air bubble
New member
Op de site van Vliegen in Nederland staat een uitgebreid interview met Frank Olberts, advocaat van het Vliegschulden-collectief.
Wat een onzin mbt het garantiefonds. Het is heel duidelijk dat het fonds alleen de betaling aan de bank overneemt en je dit later alsnog terug moet betalen. Dit staat zowel in de voorwaarde als al op de site van vliegscholen.
"Garantiefondsbetalingen zijn echter een voorschot en dienen door de student te worden vergoed op het moment dat de student daadwerkelijk een baan als piloot heeft of anderzijds kan terugbetalen."
en
"...blijft de uiteindelijke terugbetalingsplicht aan het Garantiefonds wel bij de student."
Als je dit niet begrijpt ligt dit niet aan de communicatie van de bank.
Dat is toch net de hele grap?Is mr. Olberts uit op nog meer klanten?
Iedere vliegschool heeft een garantiefonds. Anders geeft de bank geen lening aan studenten van betreffende vliegschool. Dat garantiefonds is er voor de bank. Als dat niet duidelijk is voor de student (en zeker voor mr. F. Olberts), dan is er iets ernstig mis: dan wil je het niet begrijpen! Natuurlijk zitten veel AI’s in de problemen. Maar het is niet gepast daar een bank de schuld van te geven. Het was immers jouw droom…
maar ook wordt er door een aantal maatschappijen gevraagd naar een ATPL boven de 90% en een LPE 5!
Daar zou ik bij advocaten niet per sé van uit gaan, dfie verdienen namelijk aan de rechtszaak of ze nu winnen of verliezen. Daardoor zullen advocaten in het algemeen wat minder geneigd zijn om te adviseren niet voor de rechter te gaan. In het algemeen welteverstaan, ik heb geen mening over de instelling van Olberts.Frank Olberts is echt niet achterlijk of dom en zou hier niet aan beginnen als hij geen kans zag dit te winnen...
Capt Oeveur
Zoals ik het begrepen heb werkt Folberts in deze zaak op no cure no pay. Correct me if I am wrong
@ B767
Natuurlijk vertelt de bank dat er geen zekerheid is op een baan.
De voorwaarden van een garantiefonds zijn duidelijk. Over de betalingsverplichting is geen discussie mogelijk. De gemiddelde piloot moet dat kunnen begrijpen.
@B767
Van de omstandigheden van Stella weet ik niet veel. Iedereen die zich goed informeerde wist dat je daar niet moest zijn.
Ook heeft ABN de Piloten Desk anders georganiseerd en bij Stella laten zien (externe interim manager plaatsen, kredietlimiet handhaven en faillissement van Stella) dat ze er meer bovenop zijn gaan zitten. Bovendien kijkt ANB bij iedere vliegschool naar het aantal werklozen en houdt de regel aan dat twee studenten en baan moeten krijgen voor er één nieuwe student wordt gefinancierd.
Voor de hele groep werklozen wordt het heel moeilijk om een regeling te treffen. Dus zal er per individu geprocedeerd moeten worden. Dat is weer een extra schuld voor een procedure waarvan de afloop ongewis is…
Hoewel je reactie erg cynisch is, zal ik toch proberen je gemotiveerd te antwoorden.
Ook ondernemers met een goed plan kunnen geld lenen zonder dat het hele bedrag is gedekt (vele start-ups). Kennelijk lukt het ABN om het uitgeleende geld toch terug te krijgen, anders stoppen ze er wel mee.
Als de bank een pilotenopleiding niet wil financieren ontstaat er op termijn een tekort aan piloten. Immers alleen mensen met eigen geld kunnen zich dan een vliegopleiding permitteren.
Iedereen weet dat een gemiddelde van 90% op het ATPL met twee vingers in de neus gehaald kan worden. Toch zijn er mensen die zakken voor één of meer van de 14 ATPL-examens…
Verder: een geniddelde starter is een jaar of 19. Als ik de jeugd van tegenwoordig zo zie ontbreekt bij het grootste gedeelte van hen sowieso enige realiteitsbesef. Ook getuige enkele posts van hen hier op airwork.. :biertje: