Interview met advocaat van Vliegschulden

Wat een onzin mbt het garantiefonds. Het is heel duidelijk dat het fonds alleen de betaling aan de bank overneemt en je dit later alsnog terug moet betalen. Dit staat zowel in de voorwaarde als al op de site van vliegscholen.

"Garantiefondsbetalingen zijn echter een voorschot en dienen door de student te worden vergoed op het moment dat de student daadwerkelijk een baan als piloot heeft of anderzijds kan terugbetalen."

en

"...blijft de uiteindelijke terugbetalingsplicht aan het Garantiefonds wel bij de student."

Als je dit niet begrijpt ligt dit niet aan de communicatie van de bank.
 
Wat een onzin mbt het garantiefonds. Het is heel duidelijk dat het fonds alleen de betaling aan de bank overneemt en je dit later alsnog terug moet betalen. Dit staat zowel in de voorwaarde als al op de site van vliegscholen.

"Garantiefondsbetalingen zijn echter een voorschot en dienen door de student te worden vergoed op het moment dat de student daadwerkelijk een baan als piloot heeft of anderzijds kan terugbetalen."

en

"...blijft de uiteindelijke terugbetalingsplicht aan het Garantiefonds wel bij de student."

Als je dit niet begrijpt ligt dit niet aan de communicatie van de bank.

Bij de KLS is dit volgens mij weer niet zo, daar hoef je de rentebetaling weer niet terug te betalen. Dus misschien dat er zo weer verwarring ontstaat. Maar ben het met je eens. Wat banken ook zeggen (of juist niet) je doet zelf toch ook grondig onderzoek voordat je jezelf commit aan een schuld van 120.000-150.000€ ?
 
Das niet helemaal waar HL
De bank heeft ook nog een plicht. En dat is dat men mensen niet zomaar leningen mag verschaffen zonder voldoende inkomen en zonder voldoende voor te lichten over de eventuele gevolgen. Deze plicht heeft een naam, weet alleen ff niet meer welke ;-)
Frank Olberts is echt niet achterlijk of dom en zou hier niet aan beginnen als hij geen kans zag dit te winnen...
 
Is mr. Olberts uit op nog meer klanten?
Iedere vliegschool heeft een garantiefonds. Anders geeft de bank geen lening aan studenten van betreffende vliegschool. Dat garantiefonds is er voor de bank. Als dat niet duidelijk is voor de student (en zeker voor mr. F. Olberts), dan is er iets ernstig mis: dan wil je het niet begrijpen! Natuurlijk zitten veel AI’s in de problemen. Maar het is niet gepast daar een bank de schuld van te geven. Het was immers jouw droom…
Dat is toch net de hele grap?
Een mens krijgt zonder inkomen nooit geen ton geleend, maar gooi er een zogenaamd "garantiefonds" tegenaan en de wereld ligt aan je voeten.

maar ook wordt er door een aantal maatschappijen gevraagd naar een ATPL boven de 90% en een LPE 5!

Tjongejonge een LPE5, toe maar, wat een garantie zal dat geven!
Dan ook nog 90% op je ATPL theorie, met de kwaliteit van onze CBR examenvragen zit dat wel snor!
 
Frank Olberts is echt niet achterlijk of dom en zou hier niet aan beginnen als hij geen kans zag dit te winnen...
Daar zou ik bij advocaten niet per sé van uit gaan, dfie verdienen namelijk aan de rechtszaak of ze nu winnen of verliezen. Daardoor zullen advocaten in het algemeen wat minder geneigd zijn om te adviseren niet voor de rechter te gaan. In het algemeen welteverstaan, ik heb geen mening over de instelling van Olberts.

Waar hij naar mijn mening in ieder geval gelijk heeft, is dat de bank zorgvuldiger kan handelen als ze zulke bedragen verstrekken aan schoolverlaters. Zoals hij al aanduidt, als je als 18-Jarige met een businessplan voor een eigen onderneming aankomt met zo veel risico maak je geen schijn van kans. Daarbij verstrekt de bank regelmatig en sinds lange tijd pilotenleningen, dus zijn ze in de beste positie om hun risico in te schatten. Als ze dan maar de halve waarheid over een garantiefonds vertellen is het cirkeltje rond; dan willen ze dus duidelijk niet dat de klant een zelfde risicoafweging maakt als zij zelf. En dat is in het geval van een schoolverlater geen behoorlijke manier van zaken doen, en zeker een reden om de bank nu ook maar op (een deel van) de blaren te laten zitten als er niet betaald kan worden.

