Interview met advocaat van Vliegschulden

HL

Ik bedoelde meer dat de hoeveelheid jongeren van zeg even 19 jaar wat ondoordacht handelt op dit moment groter is dan zon 20 jaar geleden. Ik heb het dan over het algemeen en niet over de vliegopleiding. Vroeger moest je gewoon werken voor je centen als jeugdigde, tegenwoordig is dat allemaal anders. Paps en Mams regelen wel de duurste mobieltjes en de duurste kleding enzo, kinderen worden vaak niet meer opgevoed maar alleen gevoed. Kan je dat de jeugd kwalijk nemen. Deels wel en deels ligt vooral ook bij de ouders. Breng uw kinderen normen en waarden bij en leer ze wat geld is. Iets wat tegenwoordig mijns inziens veel te weinig wordt gedaan...
 
HL
Deels wel en deels ligt vooral ook bij de ouders. Breng uw kinderen normen en waarden bij en leer ze wat geld is. Iets wat tegenwoordig mijns inziens veel te weinig wordt gedaan...

Gelukkig heeft iedereen zo zijn eigen verhaal...:biertje: En als u dat van mij kende, praatte u nu wel anders. ;-)

Zeker eens dat iedereen in mijn leeftijdcategorie wel eens eerst doet en later denkt. Maar hoe dit in bovenstaande bericht wordt geformuleerd is gewoon een simpele generalisering, alsof 95% van de Nederlandse bevolking een rijke pappie en mammie heeft die het wel voor je betaalt allemaal.
 
Nu leg je me woorden in de mond die ik absoluut nergens gezegd en beweerd heb. Misschien toch iets beter lezen?? Of in ieder gegval geen dingen aannemen dmv conclusietrekking?

Ik heb het nergens over jouw of jouw situatie gehad...
Ik heb nergens beweerd dat 95 procent een rijke paps en mams heeft.....

Ik beweer alleen dat er nu een veel groter percentage jongeren is dat geen enkel realiteitsbesef of besef van geld heeft, grotendeels veroorzaakt door het gebrek aan opvoeding door pap of mam. Heeft niks met rijk of arm te maken, heeft puur te maken met instelling.

20 jaar geleden moest ik, en met mij mijn hele klas, als we iets wouden een baantje zoeken en er zelf voor werken, zodat je besef kreeg van en de maatschappij en van geld en de waarde ervan.
Tegenwoordig is het meer uitzondering dan regel dat er gewerkt hoeft te worden. Jongeren krijgen tich wel dat telefoonabonnementje van paps of mams. Of een volledig rijbewijs als ze maar asjeblieft niet gaan roken. Als je ziet op moddelbare scholen wat er allemaal met de duurste iPhones en weet ik het wat allemaal loopt, zonder dat ze uberhaupt weten wat werken is. Dat bedoel ik. De opvoeding van tegenwoordig gaat in veel (niet alle) niet verder dan voeden en dat "op" wordt vergeten...
Mijn mams werkt in het onderwijs op een HAVO VWO school. En die ziet deze verschraling al jaren met lede-ogen aan. Een groot gedeelte van de leerlingen interesseert het ze allemaal maar weinig.

Hiermee bedoel ik niet jou persoonlijk, hiermee bedoel ik niet elke jeugdigde, hiermee bedoel ik allen te zeggen dat dit nu, naar mijn idee, veel meer voorkomt dan 20 jaar geleden.

Als ik iemand hier hoor zeggen dat ie 130K rood staat en dat die extra 35K hem tich niet meer uitmaakt, dan ontbreekt mijns inziens elk besef van realiteit en geld. Iets wat de laatste tijd in verhouding tot 20 jaar geleden steeds meer zien.

praatte ik nu anders genoeg? :biertje:
 
Nu leg je me woorden in de mond die ik absoluut nergens gezegd en beweerd heb. Misschien toch iets beter lezen?? Of in ieder gegval geen dingen aannemen dmv conclusietrekking?

Ik heb het nergens over jouw of jouw situatie gehad...
Ik heb nergens beweerd dat 95 procent een rijke paps en mams heeft.....

Ach kom op zeg...

Ook getuige enkele posts van hen hier op airwork..

Neuhh hoor... neuh hoor, bij al die mensen ontbreekt het besef van realiteit.


Ik leg u inderdaad geen woorden in de mond. Met mijn reactie probeerde ik mij in te beelden hoe u de jeugd van tegenwoordig dan inziet. Misschien bent U de gene die iets beter moet lezen. Gezien het feit dat mijn redenering ietwat overdreven was...

Hiermee bedoel ik niet jou persoonlijk, hiermee bedoel ik niet elke jeugdigde, hiermee bedoel ik allen te zeggen dat dit nu, naar mijn idee, veel meer voorkomt dan 20 jaar geleden.

Dit is wel erg makkelijk jezelf er onderuit praten. Hoe dit in eerste instantie verwoord werd had ik hier toch het vermoeden dat iedereen lekker over een kam gescheerd werd.

