi,

Tuurlijk kan je piloot worden !!...niet te veel haast hebben! ik heb ook eerst 6 jaar economische richting gedaan, afgerond en kort als accountant gewerkt. Een backup is belangrijk vind ik. Een vliegopleiding kost bakken vol geld. Mocht het onverhoopt na je vliegopleiding niet lukken een baan te vinden in de luchtvaart.... je moet toch terugdokken. Met je afgeronde HBO heb je het dan iets makkelijker denk ik. Ik zou dus gaan voor die HBO en later kijken voor piloot, maar ieder voor zich natuurlijk. Kan me voorstellen dat het kriebelt...
Je gedachtengang is ok vind ik dus... tenminste ben je iemand die er over nadenkt... ik ken ook andere voorbeelden..

succes met het nemen van je beslissing en ... follow your heart!
Het is voorlopig nog niet te laat een droom te verwezelijken.
gr
C "de vliegende accountant":D
 
hey

Zoals Carpricon al zegt: Tuurlijk kan je piloot worden. Er zijn vliegscholen die allemaal verschillende eisen stellen. Ook kun je naar de [URL=http://www.lhshop.nl/news/page...de0c4151214a5a6e4fa6]piloten-vliegscholen dag gaan daar staan alle vliegscholen en keuringinstantie

verder zou ik je aanraden om eerst een HBO opleiding te doen en daarna een opleiding tot piloot te volgen. In die tussentijd de Luchtvaartsector zeker in de gaten te houden.

Ik wens je veel succes

pilotFreak(je weet wel wie):rt:
 
Grotere maatschappijen vragen idd vaak om minimaal HAVO of VWO. Ik denk dat het voor jou zeker goed is om je eerst een beetje te ontwikkelen. Las laatst informatie over die nieuwe opleiding van de KLS.

Volgens mij is het bij Airline pilot en Managment wel mogelijkheid om vanuit het MBO op de opleiding te komen. Aan het eind van die opleiding krijg je dan een bachelor. Dit wordt dan wel weer geaccepteerd.

succes
 
Er zijn verschillende wegen om uiteindelijk bij je brevet terecht te komen. Elk met zijn eigen prijskaartje.
Ik wil je alleen 1 ding meegeven, zoals de situatie op dit moment in elkaar zit is het ONMOGELIJK om bij de KLM, Martinair of Transavia binnen te komen zonder een ab-initio pakket van de KLS of NLS. Of met een opleiding via de luchtmacht.
Is dit je uiteindelijke doel.... denk daar dan nu alvast aan!!!
Veel succes
 
Onzin, trans en MAC maken daar geen onderscheid in maar MAC bijvoorbeeld nemen voor zover ik weet alleen mensen met ervaring en bij voorkeur met rating. Van welke school doet niet terzake.
 
Ik zag op de site van oxford aviation dat er twee integrated studenten (ws epst) aagenomen zijn bij Transavia. Ziet er toch positief uit.
 
PitchDisconnect said:

Ik wil je alleen 1 ding meegeven, zoals de situatie op dit moment in elkaar zit is het ONMOGELIJK om bij de KLM, Martinair of Transavia binnen te komen zonder een ab-initio pakket van de KLS of NLS. Veel succes

hehehe

Thanks for the good laugh. Zullen we daar een mooi kratje wijn op zetten ? of 250 Euro ?

FD
 
wine&headsets

wine&headsets

Kratje wijn! Hee, FD! Een van de headsets was idd f#@$%^& up, de andere deed het naar behoren!Was gezellig, dat biertje in Zoetrmeer, de volgende doen we in Denver! Deal?? Groet JulietWiskey, PS; in jan en feb in San Diego, Ca!!!
 
Mijn laatste post op deze thread heeft heel wat teweeg gebracht.....

Volgens mij, bij Martinair:
Een typerating is een vereiste. Veel ex-Dutchbird en Air-Exel jongens zijn daar begonnen. Sommige met NLS en sommige niet. Dus inderdaad geen vereiste.
Transavia:
Als low-timer word je alleen uitgenodigd met NLS, KLS of KLu. (vriend van me met 200u TT is uitgenodigd) Heb je daarentegen een 73 rating dan is vooropleiding geen vereiste meer.
KLM:
NLS, KLS of KLu een vereiste om uitgenodigd te bij een selectieprocedure. Verhalen van binnenuit lijken te willen zeggen dat ze dat wel willen veranderen.

Correct me if I`m wrong.......
 
Transavia selecteert niet alleen maar mensen van de KLS. Er zijn idd recentelijk 2 EPST-ers aangenomen.

Bij mijn weten is de NLS geen supplier voor de KLM. KLM haalt uitsluitend mensen bij de KLS weg. Uitzondering hierop is wanneer men mensen nodig heeft met ervaring (zoals de vacature voor captain F50 van laatst).
 
Nogmaals, naar mijn weten:

KLM: alleen lowtimers KLS
mensen met ervaring: KLS, NLS en military

MAC en Trans: maakt niks uit waarbij MAC naar mijn weten geen lowtimers aan neemt en ook niet aan hoeft te nemen want genoeg type rated mensen op file.

Oh ja, kijk aub wat verder dan NL groot is. Er is zoveel moois te vinden buiten onze landsgrenzen....
 
Back
Top