Is het slim om in deze tijd aan een Militaire vliegopleiding te beginnen?

Brainloos

New member
Hallo,

In eerste instantie lijkt dit topic misschien op een van de honderden topics over of het slim is om aan een vliegopleiding. Gelukkig is deze net iets anders.

Vorig jaar heb ik selectie gedaan bij de luchtmacht. Alles ging prima en ik rolde door alle testen heen, ik zag mijzelf al in de cockpit zitten. Helaas ben ik aan het einde van de rit naar huis gestuurd om 'wat te rijpen' en levenservaring op te doen. Ze zagen wel potentie in mij maar helaas nog niet op dit moment. Volgens mij had het er ook mee te maken dat er door bezuinigingen minder opleidings plekken waren maar dat terzijde.

Ik mag dus terugkomen en gelukkig hoef ik dan haast geen testen over te doen. Maar door deze slechte tijden ben ik een beetje gaan twijfelen over wat te doen. Begrijp mij niet verkeerd, ik wil al mijn hele leven vlieger worden maar uiteindelijk moet er later toch brood op de plank komen.

Voordat ik begon met de selecties heb ik havo gedaan. Nu ben ik bezig met mijn vwo. Ik denk dat het slim zou zijn om eerst te gaan studeren voordat ik aan een miltaire vliegopleiding begin. Maar de studies die ik graag zou willen duren 6 jaar. Dus laten we zeggen 8 jaar met uitloop erbij. Dan zou ik dus te oud zijn om te beginnen met een vliegopleiding.


Ik ben bang dat de slechte markt voor piloten door blijft zetten. In Amerika krijgen vliegers volgens mij heel slecht betaald, ik ben bang dat dit later ook in Europa gaat gebeuren.

Verder vraag ik mij af hoe de toekomst van de burgerluchtvaart eruit gaat zien. Wordt vliegen door automatisering steeds makkelijker? Worden piloten steeds meer buschauffeurs en krijgen ze daardoor ook lager loon?

Ik vraag mij af hoe het leven na de luchtmacht eruit ziet. Je krijgt immers maar een contract van 10 jaar. Hoe denken jullie dat de toekomst van een militair vlieger die naar de burgerluchtvaart overstapt eruit gaat zien?


Zijn mijn toekomst ideeën reëel of heb ik een veel te donkere bril op?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
 
Overstap luchtmacht > burgerluchtvaart: vaak is een fixed-wing vereist. Opleiding en uren op een "vleugel" vliegtuig. Aangezien het merendeel van de mensen naar de heli opleiding gaat, komt maar een beperkt aantal mensen hiervoor in aanmerking. Overigens weet ik niet helemaal zeker of mensen zonder fixed-wing met een heli opleiding niet aan de bak komen (met of zonder bijscholing).

Ik hoop dat je er wat aan hebt. Luchtmacht blijft natuurlijk een prachtig vak.

Klopt vrij weinig van dit stukje.
Meer dan genoeg heli vliegers hebben de laatste jaren de overstap gemaakt naar de burgerluchtvaart. Een aantal naar heli bedrijven maar ook zat zijn er bij trans/net jets/arke fly beland.

Al dient wel gezegd te worden dat de mogelijkheden voor luchtmacht vliegers op dit moment ook flink beperkt zijn. Overigens valt er nog prima te leven van een salaris bij de Klu.
 
De markt is nu erg moeilijk! Maar als heli-piloot heb je op dit moment heel makkelijk een baan in de offshore industrie. Je hebt nu veel sneller een baan in deze tak van sport dan in de fixed-wing.

Voor fixed-wing banen is het wel moeilijker met heli-achtergrond. Dan noem ik bedrijven als KLM/Emirates/Qatar/Etihad enzo. Andere bedrijven gaan daar veel makkelijker mee om.

Het is nu misschien niet de juiste tijd om een opleiding in de burgerluchtvaart te beginnen, maar dat is 't over een jaar of 2/3 wellicht wel. Men is in de USA behoorlijk aan het nadenken over waar ze over een paar jaar voldoende piloten vandaan kunnen halen.

Ik vlieg momenteel al in een vrijwel geheel geautomatiseerde heli. En je bent inderdaad vooral een systeem-admin (min of meer). Behalve de take-off en landing. Dit zie ik inderdaad nog wel verder gaan, maar voorlopig (behalve voor militaire doeleinden, op personenvervoer na) zal de menselijke crew nog wel noodzakelijk blijven. Al was het alleen al voor het menselijke aspect. Ik denk dat mensen niet snel hun leven in de lucht compleet zullen toevertrouwen aan computers. Natuurlijk wordt er in veel media gesproken over dat 80% van alle ongelukken wordt veroorzaakt door menselijk falen, maar er wordt nooit gesproken over hoeveel ongelukken er worden voorkomen doordat mensen konden ingrijpen toen de computer het niet meer 'snapte'. Hoewel de ontwikkelingen in Artificial Intelligence gigantisch snel gaan, kampt een programma altijd met bugs. In mijn ogen zal er ook altijd (komende decennia) 1 of 2 piloten aan boord moeten zijn. Nadeel van deze ontwikkeling is dat de piloten steeds minder getraind worden om alles over te nemen wanneer dingen echt fout gaan.

Het zou ook nooit mogen gebeuren, vindt ik, dat de computer een totale controle heeft die niet door de piloot te overrulen is.

Een carriere bij de KLu is denk ik nog steeds de moeite waard, al was het alleen al vanwege het feit dat je daar weg komt zonder hoge opleidingsschuld. De sfeer is wel dalend en veel mensen die net zijn opgeleid hebben een onzekere toekomst. Er wordt straks wel minder gevlogen totdat de vliegerpopulatie voldoende is uitgedund. Zo niet, dan vliegt iedereen dus nog veel minder wat zelfs gevaarlijk gaat worden.

Als er nog eens wordt bezuinigd heb je zeer weinig kans om nog uitgezonden te worden. Als dat zelfs met het huidige budget nog kan.
 
Er klopt genoeg van "dit" stukje. We hebben het hier over nu en de toekomst, niet het verleden. Brainloos heeft daar namelijk vrij weinig aan. Vroeger werden ze misschien wel aangenomen, maar tegenwoordig echt niet meer zo makkelijk. Ik citeer je uit het heli forum: "De baan kansen zijn zeer klein". De commerciële heli markt is ook vrij beperkt. Ik ging er overigens van uit dat er werd gedoeld op de burgerluchtvaart als in verkeersvliegtuigen. Ik blijf er bij dat KLU heli vliegers natuurlijk boven gemiddelde vliegers zijn.

Ook in het nu en vast ook wel in de toekomst gaan er nog mensen van de heli richting de verkeersvliegtuigen. Het is lastiger maar nog zeker mogelijk en zoals Lay-z8 al aangeeft de offshore industrie geeft nog genoeg mogelijkheden.

Van al mijn ex collega's zitten er meer nu op een fixed wing dan in een heli.

Echter in de luchtvaart is het op dit moment nergens echt rooskleurig.
 
Back
Top