interview netjets

El Capitano

New member
Ik ben vanmorgen door Netjets gebeld. Ze bellen maandag a.s. terug voor een eerste telefonische screening. Als dat goed gaat, dan volgt een uitnodiging voor de verdere selectie.
Wat kan ik voor vragen verwachten bij de telefonische screening?
Heeft iemand onlangs de volledige selectie gedaan?
Wat houdt het allemaal in en kan ik me eventueel nog een beetje voorbereiden?
Wie wat weet mag het zeggen!

Al vast bedankt.

El Capitano
 
Hoi,

Heb begin januari de selectie gedaan. De telefonische screening stelde bij mij niet zo heel veel voor. Kreeg eerst een beetje uitleg over de arbeidsvoorwaarden en toen een paar vragen zoals waarom je bij netjets wilt werken en waarom jij de juiste persoon voor netjets bent. Verder nog een vraag over de t/o minima in je huidige operatie en landing minima cat1 en de eisen waar een t/o alternate aan moet voldoen. Daarna werd er een afspraak gemaakt voor de selectie.
De selectie bestaat uit een interview, waar ik ongeveer dezelfde vragen kreeg plus nog 2 cases.( max 20 min.) Een theorie test, 30 mutiple choice vragen in 20 min. En ook nog in de sim, type afhankelijk van waar de selectie is. Dit duurde 20-30 min.

Als je nog meer wilt weten hoor ik het wel,

Succes!
 
Ha El Capitano!

Wanneer heb jij je CV enzo opgestuurd, als ik vragen mag? Ik heb het nu 2 weken geleden doorgemaild en nog steeds niks gehoord, ook al staat er op de website dat ze binnen 2 weken bevestigen dat je je hebt aangemeld. Het zal misschien meespelen dat ik mijn telefoon niet de hele tijd aan heb staan omdat ik nu in NL op vakantie ben (is een Engels mobieltje en ik was de oplader vergeten, niet erg slim nee... En nu ik dit loop te tikken besef ik me dat ik die ook best hier had kunnen kopen). Hopelijk ziet NJE dit niet als dat ik niet meer geinteresseerd zou zijn (doordat ik niet opneem), verre van! Of had ik misschien toch voor een ander fotootje moeten gaan! :D

Anyway, hoe is het gesprekje gegaan? Viel wel mee de vragen toch?

@ Bertus

Dat tech-quizje, dat zijn toch allemaal ATPL-vraagjes? Moet je daar nog zwaar voor de boeken in, of is dat allemaal kennis die je normaal ook voorhanden moet hebben (in which case ik nog steeds de boeken in moet! :rolleyes: )?!?

Thanx guys!

:airforce: Ice
 
Ik ben vandaag gebeld door Netjets en ik moet zeggen, het viel inderdaad reuze mee. Je motivatie en een paar JAR-OPS vragen over BOM chapter 8, dus heel die de boeken in hoef je niet.
Over 2 maanden volgt de eigenlijke selectiedag. Een tech quiz, een interview en een grading op een Beech 1900 sim.
Kan iemand iets meer vertellen over deze selectie? Moet ik hiervoor wel de ATPL boeken uit de kast halen? Wat kan ik op de grading verwachten?
Netjets zoekt blijkbaar heel wat vliegers. Zijn ze flink aan het uitbreiden of is er veel verloop?
Klopt het dat als je eenmaal in de zakenluchtvaart zit je er nooit meer uit komt of stappen veel Netjets vliegers (weer) over naar de grote luchtvaart?
Ook dat zou ik graag willen weten. Ik heb tenslotte nog 2 maanden de tijd om er nog eens goed over na te denken.
 
Ik heb verschillende getallen gehoord vwb het benodigde aantal voor dit jaar. Het meeste waarde hecht ik aan het getal 180. Hiervan zijn 150 man nodig voor uitbreiding (wederom 30 toestellen erbij in 2006) en 30 voor opvangen van verloop.

De groep die weggaat bestaat vooral uit Britten. Veel van hen gaan naar low-cost maatschappijen of naar holiday-airlines om elke avond thuis te zijn of omdat grote toestellen blijven trekken.

Daarmee heb ik ook meteen antwoord gegeven op je laatste vraag.

