Kan dit echt?

Tom123

New member
Hallo, jullie kennen mij misschien al wel van de thread 'ik heb duidelijk hulp nodig'.
Na een periode gecorrespondeerd te hebben via email heb ik vandaag een gesprek in Breda gehad met een consultancy. Daarin kwam naar voren dat ik onder andere in aanmerking kom voor de opleiding in Australië op 'Basair Aviation college'. Na een boek van 48 pagina's te hebben meegekregen wat het precies inhoud ben ik echter verbaasd dat de opleiding tot CPL in een periode van 42 weken gedaan kan worden. Daarbij heb je geen instrument rating, dat kan er nog bij gedaan worden voor een extra 20 weken. Ik vind het wel sceptisch of is het toch werkelijkheid? Kan het echt in 42 of 62 weken gedaan worden? Mij lijkt van niet aangezien meeste opleidingen vaak 2 jaar ertussenuit trekken om jouw tot een volwaardige persoon te laten opleiden die bezit over een CPL. Wat denken jullie ervan? Hoor graag jullie meer van jullie!
 
Last edited:
Kom nu, er zijn toch zat voorbeelden van lieden die hun PPL gaan halen tijdens een vakantie van enkele weken? Bv. in de Verenigde Staten, maar ook een organisatie als "Fly in Spain" werft daarmee. Let wel dat is dan enkel een PPL, maar de CPL is toch niet zo'n grote sprong voorwaarts?
 
Ja dat kan, tenminste bij voldoende instructeur/vliegtuig capaciteit. Een gemiddelde cpl/atpl brevet heeft ongeveer 200 vlieguren tijd nodig. Dus reken maar uit. Één vliegles/uur per dag, 5 in de week, en dus na 40 weken brevet. Het kan dus nog sneller met meer vlieglessen per dag.

Heb je echter een vliegschool met teveel leerlingen, ja dan kom je op 2 jaar of zelfs meer uit.

Dus één vliegles per dag en de rest van de dag theorie, voila.
 
42 weken lijkt mij zelfs wat aan de lange kant. De eisen voor een CPL zijn niet zwaar, het is de eerste stap op weg naar een ATPL. Maar waarom zou je een CPL in Australië halen als dat overal kan? "Diploma of Aviation" klinkt mooi, maar dat betekent hier niets. En waarom een CPL zonder IR? Laat je niet in de luren leggen door leuke plaatjes van verkeersvliegtuigen op de site, de school leidt niet op voor een ATPL maar voor een brevet waarmee je in een klein toestel rondvluchten en sleepvluchten kan uitvoeren voor een bedrijf met een AOC. Met instructiepapieren erbij kan je gaan lesgeven. Een vetpot is dat nou niet bepaald en er zijn een paar duizend afgestudeerde ATPL'ers op de bank die dat ook kunnen.
 
Als een zo kort mogelijke opleidingsperiode belangrijk voor je is kan je beter naar AIS in Lelystad kijken. Daar doe je een volledig (f)ATPL incl. ME/IR in 18 maanden en de totale opleiding duurt 22 maanden incl. TQ en Line training. Heb je aan het eind van de rit een baan bij een EASA bedrijf en kan je in de weekenden naar huis als je dat wil.

http://www.aisflightacademy.com/waarom-ais-flight-academy/



Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
42 weken lijkt mij zelfs wat aan de lange kant. De eisen voor een CPL zijn niet zwaar, het is de eerste stap op weg naar een ATPL. Maar waarom zou je een CPL in Australië halen als dat overal kan? "Diploma of Aviation" klinkt mooi, maar dat betekent hier niets. En waarom een CPL zonder IR? Laat je niet in de luren leggen door leuke plaatjes van verkeersvliegtuigen op de site, de school leidt niet op voor een ATPL maar voor een brevet waarmee je in een klein toestel rondvluchten en sleepvluchten kan uitvoeren voor een bedrijf met een AOC. Met instructiepapieren erbij kan je gaan lesgeven. Een vetpot is dat nou niet bepaald en er zijn een paar duizend afgestudeerde ATPL'ers op de bank die dat ook kunnen.

Uiteraard weet ik dat vliegscholen een commercieel gebeuren is, als het hier niet haalbaar is kan dat ergens anders wel. Wil niet zeggen dat ik hier niet aan de eisen voldoe. Er word aangegeven in het boek dat 'graduates will be able to fly a single-engine craft in good weather conditions'. Hierbij praat ik over een persoon die zijn CPL beheerst op deze vliegschool. Uiteraard ben ik van plan om daarna nog mijn IR te gaan halen op dezelfde school wat 20 weken duurt. Je krijgt dan je Instrument Rating. In 62 weken heb je CPL + IR wat je toegang geeft om op een multi-engine aircraft te mogen vliegen wat een totaalplaatje heeft van $109,255 Australische Dollars. Omgerekend naar euro's is dat 73,921 euro. Alle kosten zitten hierbij inbegrepen (CPL + IR).
Ik neem aan dat ALS ik bezit over een CPL met IR. Ik bij een andere vliegschool mijn ATPL kan behalen en welke ratings moet ik naar mijn opleiding nog behalen? Word dat tegenwoordig nog door een maatschappij voorgeschoteld of moet je dat zelf betalen?
 
Is het wel een EASA brevet? En zo nee, wat kost het dan om het om te zetten en aan welke extra eisen moet je dan voldoen?
Is dat überhaupt mogelijk? Of wil je in Australië blijven vliegen?
 
Kan dit echt?

Er is helemaal geen werk in Australië. De Qantas wachtlijst is 3x zo lang als die van de KLM, daarom werken er ook zoveel Australiërs bij Emirates, Quatar, Singapore Airlines etc. Als buitenlander is je kans dan helemaal nul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
 
Er is helemaal geen werk in Australië. De Quantas wachtlijst is 3x zo lang als die van de KLM, daarom werken er ook zoveel Australiërs bij Emirates, Quatar, Singapore Airlines etc. Als buitenlander is je kans dan helemaal nul.


Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Wie zegt dat ik blijf vliegen in Australië en kijk maar na. De vliegtuigen die momenteel het meest besteld worden zijn Airbus en Boeing door westerse landen (landen buiten Europa). Dat doen ze immers niets voor niets neem ik aan en de vraag naar piloten zullen daar groter zijn dan in Europa en ja. Er is een conversie mogelijk
 
Back
Top