IR(H) rating

LNRalph

New member
De examens zijn bijna voorbij, dus dan wordt het misschien tijd om aan een IR te gaan denken. Ik vraag mij af of er scholen in Nederland zijn die IR doen of is er iemand die een ander advies heeft, Amerika bijvoorbeeld?
 
Werd hier door andere leerlingen ook aangeraden omdat deze niet al te duur is. In een Bell 206 als ik het goed hoorde? Het kan hier ook wel op school in een BO105, maar die is veel te duur.
Weet je misschien wat het ongeveer kost bij Billund?
 
Zal ik doen na de examens. Hier vragen ze zo'n 44.000 euro voor alleen de praktijk :eek!:
 
Last edited:
Dennisky,

In een ander topic meld je dat het aantal vliegers dat de opleiding gedaan heeft bij Helicopter Adventures/ Bristow Academy en nu bij CHC Netherlands vliegt er snel geteld tenminste 8 zijn...

Waar hebben ze hun JAA-IR(H) gedaan?
 
Billund Air Center . Ik denk dat Rotarywings deze ook aanbeveelt. Deze sluit goed aan op de offshore zo stond in de mail. Was een school in Denemarken, of er moeten er meerdere zitten..
 
In Denemarken inderdaad. Ik zal eens kijken wat het daar kost, misschien eerst maar wat uren zonder IR proberen te maken, behoorlijke investering... :(
 
Ik heb goede verhalen gehoord over o.a. Bond, maar daar doe je het op de EC135 en Sim en zal dus ook niet goedkoper zijn dan in de BO105.

Weet iemand eigenlijk of het de offshore operators wat uitmaakt of je een SE of ME Instrument Rating hebt?
 
SE IR is normaal gezien geen probleem. Echter kan een ME IR in mindere tijden wel een voordeel zijn. De conversie van SE naar ME is minimaal 5 uur waarvan er 3 op een FNPT II (sim) gevlogen mogen worden.
 
En ME is ook toepasbaar op SE neem ik aan? Ik had niet verwacht dat een IR zo duur is, maar misschien ook niet zo verwonderlijk met 18 uur in de lucht en 40 uur simulator.

Of misschien eerst maar de theorie nemen.
 
Ik meen dat het 34,000 euro was voor de IR.
Bovendien is het in Billund ook nog 's heel relaxed.
Billund zelf is echter erg saai. Je huisvesting etc. komt er
dan natuurlijk nog bij.
ME IR kan je doen maar persoonlijk zie ik er het voordeel
niet van aangezien je toch de hele typerating doet voor
ME met multicrew concept. Daar zit het stukje IR in verweven.
Gewoon SE.... scheelt ook weer geld.

Groeten Dennis
 
Danku danku, Zweden is misschien ook een optie. Maar ik denk dat het voorlopig te duur is na de CPL opleiding, eerst maar weer eens wat sparen.
 
Ik ben nog niet klaar, februari ongeveer (dan een jaar). Maar ik wilde dan nu alvast met de theorie beginnen. Maar ik moet eerst de CPL terug gaan betalen.
 
Ik zou eerst maar eens de banenmarkt polsen of er uberhaupt een kans is op een baan, voordat je 30-40k uitgeeft voor een IR(H), vergeet niet dat je ook current moet blijven. Op dit moment zijn er veel vliegers met veel uren en ATPL(H) en IR(H) beschikbaar de kansen zijn erg klein. Verstandiger is investeren in een FI rating zodat je uren kunt bouwen. Uren is het allerbelangrijkste.......

Je zou niet de enige zijn met een IR, torenhoge schuld en geen baan.
 
Heb je gelijk in. Het was ook meer de bedoeling om eerst de theorie te doen. Maar die is 3(?) jaar geldig, dus dat wordt dan ook wel krap.
 
Heb je gelijk in. Het was ook meer de bedoeling om eerst de theorie te doen. Maar die is 3(?) jaar geldig, dus dat wordt dan ook wel krap.

Heb je alleen CPL(H) theorie gedaan dan? Onder de nieuwe JAR regels (amendment 6) is een CPL(H) + IR(H) niet meer automatisch een ATPL(H) na het halen van de uren. En moet je theorie op ATPL niveau doen om je ATPL brevet te krijgen.
 
Het is zo'n soort CPL met ATPL theorie, hoe het exact inelkaar steekt ten opzichte van amendment 6 weet ik niet. Zal het nog eens vragen. Als ik het goed begreep was er maar zeer weinig verschil tussen de theorie die ik nu heb gehad en wat je bij ATPL moet kennen. Maar ik hoorde, dat als je nu de IR theorie doet, die theorie maar 2 jaar geldig is?
 
Back
Top