Integratie Germanwings

Iz

New member
Meine herren,

Ik ben heel benieuwd naar de meningen binnen CLH over de doostromingsdeal die Germanwings met LH heeft gekregen. Ik heb het idee dat jullie als regionale tak buiten de boot vallen. Leeft die kwestie bij jullie?

Grtz,

Iz
 
Het is niet helemaal met elkaar te vergelijken doordat de bedrijven behoorlijk anders zijn. Zie het een beetje alsof Cityhopper met de KLM samengegaan is terwijl Transavia buiten de deur blijft staan. Daar kun je dan van balen maar het is duidelijk dat het nooit de vraag was: Cityhopper of Trans. Maar enkel Cityhopper ja of nee. Dus dan kun je je moeilijk gepasseerd gaan lopen voelen.
Vergeet ook niet dat een deel van de piloten die het betreft er absoluut niet vrolijk van geworden is. Daarbij denk ik ook dat de kans dat wij ook toetreden eerder groter geworden is door hun toetreding dan kleiner.
 
tja, helaas is in dit geval de Trans (LCC) samengegaan met Classic, en is de Cityhopper (cityline) buiten de deur blijven staan, hoewel de Cityhopper in Mama-kleuren (al langer dan 10 jaar) rondvliegt, en Trans (Germanwings) er nog geen jaar bij was. Dus wel de omgekeerde wereld in vergelijk met KLM.

Al met al behoorlijk pijnlijk, vind ik toch wel.

En dat we nu meer kans hebben erbij te komen??? Ik denk dat dat er helemaal niets mee te maken heeft. Blijft 't zelfde verhaal. Germanwings heeft interessante Cpt's-plaatsen te bieden, en wij (CLH) niet. Daar verandert deze deal niets aan.

Wat wel klopt is dat niet iedereen bij Germanwings er zo blij mee was. Er zijn er nogal een paar bij Germanwings die al 2 keer de Hansa-selectie niet gehaald hebben, en dus, onafhankelijk van de deal, niet naar Hansa mogen, terwijl er wel Hansa Co's nu opeens als Cpt daar kunnen gaan vliegen, om na een paar jaar weer terug naar Mainline Longrange te gaan.

En daarnaast is (was) het de laatste Airline in Duitsland waar men een enigzins normaal salaris kon verdienen, zonder eerst door de DLR-test te moeten komen. En daar zijn er ook nogal een stel behoorlijk zuur van, die nu definitief nooit een acceptabel salaris krijgen, aangezien ze ooit in een ver verleden die test niet gehaald hebben.

Maar ik ken weinig mensen hier op de lijn die zich daar over opwinden, eigenlijk. 't Wordt geaccepteerd, en gehoopt dat wij er ooit ook in komen.
 
Bedankt voor de insight, heren, dat is het inderdaad, net een beetje omgekeerde wereld als hier.

Wat ik hoor is dat de reden voor integratie puur uit angst is voortgekomen. Dwz, mainline vliegers voelden dat hun werkgelegenheid aangetast zou kunnen worden door GW, die in een lager segment productie af zou kunnen pakken en dat CLH dat door een 70-seat scope clause geen gevaar vormt en er daarom dus geen aanleiding is voor integratie. Begrijp ik dat goed? Zo ja, dan begrijp ik weer iets niet: Als LH een controlling stake in Eurowings en dus Germanwings heeft, dan is die bedreiging er toch niet?

Is deze integratie dan geïnitieerd vanuit Vereinigung Cockpit of de directie van LH?

Thanks
 
IZ neem van mij aan dat niemand daar de feiten van kent behalve diegene die het contract getekend hebben. Die 70 zits clausule is iig jaren geleden voor de AVROS geweest die wel meer dan 70 stoelen hebben. Het zelfde probleem duikt nu weer op met de eventuele komst van CRJ900, dus nu staan de LHers weer op hun hoogste poten.

Maar van waar deze interesse eigenlijk?
 