De vraag blijft echter of een rechter hier in mee gaat, en hoe lang de rechtsgang gaat worden. Het gaat hier om veel geld, dus een bank zal zich ook niet snel gewonnen geven. Dus net als aan de lening kleeft ook aan deze rechtsgang een hoog financieel risico. Ik hoop dat Olberts hier een modus heeft gevonden die zijn clienten niet in het geval van verlies in nog grotere schulden brengt.
 
Moreel ben ik het met HL eens. Inhoudelijk niet.

De bank heeft een zorgplicht. Wanneer zij anderhalve ton aan mensen zonder toekomst lenen hebben ze dus zitten slapen, of er is kwade opzet in het spel.

Een 20-jarige MBO-er zonder werkervaring krijgt geen 150K voor een solide lening met onderpand (huis), maar wel 150K voor een vliegopleiding.


Het riekt allemaal naar een piramidespel tussen bank en liegschool...
 
Capt Oeveur

Zoals ik het begrepen heb werkt Folberts in deze zaak op no cure no pay. Correct me if I am wrong
Vandaar mijn stelling dat hij weet waar die aan begint.

En natuurlijk is de bank op de hoogte van de risico's. Bijna een derde van de te lenen som is niet voor de vliegschool maar om het risico van de bank af te dekken (bij de stella studenten). Dat zou ke de bank natuurlijk ook kunnen verwijten.

HL: de vliegschool regelt het garantiefonds. Dat klopt. Alleen in het geval van Stella zat dat wel wat apart in elkaar als een 1-2tje met dezelfde bank die ook de veel te hoge leningen verstrekte.
Oftewel. Van de 150000 ging er rechtstreeks 1/3 weer terug naar diezelfde bank. (Heb ik mij laten vertellen)

We gaan het zien. Hoop dat Frank tot een goed einde weet te krijgen
 
Capt Oeveur

Zoals ik het begrepen heb werkt Folberts in deze zaak op no cure no pay. Correct me if I am wrong

Dan heb je het verkeerd begrepen.
In Nederland is het werken onder no cure no pay verboden.

Olbert is de lachende derde en werkt op basis van pro deo advocaat waarbij de staat betaald. Olberts werpt zich op als de goed heilig man maar vult gewoon zijn zaken. Hoe meer clienten op dezelfde zaak des te meer factuurtjes waar u en ik voor moeten betalen.

Wat is een pro-Deoadvocaat?
Met de term pro Deo ('voor God') wordt een dienst bedoeld die gratis is. In de advocatuur wordt de term gebruikt voor advocaten die cliënten bijstaan van wie de kosten voor rechtshulp gedeeltelijk worden gefinancierd door de overheid. Feitelijk hebben we het dan over gefinancierde rechtshulp, tegenwoordig gesubsidieerde rechtshulp geheten.

Bij gesubsidieerde rechtshulp vergoedt de overheid een deel van de kosten wanneer u een advocaat inschakelt. Daarnaast betaalt u een eigen bijdrage waarvan de hoogte afhankelijk is van uw inkomen en vermogen. Gesubsidieerde rechtshulp wordt ook wel een toevoeging genoemd.
Of u in aanmerking komt voor gesubsidieerde rechtsbijstand wordt bepaald door de Raad voor Rechtsbijstand.
 
No cure no pay is zeker niet verboden. Ook daar kan je verschillende constructies voor verzinnen namelijk. Kijk bijvoorbeeld naar EU Claim. Werkt ook volgens no cure no pay. .

Zover ik wist werkt Frank zoals ik zei. Maar ik kan het mishebben.
Om hem te betichten van zakkenvullerij vind ik dan weer wat ver gaan. Maar dat is mijn mening.

De term pro-deo is mij bekend, maar evengoed bedankt voor je verhelderende uitleg.
 
@ B767
Natuurlijk vertelt de bank dat er geen zekerheid is op een baan.

De voorwaarden van een garantiefonds zijn duidelijk. Over de betalingsverplichting is geen discussie mogelijk. De gemiddelde piloot moet dat kunnen begrijpen.

