Informatie over CTC

GridMora

Member
Hallo

Ik ben op zoek naar informatie over de CTC Wings ATP programme. Ik heb nu voor me liggen de application form. Ben zeer geïnteresseert naar de selectie procedure fase 1 fase 2 enz. Ik heb ook gekeken naar www.pprune.org

Alvast bedankt

GM
 
Hoi,

Kan over het programma zelf niet veel vertellen, maar wel dat CTC een ontzettend professionele organisatie is met uitstekende instructeurs en faciliteiten!!

Ook de rest van de staff is vriendelijk en behulpzaam, ze willen dat je het haalt en dat merk je.

Heb er zelf een paar weken gezeten voor de British Airways JOC course, en beveel CTC zeker aan! Alleen maar positieve geluiden gehoord van de jongens en meiden die op dat moment bezig waren met het Wings programme.

Succes in ieder geval :rt:
 
Hallo Iedereen en in het bijzonder GridMora,

Ik heb zelf deze week mijn typerating B757/767 afgerond bij Thomsonfly. Ik zit hier op een contract via CTC. CTC is inderdaad een hele goede degelijk organisatie met veel zéér ervaren instructeurs. Goed, de selectie:

Ronde 1 bestaat uit het invullen van een gigantisch vragenformulier. Ben hier zelf behoorlijk lang zoet mee geweest. Eerst een klad gemaakt, toen ongeveer een week laten liggen. Daarna weer opgepakt en besloten dat het goed was. Ingevuld en weggestuurd. Dit is een van de belangrijkste selecties. Weet niet precies wat het percentage is dat afgewezen wordt.

Ronde 2 is een gratis selectieronde in Dibden (dichtbij Southampton) Deze bestaat uit een aantal delen. O.a. wiskundige vragen en B1 vragen. Let erop dat je erg nauwkeurig werkt! Verder vindt er een groepsdiscussie plaats. Laat elkaar uitpraten en fik elkaar niet af, daar is niemand bij gebaat. Ook moet je je van tevoren voorstellen.

Ronde 3 is de laatste gratis selectieronde en bestaat uit een CRM groepsopdracht en nog een andere groepsopdracht. Daarna krijg je een interview. Bereid je voor! Vragen als "waarom zouden we u aannemen?" "wat zijn u motivaties?" "wat zijn uw goede en minder goede punten?" zul je zeker in een of andere vorm krijgen. Laat je hier dus niet door verrassen.

Als dit allemaal is goedgegaan heb je de mogelijkheid om je aan te melden voor de 4e selectieronde. Dit is de laatste en heet de airline qualification course. Hiervoor moet betaald worden. Kosten ongeveer € 10.000,-, inclusief verblijf van ongeveer een maand. Je krijgt hier ongeveer de helft van terug. Deze selectie bestaat uit een MCC, die van uitmuntende kwaliteit is. Vervolgens word je in de simulator gezet. Eerst 5 x 4 uur autopilot vliegen, met alle calls CRM MCC etc. Daarna ga je 4 x 4 uur handvliegen, ook geen flightdirectors. Ik heb dit op de 737-700 gedaan, maar het wordt ook weleens op een B200 gedaan. Ongeveer 90% haalt deze laatste selectie. Je komt hierna in een holdingpool terecht, waarna je een 6 maandencontract bij een airline krijgt. Je hoeft daarna niet meer voor je TR te betalen en krijgt na afronding van je linetraining ongeveer de helft van het geld dat je in de AQC gestopt hebt terug. Ook krijg je een onkostenvergoeding tijdens deze periode.

Groet Koning
 
MIjn vraag is, hoe zorg je ervoor dat je hierin mee kan doen. Moet je bellen of mailen of moet je een sollicitatie formulier sturen of een brief?
 
Bellen of mailen, even het formulier aanvragen. Een poosje geleden verstuurden ze even niks vanwege de grote drukte.

Even vragen naar mevrouw Jo Ward.

Succes.
 
Hallo Iedereen en in het bijzonder GridMora,

Hallo Koninglucht :D

Ik heb zelf deze week mijn typerating B757/767 afgerond bij Thomsonfly. Ik zit hier op een contract via CTC. CTC is inderdaad een hele goede degelijk organisatie met veel zéér ervaren instructeurs. Goed, de selectie:

Hoe gaat het met je?? Werk je al?? Of zit je nog te wachten?