En vervolgens is het ''o, nee o, nee, ik bedoelde enkel en alleen maar DIE specifieke groep''.

naar mijn idee, veel meer voorkomt dan 20 jaar geleden.

Zal zeker zo zijn, maar naar eigen ervaring echt niet zo erg als dat u in de voorgaande post beschrijft.

Als ik iemand hier hoor zeggen dat ie 130K rood staat en dat die extra 35K hem tich niet meer uitmaakt, dan ontbreekt mijns inziens elk besef van realiteit en geld.

Zoals ik al eerder zei, wat moest die gene volgens u dan wel hebben gedaan? Tegenwoordig wordt studeren ook steeds lastiger, omdat je daar nu ook voor moet gaan lenen. En dat onder ''gunstige'' omstandigheden.

Maar goed, zo kunnen we wel modder naar elkaar blijven gooien. Ik wilde mijn ei even kwijt, en dat bij deze gedaan.
 
ik hoop voor je dat het oplucht dat je je eitje kwijt bent:biertje:

Als je niet WILT begrijpen wat ik bedoel (en wat ik bv aan Happy Landing al nader heb toegelicht mey wat ik bedoelde) en dat het niet op de persoon Lexsis is, maar mij puur wilt "pakken" op een wellicht wat in jouw ogen "verkeerd" gekozen woorden, prima. In that case lijkt het ei wat je kwijt wilt wel een ietwat zachtgekookt eitje dan :biertje:
De essentie van wat ik bedoel lijkt me duidelijk: speciaal voor jou Samengevat: de gemiddelde jeugdige heeft minder realitietsbesef en besef van geld dan pakweg 20 jaar geleden.
Modder erover en klaar! Terug naar het topiconderwerp want we wijken al veel te veel af :biertje:
dan scoor ik nog even een Tequila hier.
 
Last edited:
@Thioda
Ik ben van mening dat het je eigen verantwoordelijkheid is om een lening aan te gaan. Dat heb ik heel bewust niet gedaan bij ABN. Hun pilotendesk heeft mij duidelijk gemaakt dat er geen garanties op een baan zijn na voltooien van de opleiding terwijl ik toch echt de schuld, links om of rechtsom zal moeten terugbetalen. Ook de vliegschool heeft mij goed uitgelegd hoe hun garantiefonds werkt. Tijdelijk kun je er plezier van hebben, maar uiteindelijk zul je moeten betalen. Hopelijk is het je nu duidelijk dat ik echt niets met ABN te maken heb!

Mooi dat jij tevreden bent over het uitblijven van de dienstverlening bij de ABN.

Een en ander heeft waarschijnlijk te maken met de periode waarin jij je gesprek had en de periode waarin deze groep belanghebbende hun gesprekken met de ABN hadden.
Ik had de mijne begin 2008 en ik kan je vertellen dat in die tijd de bank zich zeker niet terughoudend opstelde.
Kritische vragen werden vaak weggewimpeld.
Niet iedere vliegschool heeft hetzelfde garantiefonds.

Ook heb ik geen reclame willen maken voor die bank. Ik erger me aan het feit dat er mensen zijn die graag geld voor een onzekere toekomst lenen, maar wanneer het mis gaat beginnen te jammeren… Van een verkeersvlieger mag verantwoordelijkheidsgevoel en een bepaald inschattingsvermogen worden verwacht!

Mag men van een bank, die een zekere autoriteit geniet, niet verwachten dat deze fatsoenlijke kennis van zaken heeft en dus uitspraken doet wat betreft banenmarkt en toekomstperspectief die ook waarheidsgetrouw zijn?
Ik acht het zeker binnen het kader van normaal inschattingsvermogen als je de expertise van deze mensen vertrouwt.
Mag men er verder ook van uit gaan dat de bank zijn zorgplicht eert en niet alleen leningen slijt om de leningen te slijten maar ook om de klant zijn doel te laten bereiken? Ik denk het van wel.

Hetzelfde geldt voor mogelijke rechtszaken tegen ABN. Het zal moeilijk zijn om dat voor een hele groep te doen, omdat de omstandigheden per geval sterk kunnen afwijken

Kunnen afwijken of afwijken? Speculeren kan iedereen.
Laat dat soort ongein liever aan de experts zoals Folberts over.

(er zitten ook mensen in de problemen die een aantal jaren hebben gewerkt en aardig hebben verdiend, maar niets hebben afgelost!)

Geen idee, kan ik niks over zeggen.

Hoewel het je niet duidelijk is, zijn we het ten aanzien van de ATPL-opleiding roerend eens: die is leuk en net zoals het vwo met twee vingers in de neus te doen. De opleiding was een feestje en ik had er een baan naast. Wat je kennelijk niet wilt begrijpen is dat de airlines kunnen vragen wat ze willen zolang er zo’n enorm groot aanbod van AI’s is.