Erik.
 
@ El Capitano

Super, succes met de voorbereidingen voor je interview-dag! Waar moet je precies heen; London, Parijs of gewoon in Amsterdam? Als je nog meer info wilt, kijk ook even op PPRuNe, daar zijn een aantal topics over NJE te vinden.

Om nog even op mijn originele vraag terug te komen, hoe lang zat er tussen het mailen/sturen van je CV en dat NetJets je belde?

:airforce: Ice
 
Dat tech-quizje vond ik vrij basic. Ook wat JAR-OPS vragen inderdaad. Verder wat definities van snelheden (V1,V2 e.d.).
Ik heb het boek "Ace the technical pilot interview" een beetje doorgebladerd en nog 1 deel van vliegtuigen (oude stijl) en dat was echt voldoende. Moet wel zeggen dat de vragen steeds veranderen, maar ik denk dat je je er niet druk om hoeft te maken.
 
Als ik nog wat vragen mag toevoegen:

Wat betalen ze een F/O?
Is er een pensioen plan?
Is er een aanvangs type, of wordt je geplaatst naar vraag.

Danku
 
Sheik,

er staat vrij veel info over NetJets Europe op http://www.pilotjobsnetwork.com onder Portugal / Fractionals.

Een beginnend FO op de jets krijgt Eu 42500 per jaar. Per 1/1/2007 wordt het aanvangssalaris 45000. Op de Beech 1900 (flying workshop) ligt het salaris lager. Voor de Britten is er een heus pensioenplan. De overige Europeanen kunnen geld inleggen in een spaarplan, waarbij NetJets 50% bijlegt.

De 'low'timers (1500-2000 uur) beginnen meestal op de Falcons of de Gulfstream. Met meer ervaring kun je rekenen op de Citation Bravo of Excel of de Hawker 400 of 800. Er komen vooral veel Hawkers bij dit jaar.

Erik.
 
Waarom beginnen de lowtimers op de Falcons of Gulfstreams en de meer ervaren gasten op een Bravo of Hawker? Dat snap ik niet helemaal, een Bravo is toch niet zo'n gecompliceerd toestel? Ik zou juist andersom verwacht hebben...
 
Ha Ice Man,

Er zat ongeveer twee weken tussen het sturen van mijn CV en het moment dat Netjets belde. Dus dat was erg snel. Zitten ze heel erg omhoog, of komt het door m'n ervaring. Zo'n 7000 uur, bijna alles heavy turboprop, maar helaas geen jeturen.

Wie al wat langer bij Netjets rondvliegt, hoe is de sfeer daar?
Is het een leuk bedrijf, leuke collega's en zou je hier tot aan je pensioen willen blijven? Of is het meer iets voor een paar jaar en dan snel wegwezen?

Ik moet overigens naar Engeland voor de grading op een Beech 1900 sim. Er is vast wel iemand die ook op deze kist de grading heeft gedaan. Wat kan ik allemaal verwachten?

Alle info is welkom.

Greez. E.C.
 
Low timers beginnen meestal op de DA2000. Maar het is maar net waar plaatsen zijn. Zitten ook low timers op de 400’s, Bravo’s, Excel’s en 800’s. Op de Gulfsteam vliegen voornamelijk captains en de FO's zijn allemaal intern doorgestroomd vanaf de Bravo en 400.

@ el capitano

Bevalt mij erg goed bij Netjets. Kan alleen over de Bravo vloot en G5 vloot spreken maar had en heb het daar erg naar mijn zin.

Grtz Mike5
 
Last edited:
Oorspronkelijk gepost door El Capitano

Wie al wat langer bij Netjets rondvliegt, hoe is de sfeer daar?
Is het een leuk bedrijf, leuke collega's en zou je hier tot aan je pensioen willen blijven? Of is het meer iets voor een paar jaar en dan snel wegwezen?

