HvA Aviation Studies Roosters & Wiskunde

BoeingFreak

New member
Hallo allemaal,

Momenteel ben ik bezig met Wis- en Natuurkunde avondschool op HAVO niveau ter voorbereiding voor de Aviation Studies in AMS waar ik volgend jaar graag heen wil.
Natuurkunde vind ik op zich een leuk vak, zeker electriciteit, krachten en beweging. Wiskunde (B) vind ik zeer pittig en moeilijk. Het is zo verschrikkelijk veel en MAVO wiskunde is er echt niks bij. Ik ben al naar een open dag geweest van de HvA begin dit jaar en daaruit bleek dat Wiskunde wel een must is. Kan iemand mij voorbeelden geven over de hoeveelheid wiskunde die gedaan moet worden op de opleiding? (1e, 2e jaar). Ik heb al een andere thread gevonden maar ik had het idee dat men daar wat nuchter overkwam...of ik heb het helemaal mis natuurlijk.

Ook heb ik een klein vraagje over de roosters. Ze zullen er elk jaar wel weer anders uit zien, maar heeft iemand een voorbeeld van een rooster van dit jaar? (1e leerjaar). Ik woon in Drenthe en ben nog aan het nadenken over kamer zoeken of op en neer reizen voor een jaar.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,

BoeingFreak
P.S. Ik hoop dat dit het goede sub-forum is, kon niet echt iets anders geschikt vinden.
 
hoi boeingfreak,

ik zit zelf in het 1e jaar van de Aviation Studies en kan je vertellen dat de wiskunde zeer pittig is. ik heb zelf MBO-4 WTB gedaan hiervoor en vindt de wiskunde zeer lastig. zeker omdat je maar 1 hoorcollege en 1 werkcollege in de week hebt en de rest thuis moet doen. verder vindt ik de natuurkunde nu nog meevallen maar dit zal gaande weg wel moeilijker worden. mijn rooster is op zich niet slecht maar ik denk dat het voor heen en weer reizen uit drenthe wel lastig gaat worden aangezien ik 3 dagen om half 9 moet beginnen, 1 dag vrij, en 1 dag om 10.10 moet beginnen ook heb je soms savonds colleges waardoor het lange reizen moeilijk gaat worden.

gr. Richie1240
 
Als ingewijde, kan je mss iets specifieker zijn over de wiskunde kwa inhoud (wat er zeer pittig is) en hoeveel tijd men er aan besteedt in verhouding tot andere vakken?
 
Zelf heb ik eerst 4 jaar VWO gedaan en daarna mijn HAVO afgerond met het profiel natuur&techniek. Hier had ik voor wiskunde en natuurkunde beide een 7 op m'n diploma staan, niet geweldig dus. Ik moet echter zeggen dat ik wiskunde alles behalve moeilijk vond het eerste jaar.

De eerste periode (eerste jaar) leer je rekenen met machten, de tweede differentiëren en integreren, de derde goniometrie en als laatst statistiek.
Uit de cijfers van voldoendes/onvoldoendes blijkt toch dat de tweede periode wiskunde voor de meeste mensen het zwaarst is.
Zolang je braaf alle opdrachten maakt en alles bijhoudt, zodat je ook tijdig met vragen kan komen, is het goed te doen vind ik.

Natuurkunde is in de eerste periode zeer belangrijk (stromingsleer), gezien ze met deze formules lang door zullen gaan, maar het is niet bepaald moeilijk. Ook hier geldt weer dat als je alles gewoon bijhoudt (colleges volgt), het prima te doen is, vaak zelfs zonder er thuis nog iets extra's aan te doen (uitgezonderd van tentamenweek dan). De derde periode is thermodynamica en is misschien iets moeilijker, maar als je er gewoon wat tijd insteekt en niet alles uitstelt tot het laatste moment zijn alle vakken best haalbaar!

Ten opzichte van (veel) andere vakken steek ik er wel meer tijd in, gezien ik voor de rest vrijwel niks doe, behalve de colleges volgen, tot aan de tentamenweek en voor wiskunde en natuurkunde doe ik dit wel. Mechanica behoort ook tot de vakken waar gemiddeld iets meer tijd aan besteed moet worden.

Ik weet dat ik in de herhaling val, maar als je dus alle colleges volgt en er misschien twee uurtjes extra per week aan besteed is het best haalbaar! Wees niet bang om vragen te stellen aan de leraar, want je kan beter 5 minuten je stom voelen dat je het niet weet maar het achteraf wel doorhebben, dan een uur verkloten zonder resultaat!
 
Bedankt voor de reacties allemaal! Hartstikke mooi!
Waar het dus om draait is 'gewoon doen dus'. Misschien voor velen niet zo heel makkelijk maar je ziet natuurlijk niet op 't HBO om uit je neus te peuteren. De inzet alleen al is vaak het halve werk, bedankt voor het duidelijke beeld.

Het rooster ziet er volgens mij goed uit, op donderdag weliswaar tot half 7 maar daar staan ook hele andere tijden tegen over. Tegenwoordig kan ik ook gewoon werken in de trein met internet, dus ik neig toch meer naar de optie om nog één jaartje thuis te blijven. Het wil natuurlijk niet zeggen dat het rooster er volgend jaar hetzelfde uit ziet (geldt ook voor een ander blok) but we shall see.

In hoeverre is de al bestaande kennis van het VWO/HAVO die men heeft van NA/WI belangrijk voor deze opleiding? Ik zou denken dat de basis van bijvoorbeeld electriciteit, krachten en beweging toch wel een pré is? Qua wiskunde vind ik het werken met grafieken en de GR best wel pittig, en oppervlakten/inhouden van aparte lichamen.

Nogmaals bedankt voor de reacties!

Met vriendelijke groet,
BoeingFreak
 
Aan wiskunde A heb je genoeg, het wordt allemaal duidelijk uitgelegd ik moet alleen nog wiskunde uit de 2e periode herkansen omdat ik nog nooit had gedifferentieerd en geïntegreerd. Vorige jaar werd er ook nog twee uur extra herhalings-hoorcollege wiskunde gegeven. Als je dan iets nog niet snapte kon je daar heen en werd er eerst theorie uitgelegd en daarna werden er klassikaal sommen gemaakt waarbij elke stap werd uitgelegd. Ik weet alleen niet of die nu nog worden gegeven. Ook is er veel bijles.

Dat rooster wat je hier voorbij hebt zien komen zul je misschien de eerste twee weken gebruiken en daarna zit je langer op school omdat je nog zo veel moet doen voor het project :airforce:
 
In hoeverre is de al bestaande kennis van het VWO/HAVO die men heeft van NA/WI belangrijk voor deze opleiding? Ik zou denken dat de basis van bijvoorbeeld electriciteit, krachten en beweging toch wel een pré is? Qua wiskunde vind ik het werken met grafieken en de GR best wel pittig, en oppervlakten/inhouden van aparte lichamen.

Natuurkunde basiskennis is erg handig maar het is meer de aangeleerde manier van werken waar je voordeel aan kan hebben. Bij stromingsleer en thermodynamica moet je erg nauwkeurig werken omdat één foutje in de berekening ervoor zorgt dat de hele som fout is.
Verder komt het berekenen van krachten e.d. veel terug in het vak mechanica, dat je in elke periode in het eerste jaar hebt en ook in de eerste twee periodes van het tweede jaar.

Ik heb zelf havo gedaan en heb voor wiskunde B een 7 en natuurkunde een 8 en ik heb binnen twee jaar m'n propedeuse gehaald, al vond ik het bepaald niet makkelijk. Maar het is zeker te doen!
 
Back
Top