@B767
Van de omstandigheden van Stella weet ik niet veel. Iedereen die zich goed informeerde wist dat je daar niet moest zijn.

"Natuurlijk dit en iedereen wist dat."
Knap dat je ieder afzonderlijk geval zo goed kent.



Ook heeft ABN de Piloten Desk anders georganiseerd en bij Stella laten zien (externe interim manager plaatsen, kredietlimiet handhaven en faillissement van Stella) dat ze er meer bovenop zijn gaan zitten. Bovendien kijkt ANB bij iedere vliegschool naar het aantal werklozen en houdt de regel aan dat twee studenten en baan moeten krijgen voor er één nieuwe student wordt gefinancierd.

Ten eerste niet het hele verhaal.
Ten tweede allemaal achterafwerk.
Maar je was zonet er nog stellig van overtuigd dat "het zo altijd gegaan is en het bijna altijd goed ging".

Voor de hele groep werklozen wordt het heel moeilijk om een regeling te treffen. Dus zal er per individu geprocedeerd moeten worden. Dat is weer een extra schuld voor een procedure waarvan de afloop ongewis is…

Die conclusie is nergens op gebaseerd.

Hoewel je reactie erg cynisch is, zal ik toch proberen je gemotiveerd te antwoorden.

Als ik een wandelende reclamefolder van de ABN tegen kom kan en wil ik niet anders dan cynisch zijn.


Ook ondernemers met een goed plan kunnen geld lenen zonder dat het hele bedrag is gedekt (vele start-ups). Kennelijk lukt het ABN om het uitgeleende geld toch terug te krijgen, anders stoppen ze er wel mee.

De discussie of het zich wel of niet loont voor de bank is toch compleet irrelevant?
Een XTC dealer doet zijn werk blijkbaar ook omdat het zich loont. (excuseer mijn cynisme)

Als de bank een pilotenopleiding niet wil financieren ontstaat er op termijn een tekort aan piloten. Immers alleen mensen met eigen geld kunnen zich dan een vliegopleiding permitteren.

Pertinent niet waar.
Wel eens van sponsorships of cadetships gehoord?
Daarbij willen de belanghebbende in deze zaak toch ook niet dat de ABN geen leningen meer verstrekt, het gaat om de manier waarop ze dat hebben gedaan in het verleden.

Iedereen weet dat een gemiddelde van 90% op het ATPL met twee vingers in de neus gehaald kan worden. Toch zijn er mensen die zakken voor één of meer van de 14 ATPL-examens…

Je snapt mijn punt niet. (cynisme alarm voor wat volgt)
LPE5 als zogenaamd voorbeeld van "moeilijke markt" is een wassen neus.
Hetzelfde voor de ATPL percentages, of was jij zo bijzonder onder de indruk van de kwaliteit en diepe inzichten van de CBR multiplechoice vragen?
Ik heb meer respect voor de kwaliteit van mijn VWO eindexamens dan van welk ATPL examen dat ik gedaan heb.
 
Vooralsnog kost het de ABN weinig....... En levert het alleen maar geld op.
Die hebben de afgelopen jaren echt klappen met geld verdiend aan die vliegleningen.

Uiteraard is het ook de verantwoording van de vliegers zelf. Maar de Nederlandse wet schrijft voor dat je als financiele instelling ook een zorgplicht hebt.

Verder: een geniddelde starter is een jaar of 19. Als ik de jeugd van tegenwoordig zo zie ontbreekt bij het grootste gedeelte van hen sowieso enige realiteitsbesef. Ook getuige enkele posts van hen hier op airwork.. :biertje:
 
Verder: een geniddelde starter is een jaar of 19. Als ik de jeugd van tegenwoordig zo zie ontbreekt bij het grootste gedeelte van hen sowieso enige realiteitsbesef. Ook getuige enkele posts van hen hier op airwork.. :biertje:


Omdat gij het allemaal uit ervaring maar beter weet, wat moet de gemiddelde jeugd van tegenwoordig zonder realiteitsbesef dan allemaal doen?
 
Wie heeft het erover dat de jeugd dat moet doen? dat is een aanname van jouw zijde.
Voel je je soms aangevallen? :biertje:
 
Back
Top