Jet2.com

MD11man

New member
Jet2.com maakte de eerste vlucht begin 2003 als onderdeel van de Channel Express Group, die eigendom is van de Dart Group Plc. Eerder genoemde bedrijven hebben dezelfde eigenaar - dat is een zeer betrokken man die zich ook op operationeel niveau bezig houdt met het bedrijf.

Channel Express was een vrachtbedrijf dat vooral vluchten deed vanaf de Channel islands van Engeland (Jersey, Gurnsey etc.) om kranten te vervoeren in een F28. Dat stopte, daarna werd al het luchtvaartwerk gebundeld in Jet2. Dat betekent dat er ook vrachtvluchten zijn, hiervoor zijn een aantal Boeing 737-300's geleverd in een QC (quick change) configuratie waardoor ze overdag passagiers kunnen rondvliegen, 's avonds (en het begin van de nacht) doen ze dan vracht, dat is vooral post.

Verder heeft het bedrijf ook 737-800 vliegtuigen. Die zijn (net als alle andere) niet nieuw, maar voor het bedrijf is het wel een omschakeling. Er zijn nu 24 Boeing 737-300's, 2 -800's en 13 Boeing 757-200 vliegtuigen. Het mag dus wel gezegd worden dat het bedrijf een goede ontwikkeling heeft gehad in de tijd dat het in de luchtvaart niet zo goed ging - dit wordt aangegeven met een voorbeeld dat er in 2003 ongeveer 600.000 passagiers waren, in 2007 waren het er 3.4 miljoen.

Veel mensen noemen het bedrijf een low cost airline, binnen het bedrijf zelf wordt er gesproken over 'friendly low fares'. Dat stralen de personeelsleden ook uit, iedereen is aanspreeekbaar, heb je een probleem ergens mee en je hebt telefonisch een antwoord nodig, dan komt dat antwoord er. Wat dat betreft is het de bekende kreet 'groot geworden door klein te blijven'.

Nu zijn er 39 vliegtuigen, verspreid over 8 bases in Gr. Brittanie. De ene basis is kleiner dan de andere, het hoofdkantoor zit op het vliegveld van Leeds Bradford. In hetzelfde gebouw zit ook Jet2holidays.com, waarbij mensen een hele vakantie kunnen kopen. Dat werkt goed, aangezien het dan ook praktisch altijd Jet2 vluchten zijn. Sinds 2008 worden er (in Engeland populaire) kerstshop reizen verkocht naar New York. Dit wordt dan gedaan met een Boeing 757.

In 2010 en 2011 heeft Jet2 veel nieuwe piloten aangenomen. Dit kwam door een grotere behoefte eraan, maar vooral omdat mensen kansen zagen om naar het midden oosten te gaan. Zou het dus tot een interview komen - be prepared om daarover vragen te krijgen.

De selectie die ik heb gedaan (2011), bestond uit verbal en numerical reasoning, een persoonlijkheidsvragenlijst en een interview. De eerste 3 deed ik thuis op de computer, het interview was in Leeds met de base captain daar. Het was een ontspannen interview, waar ik de indruk bij kreeg dat het meer gaat om erachter te komen wat je persoonlijkheid is. Ze namen alleen type rated mensen aan - ik heb 0 technische vragen gekregen.

Een uurtje later stond ik buiten, 2 weken daarna kreeg ik het telefoontje dat ik was aangenomen :)

Verbal en numerical reasoning was niet eenvoudig, maar daar kun je veel op oefenen. Voor zover ik weet is de aanname voor 2011 afgerond, maar dat kan best snel veranderen. Hou de website daarvoor in de gaten!

Succes. Het is een professioneel, leuk en gezellig bedrijf.
 
Back
Top