Idee voor financiering opleiding?

Djanello

New member
Er kwam laatst een idee opzetten waarvan ik me afvroeg in hoeverre dat haalbaar is:


Dit geldt vooral voor havo/vwo mensen die nog een vervolgopleiding moeten kiezen en problemen hebben met het rondkrijgen van de financiering van de opleiding tot piloot:

Banken vragen een zekerheid voor het lenen van een bepaald geldbedrag, dit bedrag ligt vaak rond de 40.000 euro wanneer je ouders/familie niet een huis willen of kunnen gebruiken als zekerheid.

Wanneer je maximaal zou lenen bij het IBG krijg je c.a. 750E per maand. Dit kan op een spaarrekening gezet worden en tegenwoordig kan die rente zelfs hoger kan zijn dan de rente die het IBG als kosten doorrekent, je kunt er dus zelfs winst op maken. IBG leningen worden niet meegenomen in de gegevens die de bank vraagt.

Een snel rekensommetje; 750E/mnd X 12 maanden X 4 jaar = 36.000E
Na de basisbeurs mag je, afhankelijk van de studie, zelfs nog een jaar of twee doorlenen. Het bedrag van 40.000E is hiermee dus haalbaar.

Wanneer je dit bedrag als borg gebruikt, mag je het geld op de rekening laten staan of je zet het op de rekening van de bank waar je de opleidingslening laat financieren. De rente kan dus blijven doorlopen. Dit betekend dat de kosten van het IBG lenen hiermee gecorrigeerd worden. Ook hoef je het IBG pas bij een vaste baan en genoeg inkomsten terug te betalen.

Wanneer je nou de opleiding succesvol doorloopt kun je de Bank lening op de normale manier aflossen en de IBG lening in 1x met het gespaarde geld terugbetalen. (even overleggen met de bank hoe het zit wanneer je een vaste aanstelling hebt met die zekerheid zonder aan te geven dat het IBG geld is natuurlijk :duh: )

Wanneer de betreffende persoon dus net van het HAVO of VWO afkomt, een goed bijbaantje zoekt en z'n opleidingskosten voor een tussentijdse HBO opleiding financiert, kan deze persoon het leengeld opzijzetten en de kosten financieren van de prestatiebeurs en het verdiende geld van het bijbaantje. De borg bouwt zich dan op over de periode van c.a. 4 a 5 jaar en iemand zou dan op z'n 23e aan de ATPL opleiding kunnen beginnen zonder dat de ouders daarvoor borg hoeven te staan.

Beetje gepuzzel allemaal, maar in hoeverre is dit idee correct?
(niet gelijk afbranden, iemand vroeg laatst om opties en ik dacht hiermee misschien een mogelijkheid te hebben gevonden.)

p.s; Ik weet dat KLS garantiefonds als borg heeft, ik heb het hier over een opleiding die dat niet heeft in het geval dat je bijv. bij KLS bent afgewezen tijdens de selectie.
 
Het idee ziet er aardig uit, maar in praktijk lijkt het me wat minder rooskleurig.
750E is alleen als je uitwonend bent, en dus bedoelt om je kosten te financieren.
Dus je zou 4 jaar gratis moeten wonen en eten, en dan ook helemaal niets kopen. Tevens moet je 4 jaar lang college geld betalen en boeken wat ook op 2000 per jaar komt. Het sparen valt dus wel tegen.

Je kan volgens mij dan beter naar SAA gaan, hebben hetzelfde garantiefonds als de KLS.:biertje:
 
Naast lenen heb je nog de prestatiebeurs, en met c.a. 20-24 uurtjes werken per week en de zomervakantie kom je een heel eind.

Het is aanpoten, maar als je't echt wilt wel de moeite waard...

En ja, Stella kan ook, heb alleen persoonlijk nogal wat twijfels bij die school en de kansen op een baan achteraf. En als je achteraf geen baan krijgt zit je gewoon veel erger in de zak, dan kun je misschien beter vooraf ietsje meer moeite doen. De opleidingslening moet je wel betalen en de schuld achteraf is hetzelfde.
 
Djanello said:
Naast lenen heb je nog de prestatiebeurs, en met c.a. 20-24 uurtjes werken per week en de zomervakantie kom je een heel eind.

Het is aanpoten, maar als je't echt wilt wel de moeite waard...

En ja, Stella kan ook, heb alleen persoonlijk nogal wat twijfels bij die school en de kansen op een baan achteraf. En als je achteraf geen baan krijgt zit je gewoon veel erger in de zak, dan kun je misschien beter vooraf ietsje meer moeite doen. De opleidingslening moet je wel betalen en de schuld achteraf is hetzelfde.

