INHolland of Hanze ?

Even een vraagje, met welke HBO/WO instelling heeft EPST dan een verband mee? Ik ken alleen die van HvA/Stella, Hanze/KLS en iNHolland/NLS.

FtL!

Het is ook mogelijk om HBO Luchtvaarttechnologie in Delft aan InHolland met EPST te combineren ipv met de NLS.

@ PH-AJU

Als je eenmaal bent begonnen aan de Hanzehogeschool voor AP&M, dan blijven je selectieresultaten voor de KLS geldig en hoef je je geen zorgen te maken om de geldigheid. Alleen je medical vervalt geloof ik na 2 jaar, dus die zal je waarschijnlijk opnieuw moeten doen als je aan de vliegfase begint.

B.O.K.S.
 
Het is ook mogelijk om HBO Luchtvaarttechnologie in Delft aan InHolland met EPST te combineren ipv met de NLS.

En die werken ook mee met het bouwen van onder andere sims voor de KLM Aeroclub :) (nog niet af, maar schiet al aardig op): http://213.34.93.50/www.klmaeroclub.com/nieuws/13/737-800-simulator-naar-lelystad

707224446_C4WmK-M.jpg
 
Ik heb een paar vraagjes!

1. Ik wil ook AP&M doen, maar ik hoor van meerdere mensen dat het niet heel nuttig is.. Maar dat lijkt mij juist wel, iemand ervaring?

Technische Bedrijfskunde bij de Hanze heeft niets met de luchvaart te maken, maar het is wel uitermate geschikt om een beter beeld te krijgen van de maatschappij waar je later zal gaan vliegen, en je kan er denk ik ook makkelijker nevenfuncties bekleden of een eigen bedrijf beginnen

2. Ik ben nu bezig met selectie voor KLS, ben al door PO1, makkie, maar stel dat ik nu word aangenomen en volgens jaar bij Hanze begin met AP&M. Zijn dan mijn resultaten, dus ook mijn medische keuring van deze selectie voor KLS nog steeds geldig als ik naar de KLS ga of moet ik me dan opnieuw laten keuren.
Al met al, gelden de selectieresultaten voor de KLS 4 jaar tot je begint bij de KLS of ook 4 jaar als je in dat 4e jaar begint met AP&M?

Al je resultaten blijven geldig. De class 1 Medical is gewoon 1 jaar geldig, dat is altijd zo. Die moet je dus voor dat je naar Amerika gaat vernieuwen.
Alvast bedankt

Groeten Lensuperman
 
Oké, bedankt voor de info!

Maar dan heb ik nog een vraagje, want er wordt in meerdere posts gezegd dat de selectie normen zijn opgeschroefd voor de KLS..
En nu las ik in een krantenartikel uit 2007, toen KLM nog een piloten tekort had (waarom ben ik niet een paar jaar ouder..!! ), dat er voor 140 studenten, 900 mensen door de selectie moesten. Dat is een ruime 15%.
Weet iemand heel toevallig hoe hoog dit percentage nu ligt?
 
Oké, bedankt voor de info!

Maar dan heb ik nog een vraagje, want er wordt in meerdere posts gezegd dat de selectie normen zijn opgeschroefd voor de KLS..
En nu las ik in een krantenartikel uit 2007, toen KLM nog een piloten tekort had (waarom ben ik niet een paar jaar ouder..!! ), dat er voor 140 studenten, 900 mensen door de selectie moesten. Dat is een ruime 15%.
Weet iemand heel toevallig hoe hoog dit percentage nu ligt?

Dit lijkt mij redelijk makkelijk uit te rekenen:

Eerst haalde 15% de selectie => 180 leerlingen per jaar dus: 180/15 x 100 = 1200 aanmeldingen per jaar.

Nu willen ze 60 leerlingen per jaar opleiden, als je er vanuit gaat dat het aantal aanmeldingen hetzelfde blijft: 60/1200 x 100% = 5%.

5% komt dus nu door selectie.

Correct me if i'm wrong,
Falco.
 
................Je kan beter eerst de selecties gaan halen, dan wordt de keuze ook makkelijker!
De selectie-resulaten zijn toch maar een jaar geldig bij EPST?
Dus als jij hem begin 1ste jaar doet bij inHolland, kan je ze weer opnieuw doen als jij klaar bent met het 2de jaar?
 
Dit lijkt mij redelijk makkelijk uit te rekenen:

Eerst haalde 15% de selectie => 180 leerlingen per jaar dus: 180/15 x 100 = 1200 aanmeldingen per jaar.

Nu willen ze 60 leerlingen per jaar opleiden, als je er vanuit gaat dat het aantal aanmeldingen hetzelfde blijft: 60/1200 x 100% = 5%.

5% komt dus nu door selectie.

Correct me if i'm wrong,
Falco.