Ronde 1 bestaat uit het invullen van een gigantisch vragenformulier. Ben hier zelf behoorlijk lang zoet mee geweest. Eerst een klad gemaakt, toen ongeveer een week laten liggen. Daarna weer opgepakt en besloten dat het goed was. Ingevuld en weggestuurd. Dit is een van de belangrijkste selecties. Weet niet precies wat het percentage is dat afgewezen wordt.

>>>Hoe lang zit er tussen de periode insturen formulier en uitnodiging fase 2? Had je je voorbereid? / Schellingertraining of iets dergelijks gedaan?

Ronde 2 is een gratis selectieronde in Dibden (dichtbij Southampton) Deze bestaat uit een aantal delen. O.a. wiskundige vragen en B1 vragen. Let erop dat je erg nauwkeurig werkt! Verder vindt er een groepsdiscussie plaats. Laat elkaar uitpraten en fik elkaar niet af, daar is niemand bij gebaat. Ook moet je je van tevoren voorstellen.

>>>Kan je aangeven wat voor soort wiskundige vragen erbij zaten? En wat voor soort vragen B1 theorie? Heb je tips wat voor boeken te lezen voor voorbereiding?

Ronde 3 is de laatste gratis selectieronde en bestaat uit een CRM groepsopdracht en nog een andere groepsopdracht. Daarna krijg je een interview. Bereid je voor! Vragen als "waarom zouden we u aannemen?" "wat zijn u motivaties?" "wat zijn uw goede en minder goede punten?" zul je zeker in een of andere vorm krijgen. Laat je hier dus niet door verrassen.

>>>Ik neem aan dat het boek van Schellinger wel van toepassing is voor de voorbereiding?

Als dit allemaal is goedgegaan heb je de mogelijkheid om je aan te melden voor de 4e selectieronde. Dit is de laatste en heet de airline qualification course. Hiervoor moet betaald worden. Kosten ongeveer € 10.000,-, inclusief verblijf van ongeveer een maand. Je krijgt hier ongeveer de helft van terug. Deze selectie bestaat uit een MCC, die van uitmuntende kwaliteit is. Vervolgens word je in de simulator gezet. Eerst 5 x 4 uur autopilot vliegen, met alle calls CRM MCC etc. Daarna ga je 4 x 4 uur handvliegen, ook geen flightdirectors. Ik heb dit op de 737-700 gedaan, maar het wordt ook weleens op een B200 gedaan. Ongeveer 90% haalt deze laatste selectie. Je komt hierna in een holdingpool terecht, waarna je een 6 maandencontract bij een airline krijgt. Je hoeft daarna niet meer voor je TR te betalen en krijgt na afronding van je linetraining ongeveer de helft van het geld dat je in de AQC gestopt hebt terug. Ook krijg je een onkostenvergoeding tijdens deze periode.

Groet Koning

Je kan me ook PM-en als je dat liever wil.....

Alvast bedankt

GM
 
God jullie maken mij nieuwsgierig..
CTC lijkt me echt een goeie school maar beetje onbereikbaar voor ons nederlanders?
Nou heb ik een vraag..
Hoe zit het financieel met de opleiding bij CTC met betrekking tot garantiefonds en dergelijke want die heb je daar niet of wel?
Hoe doen jullie dat?

Fab..
 
Hallo Iedereen,

Ben begonnen met de lijntraining... Ik heb mijn formulier in Oktober 2004 ingestuurd en werd in juni 2005 uitgenodigd. Daar zat toen een tijd tussen, maar de laatste paar maanden van 2005 konden ze je letterlijk binnen 2 weken na insturing uitnodigen. Nu gaat het weer iets langzamer, weet niet precies hoeveel tijd er nu tussen zit.

Uiteraard had ik me op alle manieren die ik kon bedenken voorbereid, zoveel kansen krijg je niet. Struin het internet af, zoek naar recente info, kijk op PPrune en dit board... Voor de wiskundige dingen en theoretische vragen had ik mijn oude B1 boeken er maar weer bijgepakt. Pak je navigatie of vliegtuigen boeken en oefen gewoon het hoofdrekenen, kijk of je de termen nog kent L = 1/2 x rho V^2 x Cl x S enzo. Dan kom je in ieder geval weer 'in the mood' . Of ik hier echt wat aan gehad heb weet ik niet, maar je zelfvertrouwen wordt erdoor vergroot als je eraan denkt dat je in ieder geval geoefend hebt met B1 vragen en rekenen. Het interview heb ik soorbereid via SundP training in Duitsland. www.sundptraining.de meen ik. Zij kunnen je voorbereiden voor een interview en de groepsgesprekken. Mocht iemand details willen, mail of PM me effe. M.i. is het beter om een interview en groepsgesprekken gewoon een keer te oefenen en niet uit een boek te leren.