Ja dat is persoonlijk. Ik ga er in oktober starten en heb volste vertrouwen in die school.
De schuld achteraf is natuurlijk altijd een risico, maar als jij gewoon je papieren haalt dan zit je goed genoeg. Je heb natuurlijk altijd nog zelf wat in de hand als je later gaat solliciteren. Als jij je goed presenteerd en ook nog wat kan, dan maakt het ze echt niet uit waar jij je papieren gehaald heb.
 
Je haalt met dit plan dus binnen 4 tot 6 jaar 40.000,- binnen die je ook nog terug moet betalen. Is het niet handiger om gewoon 4 tot 6 jaar AAN HET WERK TE GAAN?! Dan haal je meer dan 40.000,- binnen die je NIET hoeft terug te betalen.

Of mis ik nou iets?
 
als je het puur op je werk moet doen dan is het nog veel moeilijker, aangezien je dan zowel eigen onderhoud als borg moet bijklussen. Daarnaast heb je met het bovenstaande plan ook een HBO opleiding afgerond wat je kansen aanzienlijk verbeterd en het risico verminderd. Verder is het niet een lening die wat kost aangezien de spaarrente hoger ligt dan de leenrente. Netto heb je aan het einde van de rit precies quite gespeeld. (of zelfs iets positief a.d.h.v. de rente die je kunt krijgen)
 
het kan aan mij liggen hoor,
maar als het financieel voordelig is om te lenen bij IB groep, omdat je daar winst op kan maken; waarom doet iedereen dat dan niet (al ben je niet van plan piloot te worden)

De rente die de IB groep vraagt ligt vast wel hoger dan de rente op een spaarrekening, en de enige manier waarop jij winst kunt maken op je IB-lening is door het geld te beleggen (met de nodige risico's van dien)

Weet iemand precies de actuele rentestanden?
Dan kun je het gemakkelijk uitzoeken of je er winst op kunt maken door te lenen.
 
Ok Het rentepercentage voor 2006 is 2,74 procent. Je hoeft pas na je studie terug te betalen en je mag er 15 jaar over doen met een minimum van € 45,41 per maand. En als je problemen hebt met terugbetalen, dan zijn er mogelijkheden om een tijdje minder of niets terug te betalen.

Waarom niet iedereen dit doet? Begrijp je wel voor wie deze lening is? Voor studenten, studenten zijn lui.

Haha, ik had er iig niet over nagedacht dat dit ook kon.
Anders had ik het wel gedaan.

De winst die je haalt is trouwens 120 euro per jaar (als je 3% rente ontvangt). Dus daar zou je het nou niet voor doen...

Zou je nou 4% kunnen ontvangen dan krijg je 420 euro per jaar ofzo.
 
Ik blijf dit een zeer sterk verhaal vinden hoor...

Dan zou elke student dus winst kunnen maken op een lening en zou de IB-groep erg veel verlies lijden op het uitgekeere geld.
 
ja nee dat is waar, maar ik bedoel meer van:
'dan is de IB-groep toch achterlijk bezig' zomaar geld weggeven
 
Het is van de overheid, ze geven sowieso zomaar geld weg aan studenten.

Al hebben ze mij aardig genaaid maar goed dat is weer een ander verhaal.

Wat je sowieso WEL kan doen is 40K lenen van de ibg want dan hoef je 40K minder te lenen tegen 5%
 
LuchtWerker, dan moet je wel als student te boek staan. Een student vlieger is volgens de overheid geen echte student.
 
Djanello said:
Naast lenen heb je nog de prestatiebeurs, en met c.a. 20-24 uurtjes werken per week en de zomervakantie kom je een heel eind.

Het is aanpoten, maar als je't echt wilt wel de moeite waard...

20-24 uurtjes werken in de week en een hbo opleiding volgen gaat volgens mij niet helemaal samen. Kan me in ieder geval niet voorstellen dat je dat lang volhoud. Je moet trouwens in het 2e, 3e en 4e jaar ook stage lopen. Dus 20-24 uur in de week erbij werken lijkt me wat ver gaan.
 
@Luchtwerker:
Nou jammer dat ik er nu pas achter kom dan... Ga binnen niet al te lange tijd stoppen met m'n studie om te gaan vliegen, en heb niet bijgeleend...

@Iz
Volgens mij bedoelt luchtwerker dan ook dat als je voor je vliegopleiding een hbo of wo volgt (en evt. afmaakt) dat je dan in die jaren al kunt bijlenen en daar geld op verdienen.
Als je dan na je hbo/wo gaat vliegen kun je dus 40k minder lenen naar het schijnt...

@Jester747
Ik werk 19 uur in de week, dus het kan best.
En bij wo hoef je geen stage te lopen...
 
Back
Top