I'll correct you. KLM FA heeft namelijk een wachtlijst opgezet voor de mensen die wel door de keuring heen komen. Het is dus zeker niet 1 op 1 te interpreteren dat je slagingskans van 15% naar 5% gezakt is. Dit neemt echter niet weg dat het 'logisch' zou zijn van de kls om strenger te selecteren omdat de vraag minder groot is. Of dit in de praktijk zo is kan ik niet vertellen omdat ik de exacte cijfers niet heb. Wat wel een feit is dat de kls sinds januari zijn eisen om deel te nemen aan de selectie heeft verscherpt (zo uit mijn hoofd dat het niet meer mogelijk is om deelcertificaten te halen voor natuur en wiskB als je van de havo afkomt oid).

Ik heb zelf selectie gedaan voor de kls in de periode begin 2009 welke ik met positief resultaat afgesloten heb. Ik heb hierbij niet ervaren dat ze extra streng waren, maar daarentegen heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal. Wel hoor je vaak dat de 'jonge' deelnemers te horen krijgen dat ze beter eerst een opleiding kunnen volgen en meer levenservaring op moeten doen. Maar ach dit blijft mijn mening, zoals gezegd heb ik nergens harde cijfers over.
 
Hallo,

Ik had een vraagje namelijk: voor AP&M moet je je eerst aanmelden op de Hanze. Daarna kun je je aanmelden op de KLS. Daarna ga je de selecties in, maar als je nou faalt voor de KLS, en je wilt dan toch maar niet naar de Hanze, kan je dit dan voorkomen? Zo ja, hoe? Door voor een datum o.i.d. actie te ondernemen?

Bedankt,

FtL!
 
Je kan voordat je met de Hanze begint de selectie al doen. Dit is sterk aan te raden (heb ik zelf ook gedaan, want je gaat voor het vliegen, niet voor de HBO).
 
I'll correct you. KLM FA heeft namelijk een wachtlijst opgezet voor de mensen die wel door de keuring heen komen. Het is dus zeker niet 1 op 1 te interpreteren dat je slagingskans van 15% naar 5% gezakt is. Dit neemt echter niet weg dat het 'logisch' zou zijn van de kls om strenger te selecteren omdat de vraag minder groot is. Of dit in de praktijk zo is kan ik niet vertellen omdat ik de exacte cijfers niet heb. Wat wel een feit is dat de kls sinds januari zijn eisen om deel te nemen aan de selectie heeft verscherpt (zo uit mijn hoofd dat het niet meer mogelijk is om deelcertificaten te halen voor natuur en wiskB als je van de havo afkomt oid).

Ik heb zelf selectie gedaan voor de kls in de periode begin 2009 welke ik met positief resultaat afgesloten heb. Ik heb hierbij niet ervaren dat ze extra streng waren, maar daarentegen heb ik ook geen vergelijkingsmateriaal. Wel hoor je vaak dat de 'jonge' deelnemers te horen krijgen dat ze beter eerst een opleiding kunnen volgen en meer levenservaring op moeten doen. Maar ach dit blijft mijn mening, zoals gezegd heb ik nergens harde cijfers over.

Klopt, had wachtlijst over het hoofd gezien. Het is dus niet te zeggen hoeveel % door de selectie komt momenteel tenzij de KLS met cijfers komt.
 
Wel hoor je vaak dat de 'jonge' deelnemers te horen krijgen dat ze beter eerst een opleiding kunnen volgen en meer levenservaring op moeten doen. Maar ach dit blijft mijn mening, zoals gezegd heb ik nergens harde cijfers over.

Ik ben door PO1 gevlogen, maar ben pas 17. Dat an dus een flink nadeel zijn, ookal wil ik AP&M doen?
 
Ik ben door PO1 gevlogen, maar ben pas 17. Dat an dus een flink nadeel zijn, ookal wil ik AP&M doen?

Als jij al aangeeft bij de KLS dat je AP&M wilt gaan doen dan geeft dit je denk ik wel weer een voordeel. De KLS geeft namelijk vaak aan dat ze eerst beter een vervolgopleiding kunnen volgen waarin ze wat volwassener worden etc.

Aan de andere kant selecteren ze je wel op hoe je op dit moment bent. Uiteindelijk zullen ze altijd de afweging moeten maken of zij jou geschikt vinden als verkeersvlieger.

Conclusie: Er valt niet echt een duidelijk beeld te geven of je weinig of veel kans maakt. Hangt ook compleet af van hoe jij bent en op de KLS overkomt. Hoe dan ook moet je gewoon je uiterste best doen en alles geven wat je hebt maar vooral ook jezelf zien te blijven. Wees vooral niet bang om af te vallen en zorg dat je zelfverzekerd over komt. Succes ermee!
 
Back
Top