JAA ATPL naar FAA ATP binnen Europa?

Fish

New member
Weet iemand of het mogelijk is om in Europa een JAA ATPL om te zetten naar een FAA ATP met behoud van mijn 737 rating? De medical is geen probleem en ik weet dat Flight Safety International op Farnborough of Le Bourget voor het FAA ATP theorie deel kan zorgen, maar voor het praktische deel ga ik een 737 simulator nodig hebben met een FAA examinator. Is dat überhaupt te vinden in Europa, of zal ik daar naar de VS voor moeten?

En als het niet in Europa kan, iemand misschien een goed idee waar ik dit het beste in de VS kan doen?
 
Het goedkoopst en makkelijkst is denk ik via papierwerk een gelijkstelling aanvragen. Dan zal je waarschijnlijk een faa brevet krijgen waarop staat: gebaseerd op en alleen geldig icm buitenlands brevet nummer:.... En je rating zal denk ik SIC only zijn.

Als je een volwaardig stand alone faa atpl met rating wilt hebben moet je idd een faa first class medical hebben (vaak te regelen icm je jaa medical bij je ami). De atp theorie halen bij een erkend faa lasergrade bedrijf (volgens mij flightsafety parijs). En een Faa Atp checkride in een mep kistje of simulator doen met faa examinator (waarschijnlijk moet je daarvoor naar de states tenzij je hier zo iemand kan vinden).

Zie ook: http://www.pprune.org/north-america/300434-jaa-caa-casa-icao-conversion-faa.html

http://www.pprune.org/north-america/338562-faa-atp-post-your-questions-here.html


Kijk ook even bij: B-737 Short Type Rating Curriculum R
http://www.kandsaviation.com/air_transport_pilot_feb.html
 
Last edited:
Bedankt voor de info! Kandsaviation had ik nog niet van gehoord, zal daar ook eens kijken :)
 
Ik ook niet, geen aandelen ofzo... Ik zag alleen op die website specifiek een conversie voor mensen met een icao b737 rating die een faa rating willen.
 
Heb ondertussen al een quote binnen van hun :) Zal kijken of ik in Europa al vast de theorie gedaan kan krijgen en dan de sim maar in de VS.
 
Jup, ik heb via K&S mijn FAA ATP, heb nu net sinds een weekje of twee ook daadwerkelijk het echte creditcard-achtige brevet in huis. Voor theorie ben ik uiteindelijk naar Flight Safety in Le Bourget gegaan.
 
Well done,
wat kost dat nou allemaal bij elkaar?

+/- 7000 USD totaal (5500 euro). Dat kan veel goedkoper als je bijv. de praktijk test op een Seneca of zo doet, maar ik wilde mijn 737 rating ook op mijn FAA brevet hebben. En simulator uurtjes zijn nou eenmaal duur.

Het was allemaal best te doen. FAA ATP theorie examen is erg makkelijk vergeleken met Europa. Het mondelinge examen is pittig, maar ging in mijn geval gelukkig voor 98% over de 737 en dat vliegtuig ken ik ondertussen wel, dus dat was ook niet zo'n probleem. Daarnaast moest ik een loadsheet maken, was ook niet zo ingewikkeld.

Het examen opzich is iets anders dan ATPL examen in Europa. Het gebruikelijke werk zat er in: low-vis take-off met engine failure tussen V1 en VR, ILS N-1, go-around N-1, landing N-1, VOR approach gevolgd door circle-to-land. Het grootste verschil zal hem in een stukje airwork: approach to stalls (1x clean, 1x F15 / gear down / 25 bank, 1x F40) en steep turns. Daarnaast is het grootste deel van het examen op de hand gevlogen, erg weinig autopilot of gebruik van de FMS. En af en toe wat vragen van de examinator tijdens het vliegen, dingen als: "Okay, stel je moet nu direct naar BTG VOR voor een holding, wat voor een entry maak je?"
 
Last edited:
Back
Top