Dat je blijft doorgaan over ATPL- percentage en LPE- niveau begrijp ik niet. Ik heb getracht daarmee duidelijk te maken dat airlines kunnen vragen wat ze willen en daar geen goede contracten tegen over stellen.
Niet meer en niet minder!

Dat snap ik zeker.
Jij bracht het als een teken van een harde arbeidsmarkt, dat is voor mij onzinnig.
Tekenen van harde arbeidsmarkt zijn voor mij minimaal salaris, belachelijke secundaire voorwaarden en ten slotte geen banen.

Datzelfde geldt voor de opleiding: waarom zou een maatschappij kosten maken en moeite doen om een cadetship op te tuigen als ze op het moment kunnen kiezen uit ladingen mensen die het zelf hebben betaald? Het kan, maar hun concurrenten maken die kosten niet en betalen meestal ook slechter, maar schrijven wel donker zwarte cijfers.

Je moet mijn woorden niet verdraaien.
Jij schreef dat als de ABN geen piloten-leningen zou verstrekken er daardoor een pilotentekort zou ontstaan, impliciet als gevolg van deze rechtzaak.
Dat daardoor ook alleen nog maar mensen met groot eigen kapitaal een opleiding zouden kunnen starten.
Ik weet niet hoe een persoon die zichzelf blijkbaar zo serieus neemt tot een dergelijke conclusie kan komen, in ieder geval was mijn antwoord daarop dat het simpelweg niet waar is, zie sponsorships en cadetships.
Veder is de impact van de ABN op de Europese pilotenmarkt vrij gering.

Ik kom pas kijken in de ‘grote mensen wereld’ (FO vanaf september 2014), maar een veelheid van je opmerkingen kan ik niet plaatsen. Bijvoorbeeld jou idee dat het niet relevant is of een bank wel of niet verdiend aan leningen. Denk jij echt dat ze bewust mensen in de problemen willen brengen ook al kost hen dat veel geld? Laat je nakijken! Alleen filantropen hoeven geen geld te verdienen.

Een bank is er om geld te verdienen, jazeker.
Een bank is er er ook om de klant, jij en ik, hun doel of droom te laten bereiken.
Maar wel op een realistische manier. Als de bank dit bewust of onbewust nalaat dan kun je niet meer van een nastrevenswaardige situatie praten.
Dan praat je over opportunistisch kapitalisme.

Je stelt dat ik je punt niet begrijp. Dan ben ik maar dom. Met hulp van mijn ‘busje’ gaat het voorlopig prima!
Niet alles meteen zo persoonlijk nemen.
 
@B767
Financiering met gespaard geld van een weekendbaan (20 uur per weekeinde die prima betaalt vanaf 16 jaar) en vakantiewerk.
Daarnaast (en vooral) een hypotheek op onroerend goed met forse overwaarde: rente 2,1% (tien jaar vast).
Vanaf september 2014 maandelijkse schuldreductie uit inkomen en bij stijgend inkomen in Nederland belasting betalen om de opleidingskosten en TR maximaal af te kunnen trekken.
Wel ouders die bereid en in staat zijn om bij te springen in geval van nood, maar ik wil mijn eigen broek ophouden (maar zonder die back up was ik er niet aan begonnen).
Bij de vraag bij de selectie: ‘Heb je geen stress over je schulden?’, kon ik voorrekenen dat ik over enkele jaren schuldenvrij ben op voorwaarde dat ze mij een redelijk betalende baan wilden geven. Vonden ze wel leuk en ik werk met veel plezier voor ze!

Ik meen dat ik prima gevoed en opgevoed ben en heb onder andere geleerd dat je iedere maand minder moet uitgeven dan er binnen komt...

Excuses voor de late reactie (moet nogal veel werken) en nu weer snel on topic!
Bedankt voor je verhelderende uitleg!
Met je discipline zit het dus wel top!
Fijn te lezen en te horen dat je goed terecht bent gekomen zonder al te veel schuld...
Het kan dus wel! :biertje:
 
@Thioda
Ik vertrouw niemand blind die geld aan mij wil verdienen. Zeker een bank niet! Die is er niet om van mij een gelukkig mens te maken.

Wanneer ik een belangrijke beslissing neem, wend ik me tot mensen die ik onafhankelijk en deskundig acht èn vertrouw.
Uiteindelijk ben ik degene die op de blaren moet zitten als ik een foute beslissing neem.

Kennelijk kunnen of willen we elkaar niet begrijpen. Het zij zo!:naund:

Ja en we hebben gezien wat een dergelijke houding met de economie kan doen, zie de Amerikaanse huizenmarkt bubbel.

Banken hebben een privilege dat wij, gewoon klootjesvolk, niet hebben.
Namelijk goedkoop geld van de grote financieele instanties lenen.
Met dat privilege komt ook een verantwoordelijkheid: het geld op dusdanige manier investeren dat lange termijn groei en welvaart gestimuleerd wordt.
 
Back
Top