iFly! Goedkoop leren zweefvliegen in 2014

zweuvert

Member
(advertorial alert)

Omdat zweefvliegers nog altijd aan de top van de Airwork Gelijkheids Piramide staan, veel beroepscollega's ooit het vliegen in de vingers kregen bij het maken van hun eerste minuten in een zweefkist én omdat zweefvliegen natuurlijk onwijs gaaf is, plaats ik hier even een herinnering over iFly!

Wat is iFly en voor wie is het?

In 2014 wil de KNVvL Afdeling Zweefvliegen 80 jongeren van 14 t/m 19 jaar (peildatum 1 maart 2014) de kans geven om een heel jaar te zweefvliegen voor ongeveer de helft van de normale prijs. Deze regeling is bestemd voor jongeren die een HAVO- of VWO-opleiding volgen met ten minste Nederlands, Engels, Wiskunde en Natuurkunde in het vakkenpakket en die voldoen aan de medische voorwaarden voor de burgerluchtvaart.
De iFly! regeling wordt door EPST en de KNVvL Afdeling Zweefvliegen financieel ondersteund met de verwachting dat uit de kandidaten enthousiaste zweefvliegers en toekomstige burgerluchtvaartpiloten voortkomen. De kandidaten die aan deze iFly! regeling willen deelnemen mogen nog geen enkele vliegervaring hebben, dus ook niet eerder een zweefvliegcursus hebben gevolgd. Mocht bijvoorbeeld uit de KNVvL administratie blijken dat de kandidaat al wel vliegervaring heeft, dan wordt hij of zij alsnog uitgesloten van deelname.


Oftewel een unieke kans voor jongeren om te kijken of vliegen echt wat voor je is.
De aanmelding sluit al op 15 januari (a.s. woensdag). Dus je moet er nu snel bij zijn om nog mee te kunnen doen!
Bijna alle Nederlandse zweefvliegclubs doen mee met deze regeling, dus er is een enorm ruime keuze uit verschillende locaties.

Alle informatie over de regeling kan je hier terugvinden: http://www.zweefportaal.nl/main/articles.php?article_id=15
Een overzicht van alle Nederlandse zweefvliegclubs vind je hier:
http://www.zweefportaal.nl/main/articles.php?article_id=5

Voor de gelukkigen die mee doen: Alvast heel veel plezier! :)
 
Zweefvliegen lijkt mij wel erg leuk, alleen is er misschien een probleempje, u zegt dat de deelnemers geen enkele vliegervaring mogen hebben. Geldt dit dan alleen voor zweefvliegen of ook voor motorvliegtuigen? Want ik heb wel officieel (en met officieel bedoel ik een logboek) 3 uur gelest in een Cessna 172.

Alvast bedankt!

Helikopterfan
 
Helikopterfan, officieel mag je nog geen vliegles hebben gehad. De KNVvL bekijkt volgens mij alleen of je in hun ledenadministratie voorkomt. Als dit niet het geval is, wordt je gewoon mee genomen in de loting.

Ik zou het gewoon proberen dus! ;)
 
Wat zweuvert zegt.

Ik ken ook enkele mensen die al wat vaker gevlogen hadden (als passagier wel te verstaan). Je wordt niet ondervraagd en niet geschoten is altijd mis(Of een dag niet gezweefd is niet geleefd?)

iFly is een zeer leuke ervaring. Je komt, mochten er meer iFly'ers zijn bij je club, meteen in aanraking met alles wat eromheen zit. Allemaal nog 'nooit' een vliegtuig bestuurd, wellicht alleen in FS. Je mag dan zelfs nog even 15 minuten een circuitje vliegen in de 737NG sim van EPST!

Veel succes met de loting en wellicht tot ooit in een bel!
 
Ik zal dan wel even nagaan of ik überhaupt geregistreerd ben bij de KNVvL.. En als m'n uren niet zijn geregistreerd, wat wel goed uit zou komen, dan nog m'n ouders overhalen... Die vinden het denk ik niet zo prettig dat ik in een vliegtuig zonder motor zit...