Moeilijke vraag. Over het algemeen is de sfeer goed. Vliegen is geweldig, VFR Skt Moritz binnenkomen blijft erg g##l! Let wel een groei van 30% zorgt voor groeistuipjes. De collega's zijn over het algemeen erg gezellig. Salaris is in de middenmoot. Als ik met echt oudgedienden spreek zie je dat alles en ook de arbeidsvoorwaarden langzaam vooruit gaan. Het is hard werken en je moet het leuk vinden om met de klanten/eigenaren om te gaan. Zes dagen weg zonder je eigen bed te zien is niet voor iedereen weggelegd. Ik zelf zou er makkelijk en met tevredenheid met pensioen kunnen gaan, maar zoals bijna iedereen hou ik wel mijn opties open. BA, KLM en Air France en Cathay hebben Netjets piloten aangenomen, dus de opties zijn er!
Veel succes RV

Ps Vorige maand zijn 2 piloten met +-3000 uur naar de G5 gegaan en iemand met 1500 naar de Excel het is dus niet echt te voorspellen, wie waar op komt.
 
Voor de NJE'ers onder jullie:
Hoe lang zat er gemiddeld tussen het versturen van CV en brief en een berichtje (telefoon of email) van NJE? Volgens de website laten ze met 2 weken iets weten, maar bij mij is het nu al 3 weken geleden!! :confused: Is het soms druk of komt het door vakanties op kantoor in Lissabon?!?
Al zou ik niet geschikt zijn, kunnen ze er op z'n minst toch even een mailtje tegenaan gooien?!? Afgelopen vrijdag zag ik tijdens een turnaround dat ik wel een missed call had van een vreemd nummer, mocht dat NJE geweest zijn dan neem ik aan dat ze het niet bij 1 telefoontje laten als je niet meteen opneemt?

Zal het dan toch aan het fotootje gelegen hebben? ;)
 
Beste Iceman,

Ik stuurde mijn cv en brief toen ik 1300 uur had. Het antwoord kwam binnen twee weken. Ik moest 1500 uur hebben, maar zodra ik dat had moest ik weer contact met ze opnemen.
Toen ik 1500 uur had meteen een brief gestuurd en binnen 2 dagen gebeld.

Er raakt nog wel eens wat zoek op kantoor. Ik heb iemand tot 3 maal toe aanbevolen en bij de 3de keer was het pas op het goede bureau. Mijn advies stuur het nogmaals op, kwaad kan dat nooit.

Als ze je bellen en geen contact met je kunnen krijgen laten ze altijd een voice mailtje achter. Dus wees niet bang als je niet 24 uur bereikbaar bent, want dat is niemand namelijk.

Suc6.

Grtz Mike5
 
normaal verstuur je een cv en bel je daarna of alles ok is ontvangen. dus ga ajb niet jammeren dat je geen reactie hebt binnen 2 of 3 weken. pro-actief dat is de boodschap.
wil je graag voor iemand vliegen dan doe je ook je best; doe je dat niet krijg je geen baan,
 
PHP:
normaal verstuur je een cv en bel je daarna of alles ok is ontvangen. dus ga ajb niet jammeren dat je geen reactie hebt binnen 2 of 3 weken. pro-actief dat is de boodschap.

Bellen word niet gewaardeerd, een email schrijven kan wel. Gebruik hetzelfde adres als die waarnaar je je cv en coverletter hebt gestuurd.

Succes RV
 
Ice man,

Gewoon blijven proberen, NIET bellen, maar via email.

Ze lopen zoals gewoonlijk wat achter de feiten aan, maar de aanhouder wint.

Dit jaar worden er ongeveer 180 vliegers aangenomen, volgens de laatste info( 2 weken geleden).

Grtn,
XP
 
Nou, tweede keer was het gelukkig raak! Emailtje terug gehad, weekje later een brief en weekje daarna een belletje.
Naast een vraagje over mijn CV en wat info over salaris enzo kreeg ik 2 vraagjes; waarom bij NJE werken en wat doe je als een bodyguard het wapen niet wil afgeven. Ik krijg nou volgende week nog een belletje over een afspraak voor een interview, tenminste dat dacht ik te verstaan. Weet nou niet of ik dan ook nog wat vraagjes kan verwachten, gezien de voorgaande mailtjes had ik nu nog geen vragen verwacht (niet dat deze zo moeilijk waren...).

Bedankt i.i.g. voor de tips, de aanhouder heeft tot nu toe een beetje gewonnen! :D

Cheers Ice :airforce:
 
Back
Top