Iemand ervaring met Peet Air?

Stab trim

New member
Ik ben onlangs lid geworden van de AeroClub Valkenburg. Ik dacht een goede deal gehad te hebben: voor slechts 88 euro per uur de lucht in met een moderne Super Dimona. Helaas was ik vrij slecht geinformeerd, en bleek vandaag (wat mijn eerste les had moeten zijn) dat er veel meer bij komt kijken dan alleen een uurtje vliegen.

Vandaag zou daar namelijk mijn eerste vliegles zijn, ware het niet dat het weer te slecht was, en alle (letterlijk) vliegtuigen aan de grond stonden met motorproblemen.

Vervolgens wordt je behandeld als een betaald werknemer. Je moet op tijd aanwezig zijn, en o wee als je je handen niet uit de mouw steekt om mee te helpen. Daar staan letterlijk, zoals dat op papiertjes in het clubhuis hangt, publieke lijfstraffen op.:1855:

Onder klusjes moet je de meest uiteenlopende dingen verstaan. Van de hangaar vegen, tot accu's vervangen in de brandweerwagen. Toen een van de clubleden begon over het dak van de hangaar verven, en mij daarbij zo aankeek van 'dat is wel een leuk klusje voor de nieuweling' was het voor mij afgelopen. Die verpot stoppen ze maar ergens diep en ver in een plek die ik hier beter niet op een publiekelijk forum kan noemen.

Voor 300 euro per jaar wil ik gewoon vliegen, en niet mijn dag verspillen aan kapotte vliegtuigen. Die zie ik al elke dag op m'n werk als B2'er, maar het grote verschil is dat ik er op m'n werk voor wordt betaald.



Oei, dat moest ik ff kwijt. Ik zoek gewoon een club of school zonder nonsense. Ik wil gewoon naar het vliegveld, bij goed weer: de lucht in en daarna naar huis, bij slecht weer: naar huis. Ik zat al te neigen naar Peet Air op Hilversum (zij vliegen ook een Dimona), maar ben bang dat ik weer honderden euro's in een club deponeer zonder goed geinformeerd te zijn.

Dus, na die hele lap tekst: heeft er iemand hier ervaring met Peet Air op EHHV? Of een andere vergelijkbare club? Zoals Dwarf?
 
Ga gewoon op EHLE vliegen bij S&T of Polder Aviation. Kijk ook niet te veel naar de uur prijs, maar kijk eens in de syllabi van de leerlingen die klaar zijn met hun PPL. Dan zie je hoeveel uur er wordt gevlogen voor een PPL en dat heeft veel meer impact op de uiteidelijke "eind afrekening" dan 25 euro meer of minder per uur. (goedkoop blijft duurkoop). En hebben ze geen Syllabi of mag je er niet in kijken dan weet je meteen genoeg.
 
Ga gewoon op EHLE vliegen bij S&T of Polder Aviation. Kijk ook niet te veel naar de uur prijs, maar kijk eens in de syllabi van de leerlingen die klaar zijn met hun PPL. Dan zie je hoeveel uur er wordt gevlogen voor een PPL en dat heeft veel meer impact op de uiteidelijke "eind afrekening" dan 25 euro meer of minder per uur. (goedkoop blijft duurkoop). En hebben ze geen Syllabi of mag je er niet in kijken dan weet je meteen genoeg.

Dus jij vind het normaal dat een wild vreemde op z'n gemak gegevens doorleest van alle individuele leerlingen om zo te bekijken of een school goed is?

Iemand mag best een inzien met mij er bij, maar of dat representatief is vraag ik me af.
 
Dat vind ik idd geen probleem. Zo bijzonder zijn die gegevens niet; het is niet een medischdossier of zo. En natuurlijk geeft 1 zo'n dossier niet een gemiddeld beeld. Punt dat ik maak is vooral dat een uur prijs niet veel zegt over hoeveel een PPL opleiding gaat kosten en al helemaal niets over de kwaliteit.
 
Dat vind ik idd geen probleem. Zo bijzonder zijn die gegevens niet; het is niet een medischdossier of zo. En natuurlijk geeft 1 zo'n dossier niet een gemiddeld beeld. Punt dat ik maak is vooral dat een uur prijs niet veel zegt over hoeveel een PPL opleiding gaat kosten en al helemaal niets over de kwaliteit.

Nou ik kan me nu al leden indenken die er een groot probleem van gaan maken wanneer ze de club binnenkomen en ze vervolgens zien dat een niet lid door alle lesresultaten heen bladeren. Ik denk ook niet dat veel scholen dat zomaar laten doen. Ook de goede niet.

Verder ben ik het wel met je eens.
 
Polder Aviation kan ik over meepraten. Goede school. No Nonsense. Prijzen zijn goed. Wil je in clubverband zitten, dan is wellicht KLM Aeroclub iets voor je. Fatsoenlijke lidmaatschapsprijzen, goeie kisten en Fixed sim flightsimulators van A320 73NG en Prop. De 73 is bijna klaar als ik zo hun site bekijk. Daarna wordt die 320 in elkaar gezet geloof ik, maar daar kun je beter voor bij Nosig zijn. Hij zit daar in het bestuur. Dus voor al je KLM Aeroclub vragen moet je bij hem wezen. Staat meestal wel open om je rond te leiden en je met enthousiasme te laten zien wat de club inhoud. Op mij kwam het over als een hele leuke club. Verder verzorgt Martin Air ook PPL opleidingen. Daar weet ik verder niet heel van. EHLE is een mooi veld en heeft zelfs een ILS systeem. Staat alleen nooit aan, maar dat zal wel gaan gebeuren als er ooit charters gaan landen en de strip langer zal worden.
 
Bedankt voor alle reacties zover. Een aantal leden schrijven mij Singles and Twins hoog aan. Het enige nadeel daarvan is de stevige reistijd (90 km). Maar ach, een hobby die al een stevige duit kost, daar kan wel wat brandstof bovenop.
 
Bedankt voor alle reacties zover. Een aantal leden schrijven mij Singles and Twins hoog aan. Het enige nadeel daarvan is de stevige reistijd (90 km). Maar ach, een hobby die al een stevige duit kost, daar kan wel wat brandstof bovenop.

Niet dat ik ervaring heb in de luchtvaartbranche hoor, maar zo een mentaliteit kan toch wel aardig wat poen kosten:biertje:!
 
Gelukkig heeft een Aygo niet zoveel dorst dus dat scheelt ;)

Heeft iemand een idee wat de instructiekosten zijn van Singles and Twins? Ik heb het idee dat die behoorlijk hoog liggen
 
Je kan ook nog even kijken naar de Diamond Flyers. We zitten ook op EHLE, en we hebben recent een nieuwe kist bijgekocht vanwege de populariteit en vandaar dat we weer wat participaties beschikbaar hebben voor op de Katana.

Het werkt zo:

Je koopt een participatie en daarna vlieg je voor 55 euro per uur. Instructie is 50 euro, dus per uur ben je 105 euro kwijt. Na je opleiding kan je de participatie weer verkopen als je dat wilt of gewoon lekker rond blijven vliegen voor 55 euro per uur. PPL kan je zo in ieder geval binnen de 10k doen. Voor info moet je maar even kijken op www.diamondflyers.nl en via het contact formulier info aanvragen.

Singles&Twins is trouwens ook een erg goede tent! No-nonsene vliegschool met goede mensen.
 
Last edited:
Hallo Stab trim,

Ik heb je net een pm gestuurd.

'k Heb zelf zeer goede ervaringen met Peetair op EHHV.

Een kleine "club" met een prachtige, heel goed onderhouden Super Dimona.
De kist wordt aan het einde van iedere vliegdag keurig voor je gewassen en in de hangar gestald.
Met lestijden en huren van de kist is de eigenaar heel flexibel.

In combinatie met een lidmaatschap van de ACHA (ongeveer 100 euro per jaar) kun je meteen met een FI gaan lessen voor het PPL.
Waarschijnlijk geldt een lager tarief als je besluit dit jaar nog lid te worden.

Huurprijs zit iets onder de 100 euro per uur, instructie komt daar nog bovenop.
Zal nu net geen 50 euro zijn, voor anderhalf uur (voor- en nabriefing).

Landingsgeld ligt een stuk lager dan op Lelystad...iets van 8 euro/landing...nadeel van Hilversum is wel dat er soms lessen uitvallen vanwege de gesteldheid van het terrein (bv. na zware regenval).

Als je wilt, kun je me een pm sturen en ik geef je graag meer informatie over Peetair.

G.
 
Huurprijs zit iets onder de 100 euro per uur, instructie komt daar nog bovenop.
Zal nu net geen 50 euro zijn, voor anderhalf uur (voor- en nabriefing)

G.

Op hun website staat een instructietarief vermeld van 25 euro. Hoe zit dat precies?
 
Ik ben er helaas nog niet aan toe gekomen. Ik heb wel even snel een rekensommetje gemaakt van Singles & Twins, en het lijkt er nu op dat ik die voorlopig even laat voor wat het is. Bijna 200 euro per uur voor een C152 vind ik erg veel. Bij Peet Air is dat nog geen 130 euro. En dichterbij huis :)

Ik ga van het weekend even bellen met Peet Air.
 
Je kunt zelfs op Hilversum voor nog geen 100 euro per uur (incl. instructie) terecht bij Dwarf.
Zij doen de TMG opleiding op de SF25 motorzwever.
Is misschien ook een optie voor je?
 
Ik ben vandaag bij Dwarf geweest. Dwarf was eigenlijk al mijn eerste keuze, samen met Peet Air, voordat ik naar ACV ging.

Afgezien van de sullige naam, komen ze erg professioneel over. Kantoor ziet er netjes uit, en op het eerste gezicht lijkt het boeltje op orde. De eerste indruk is heel belangrijk, en dat zat bij Dwarf goed. Maar het belangrijkste is, ze zijn een no none-sense school. Je komt er om te vliegen, en je gaat weer naar huis.

Gelijk een proefvlucht geboekt, voor zaterdag de 21e. Eerder kan ik helaas niet.

Ze zijn trouwens ook niet erg blij met mijn ommezwaai bij ACV heb ik het idee. Ik werd gelijk uitgemaakt voor 'consumptie vlieger!' alsof ik door Satan naar Valkenburg ben gestuurd. Ik ben er klaar mee. Hopelijk zie ik nog wel wat van mijn 380 euro aan lidmaatschap terug.
 
Ze zijn trouwens ook niet erg blij met mijn ommezwaai bij ACV heb ik het idee. Ik werd gelijk uitgemaakt voor 'consumptie vlieger!' alsof ik door Satan naar Valkenburg ben gestuurd. Ik ben er klaar mee.

Lekker sfeertje dan, je vliegt bij een commerciele club/ school i.i.g. wel wanneer, hoelang en waarheen je wilt. :dozey:
 
Dwarf lijkt me zeker geen verkeerde keus om je TMG opleiding te doen.

Ben je ook nog bij Peetair langs geweest?
 
Nee ik ben niet meer langs Peet Air geweest. Mocht Dwarf me niet bevallen ga ik wel bij hun langs. Ze zitten er toch vlak naast :)
 
Back
Top