En nog een paar vraagjes,
1. Waar is het zweefvliegen dan precies? Is dat dan bij de lokale club of is dat op een vooraf bepaalde locatie?
2. Moet je dan een minimum hebben aan uren dat je in dat jaar vliegt of mag je dat zelf bepalen? Wacht, laat ik het zo zeggen, is het net als bijvoorbeeld de voetbaltraining, dat je dan bijvoorbeeld elke zaterdag gaat vliegen? Of mag je dat zelf bepalen wanneer je vliegt?

Alvast hartelijk bedankt!

Helikopterfan
 
Je kunt alles vinden op de website. Let wel op, inschrijven kan tot 15 Januari, morgen dus.

Je moet aangeven bij welke club je graag wilt vliegen. Je moet aankomend seizoen minimaal 30 starts maken en 2x een kopie van je logboek insturen.
Vliegdagen is afhankelijk van de club zelf. Zo zijn er clubs die ook doordeweeks mogen(en kunnen) vliegen, maar er zijn ook clubs waar dit alleen in het weekend kan.

Zoals er gezegd is bij mij, je kunt 2x vliegen voor 400,- of je vliegt 70x voor 400,-.

Ouders overhalen is iets anders. Dat zul je echt zelf moeten doen.(Je mag wel in een SEP vliegen, wat sneller gaat, maar langzamer niet?)

Lees de voorwaarden door, volgens mij kun je je inschrijven om en wordt er later gevraagd of je ook echt wil en mag beginnen.
Morgen houdt het inschrijven op.
 
Zweefvliegen is zeker net zo veilig als SEP vliegen. Misschien zelfs wel veiliger omdat de sociale controle vele malen groter is (in clubverband).
Ik laat dan het zweefvliegen in de Alpen buiten beschouwing.
 
Ikzelf weet ook dat het veilig is. Ik heb juist gehoord van een aantal piloten (eentje met PPL en de ander CPL (of ATPL, weet ik niet zeker meer) dat zweefvliegen juist goed is voor je vliegveiligheid, en mocht je dan ooit motorstoring hebben, dan zal het neerzetten van het vliegtuig je makkelijker af gaan.

Ik ga mij zo denk ik nog even inschrijven, en dan kan ik volgens B77W eventueel als het toch niet mag of kan het afzeggen.
Alleen een piepklein vraagje, van wanneer tot wanneer loopt het seizoen? En ik heb natuurlijk geen zweefvliegbrevet, dus valt onder iFly 2014 ook de instructie? Of komt die er apart nog bij?

Alvast bedankt! Ik ga gelijk ff inschrijven.

Helikopterfan
 
iFly! Goedkoop leren zweefvliegen in 2014

Ik ga mij zo denk ik nog even inschrijven, en dan kan ik volgens B77W eventueel als het toch niet mag of kan het afzeggen.

Alleen een piepklein vraagje, van wanneer tot wanneer loopt het seizoen? En ik heb natuurlijk geen zweefvliegbrevet, dus valt onder iFly 2014 ook de instructie? Of komt die er apart nog bij?



Alvast bedankt! Ik ga gelijk ff inschrijven.



Helikopterfan


Bij de meeste clubs loopt het seizoen van maart tot eind oktober.
Instructie is op alle reguliere clubs gratis. Instructeurs zijn meestal leden van de club die zijn opgeleid tot instructeur en het leuk vinden om mensen te leren vliegen.



Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Oke! Dat is nog redelijk lang. Wel fijn dat de instructie gratis is! En ik neem aan dat je meerdere starts per dag kan/mag doen?

Helikopterfan
 
Oke! Dat is nog redelijk lang. Wel fijn dat de instructie gratis is! En ik neem aan dat je meerdere starts per dag kan/mag doen?