Misschien ken je wel een personeelschef ofzo, die een keer een interview met je af kan nemen. Oefen het in ieder geval.

@Fab CTC leidt ook initieel op, maar daar weet ik niet zoveel van, je kunt ze altijd mailen. Ik ben als direct entry ingestroomd.

Groet Koning
 
CTC lijkt me echt een goeie school maar beetje onbereikbaar voor ons nederlanders?

.....je zou eens moeten weten hoeveel NL-ers er wel niet door CTC zijn opgeleid. Vooral het feit dat EPST lange tijd een samenwerking had met CTC heeft daartoe geholpen.

Mzzl
 
En nog steeds lopen er aardig wat NL'ers rond. Toen ik er zat 1 in het wings programma, 1 voor tq ezy en nog 2 anderen voor BA.

Je voordeel is dat Engelsen best gesteld zijn op Nederlanders.
 
Beste Koning,

Bedankt voor je toelichting!

Ik heb nog een paar vraagjes!!
Kan iemand mij helpen met de volgende vraag?

VRAAG 1
<b><u>ACADEMIC QUALIFICATIONS</b></u>

Secondary School or College From

To Level Subject Grade Date Passed


Ik heb MAVO, HAVO, MBO (Informatica), HEAO (Alleen Propedeuse) voor alle studies heb ik mijn diploma behaald (behalve dan HEAO)



VRAAG 2
Wat wordt er verstaan onder Total hours DUAL and total hours
P2?



Jeetje!!!! :eek: Wat een hoop vragen zeg op dat formulier ... moet er echt bij nadenken...


Kan iemand mij ook vertellen of Schellinger training een goeie voorbereiding is voor de CTC selection?

GM
 
En kun je de ctc wing program ook doen zonder de mcc. ik heb mijn mcc al. Dat zou dus betekenen dat ik het twee keer zou doen.
 
Hallo,

@Gridmora, Hoe ik dat zou vertalen weet ik niet precies. Ik heb alleen VWO gedaan en dat is pre-university education, dus dat was simpel. Mij dunkt dat dat stukje niet het belangrijkste deel van het formulier is. het gaat vooral om de cases.

DUAL uren zijn uren waarbij er een instructie aan je gegeven werd. P2 is second in command. Heb zelf b.v. op een King Air gevlogen. Dit is eigenlijk een single pilot airplane, maar werd in multipilot operations gevlogen, dus ik was second in command.

Tja, ik zei al dat het een groot formulier was, maar je wilt toch piloot worden?! Als je moet dokken voor de TR, betaal je misschien € 30.000,- Dus als je 6 pagina's in moet vullen scheelt dit € 5000,- per pagina...

@skydiver De MCC is een verplichting om een typerating voor een multipilot vliegtuig bij te kunnen schrijven op je brevet, ook een GELDIGE ME-IR is vereist indien het de eerste multipilot TR is. De MCC bij CTC is een gedeelte van ronde 4 van de selectie (Airline Qualification Course) o.a. om die reden. Het niveau van de MCC is echt heel erg hoog. De professionaliteit van de organisatie, kwaliteit van de instructeurs en lesstof was niet vergelijkbaar met enige andere opleiding die ik heb gevolgd.

Ja, je moet hiervoor betalen en ja € 10.000,- is veel geld, maar als je bedenkt dat dit inclusief verblijf en voedsel voor een maand, 36 uur simulator op een 737 en goede instructie is. Plus het feit dat je na afloop ongeveer de helft terug krijgt, denk ik dat het niet duur is. Zeker niet als je het verglijkt met het kopen van een typerating, waarbij je geen enkele zekerheid op een baan hebt, vaak geen goede overbrugging van een single engine naar een jet hebt en niet voldoende wordt onderwezen in het multipilot concept.

Mochten er nog vragen zijn, iedereen kan me altijd PM-en of mailen.

Groet Koning
 
Back
Top