@ Iz

Deels deels. Gedeeltelijk door LH zelf. Maar deze hebben tot nu toe geen controlling stake. Zijn nog steeds minderheids-aandeelhouder, en dat irritiert Maierhuber behoorlijk. Helaas wil de directie van GW/EW zo min mogelijk met Hansa te maken hebben, en ik weet niet of Hansa hier wat aan kan doen. Wie die 51% van de aandelen heeft, weet ik ook niet.

Aan de andere kant door VC (Vakbond) omdat ze een behoorlijk deel van hun Co's nu als Cpt bij GW op de A320 kunnen laten vliegen. Dat is bij Hansa altijd een mooi lokkertje.

Zoals Cityline voor een jaar of 13 "te grote" vliegtuigen had, Avro's met 80 stoelen, ipv 70. Toendertijd kregen wij ook de aanbieding te intergreren (correct me if i'm wrong, kan zijn dat die deal pas later kwam). Toen Cityline-TK's (Die toendertijd bijna de volledige tarief-kommision onder controle hadden) doorberekend hadden dat hun dat geld zou kosten (CLH TK's hebben het hoogste Cockpit-salaris binnen de Hansa-groep, hoger dan Hansa TK's die gebonden zijn door het Konzern Tarif Vertrag) werd besloten dit niet te accepteren. In plaats daarvan werd vervolgens een deal uitgewerkt waarbij CLH een deel van de CPT's-plekken aan Hansa Co's moest geven.

Nu, sinds 2003, hebben we nauwelijks plekken, ongeveer 5 tot 10 per jaar, en is het dus volledig oninteressant voor de VC om met ons te onderhandelen. We hebben niets te bieden waar ze hun achterban mee tevreden kunnen stellen.
 
Variatie, wederom bedankt voor de info, het blijkt complexer dan ik op het eerste gezicht dacht. Leid ik hieruit af dat CLH een andere vakbond heeft dan VC?

P222, zoals al gezegd, zitten we hier in NL ook met een groot vliegconcern met dezelfde marktsegmenten maar net eventjes anders geregeld. Bij jullie is de charter/low cost tak geïntegreerd (Condor/CLH) en de regionale tak niet, hier is het juist andersom.
 
äh, nee... 't Is dezelfde vakbond, maar met nogal tegenstrijdige belangen. Maar ik neem aan dat datzelfde probleem bij de VNV optreedt.

De grootste groep binnen de VC is Lufthansa. Alleen al de groep co-piloten is ongeveer 2x zo groot als het gehele Cityline-cockpit bestand bij elkaar. En daarmee staan we natuurlijk binnen de VC behoorlijk slecht.

Zolang we het over Cityline-interne zaken hebben, of bijv. juridische zaken, werken ze zoals men het van een vakbond verwacht.
Echter, bij het Cityline vs Lufthansa-probleem, daar moeten ze kijken wie het hardst kan schreeuwen, en dat zijn wij helaas niet.

Ik zie dat mijn laatste zin in het vorige stukje een beetje ongelukkig geschreven is. Maar ik denk dat de hele situatie een beetje ongelukkig ligt op het moment. Ze zoeken plekken waar ze hun co's als Cpt kunnen upgraden. Dat heeft Cityline niet te bieden. Cityline hoopt ooit het "einstiegs-muster" voor Lufthansa te zijn. Dat is namenlijk wél anders dan bij de KLM. Hier begint iedereen als Co, en niet als CoCo, maar daarvoor dan altijd op Cont. Dus A320, of B737. Na een paar jaar dan verder op de A340 of B747, als FO, of Cpt Cont (als de senioriteit dit toelaat). En dan kan men kijken, Senior FO ICA, en als laatste trap Cpt ICA.
 
Volgens mij worden jullie bij CLH net zo hard genomen door het moederbedrijf als wij bij HV. Pure incest...:1855:

NB: Onlangs is HV ook overgestapt op dezelfde psycho keuring als die van de KLM, met een iets ander profiel. Zal niet lang meer duren voordat we hier ook DLR praktijken gaan zien.
 
Oorspronkelijk gepost door Track
Volgens mij worden jullie bij CLH net zo hard genomen door het moederbedrijf als wij bij HV.

Yep....en dan NOG dankjewel moeten zeggen.
 
Back
Top