Helikopterfan


Afhankelijk van hoe druk het is maak je meestal wel 2-5 starts. Op veel clubs mogen DBO-ers (leerlingen) 2 starts achter elkaar maken om de leercurve steil genoeg te houden.
Op thermische dagen worden er vaak minder vluchten gemaakt omdat de gemiddelde vluchtduur van de vliegtuigen dan groter is. Maar daar tegenover staat dat je dan wel een lange vlucht kunt maken.

Verder is de efficiëntie op de startplaats ook van invloed op hoeveel starts je maakt. De vliegtuigen moeten zo min mogelijk aan de grond staan. Als je een startleider hebt die dat begrijpt, dan worden er zo tientallen extra starts op een dag gemaakt.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Mijn club is Woensdrecht geworden. Dat is voor mij het dichts bij. En natuurlijk is het een militaire basis wat wel cool is! Zeker omdat ik na mijn middelbare school ga proberen om bij Defensie te komen. En dan ga ik proberen op de Chinook te komen. Of in ieder geval iets wat vliegt bij Defensie :)
 
Even voor de duidelijkheid, ik heb niet gezegd dat je nee kan zeggen. Ik denk dat het zo is, omdat het ook bij mij zo is gegaan. In de voorwaarden zou dit moeten staan.

Woensdrecht heeft ook de restrictie van alleen in het weekend vliegen (en wellicht soms een avond)

Met de starts, reken er niet iedere keer weer op dat je 2+ starts maakt. Ik heb dagen meegemaakt dat ik net 1x aan vliegen toekwam. Naarmate ik dichter bij mij solo kwam, vloog ik wel steeds vaker op een dag.
Zo vloog ik de week ervoor nog 3x, de week erna 6x, waarvan 2x solo.

Je laat ons toch wel even horen of de ook mag beginnen in Woensdrecht? ;)
 
Woensdrecht heeft ook de restrictie van alleen in het weekend vliegen (en wellicht soms een avond)

Maar op de site staat juist dat je ook doordeweeks kan vliegen? Alleen is dit dan wel na 17:00. En natuurlijk laat ik het even weten of ik gekozen ben :)
En als ik toch geen nee kan zeggen, het is niet erg want dan doe ik het toch gewoon? Het lijkt mij hartstikke leuk!
 
Hallo allemaal,

Sorry, het is aan de late kant het spijt me, maar ik vond het toch wel even netjes om te laten weten dat ik mij helaas heb afgemeld. Ik vond het toch een beetje te prijzig en in verband met school en andere activiteiten zou het denk ik niet haalbaar zijn geweest. Verder ligt Woensdrecht niet om de hoek, dus je zou er een hele dag voor moeten uitrekken. Nu ik in de 3e klas zit merk ik dat ik m'n weekend soms hard nodig heb voor toetsen...

Aan iedereen die heeft gereageerd en heeft geholpen! Hartelijk bedankt en sorry dat ik jullie moet teleurstellen...
Groetjes Helikopterfan
 
Jammer dat je het toch prijzig vond, het is toch je eerste jaar -> 250,- en dat krijg je terug van iFly?

Je wist toch wel dat je er een hele dag voor moet uittrekken? Het is en blijft een hobby waar relatief veel mensen voor nodig zijn.

School moet je altijd op de eerste plek zetten, want je hebt het later hard nodig.
 
Jammer dat je het toch prijzig vond, het is toch je eerste jaar -> 250,- en dat krijg je terug van iFly?

Ja? Nou plus het lidmaatschap, de medische keuringen enzovoort kwam ik toch op een heel ander bedrag uit. En dat was een stuk meer dan €250 jaarlijks, zelf met de vergoeding/regeling van iFly.

Persoonlijk wist ik niet echt dat het zoveel tijd zou kosten, want ik ben compleet nieuw tot zweefvliegen.

En school gaat inderdaad voor, want zonder dat wordt ik al helemaal geen piloot meer...

Helikopterfan
 
Back
Top