info FI opleiding bij NLS in Portugal

Ditched

New member
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb me de afgelopen 14 maanden met PPL, fATPL, IR en CPL, bezig gehouden (ben nu met ME bezig). Modulair welliswaar.

Buiten dat lesgeven me erg leuk lijkt vraag me af of een dergelijk programma ook meer kans op succes geeft bij een Airline? Bovendien is het min of meer sponsored door de NLS, mits je 2 jaar blijft om instructie te geven, daarom ben ik ook erg benieuwd naar het leven in Portugal.

Alle info is erg welkom!

mvg
Ditched
 
Hallo ditched,

Ik kan je uit eigen ervaring zeggen dat FI-ervaring nou niet echt een voordeel is als je solliciteerd. Leeftijd, ervaring op grote kisten, opleiding, dát telt, instructie-uren? mwoah...
Maar als lesgeven je leuk lijkt, en als je niks beters kunt vinden (zoals ik destijds), dan is FI worden zeker een opstap in de vliegwereld. Je blijft "in the business", doet een hele hoop leuke en waardevolle ervaring op (al denken de recruiters daar (geheel onterecht m.i.) anders over) én je kunt er je boterham mee verdienen, al is 'ie niet al te dik belegd. Maar aan de andere kant, als CAE je opleiding betaald, en je hebt niks beters...

Voorwaarde is wel dat je lesgeven leuk moet vinden, anders haak je heel snel af.

Over Portugal, om precies te zijn Evora, want daar praten we over; tja, in de zomer een bakoven en in de winter tote Hose. Het stadje op zich is wel aardig, maar je hebt het nog 'ns gezien, en de dichtstbijzijnde echte stad in Lissabon, en dat is wel dik een uur rijden. Maar aan de andere kant, als je jong en vrijgezel bent, dan is het het overwegen wel waard. Heb je een gezin en wil je dat zo houden, kijk dan nog maar ff verder.

ff vliegtechnisch; tb-200 ziet er leuk uit en is leuk uitgerust, maar de perf. is nou niet echt toppie. tb-20 is al stukken beter, maar dan moet je IF les mogen geven, en ik weet niet of je dat al mag, of hoelang het gaat duren volgens de NLS. Seneca 5 is een mooie bak, behalve dat er een levensgevaarlijke autopilot op zit, maar ook dat is waarschijnlijk een kwestie van mee leren leven. Als je echter net begint als Fi zal het echter wel een tijdje duren voor je daar op komt.

Toen ik er was, alweer 3 jaar geleden ( zo lang geleden alweer? jeeeezusss.....) was het instructeurscorps gemengd spaans en portugees, aardig ervaren en aardig gemotiveerd, maar zoals gezegd, dat is 3 jaar geleden, ik weet van verschillenden dat ze inmiddels ook op "the big iron" zitten, en wat er nu aan expertise en ervaring en motivatie zit; geen idee.
Wel volg ik natuurlijk ook het board en er is al verschillende keren geopperd dat de kwaliteit van de NLS achteruit is gegaan. Ik heb hier een behoorlijk uitgesproken mening over die ik hier niet ventileer, maar je kan me natuurlijk pm-en...

Ik hoop je een klein beetje een beeld gegeven te hebben, en mocht je meer willen weten, of meer in detail willen gaan, pm me dan maar ff.

Houdoe!
 
Hoi Skyblazer,

Dank voor je reactie! Ik heb inmiddels contact gehad met "Portugal" en ze zeggen al een man of 40 rond te hebben lopen en geen plaats te hebben. Nou goed, dat zal dan wel. Nou vind ik zelf 2 jaar best lang om hier uit de het "netwerk" te zijn, dus vind ik het niet heel erg jammer. Verder heb ik geen ervaring met NLS dus kan ik niks zinnigs over zeggen.

Zijn hier meer mensen die het hebben ondervonden dat instructie uren matig gewaardeerd worden?? Voordat ik nog eens een kleine 14k in een FI opleiding ga stoppen, zou ik hier graag een goed beeld van hebben. 14k is toch wel wat aan de hoge kant om "voor de lol" een beetje les te geven, en idd een goede boterham ermee verdienen wordt lastig.

mvg
Ditched
 
Back
Top