Hulp bij brevetten overzicht

geen_naam

New member
Hallo,

Kortgeleden weer eens wat op een vliegveld gaan rondkijken en het kriebelt weer. Jaren geleden een proefvlucht (van 3 uur..) in een zweefvliegtuig gemaakt, maar destijds nooit de knoop doorgehakt. Ik ben van plan weer een proeflesje te doen met zowel een zweefvliegtuig als een 'iets met een motor'.

Ik kijk naar de mogelijkheden rondom Zwolle, dus bijvoorbeeld Aero Salland, Teuge en Lelystad. Vliegen is puur recreatie. Nog geen ambitie om van vliegen mijn werk te maken en mijn vergaderingen nog niet belangrijk genoeg om er met een prive vliegtuig naar toe te gaan...

Voordat ik dat doe wil ik al wat weten over de mogelijkheden met de verschillende soorten vliegtuigen en bijbehorende brevetten. Echter, doordat veel website nog informatie bevatten uit het pre-LAPL tijdperk is mij nog niet alles duidelijk.

Kunnen jullie middels onderstaand overzicht laten weten wat ik totaal verkeerd begrepen heb?!:confused:

Brevetten;
LAPL(A) – algemeen, voor ‘dingen met een motor’. Grootste beperking is enkel vliegen met goed zicht. Meest toegankelijke instap op gemotoriseerd vliegen na wegvallen RPL. Lagere eisen mbt geldigheid behouden.
PPL(A) – zoals bovenstaand, wat langer lessen maar meer mogelijkheden. Echter grootste voordeel wellicht wereldwijd vliegen. Hogere eisen om geldig te houden.
LAPL(S) – Europees brevet voor zweefvliegen. Prijs maakt het laagdrempelig.
RPL-MLA - Eén van de weinige overgebleven nationale brevetten. Enkel binnen landsgrenzen bruikbaar.
Conversies/extensie;
LAPL(A) --> PPL (A) – Lijkt prima mogelijk met wat extra uurtjes instructie
LAPL(S) --> LAPL(A) – Geen idee?
LAPL(A) --> LAPL(S) – Geen idee?
Registratietypes;
ULM – voordeel is vaak lagere kosten, o.a. doordat onderhoud zelf, lager verbruik en standaard euro95. Echter, niet alle vliegtuigen met laag startgewicht staan ook daadwerkelijk als ULM geregistreerd. Te vliegen met LAPL(A) en PPL(A).
TMG – combo zweef en motorvliegtuig. Voordeel is zweefvliegen i.c.m. zelfstandig stijgen en ook wat lagere kosten dan met SEP. Extensie nodig vanuit LAPL(S) en/of LAPL(A)?
SEP – ‘gewoon’ een eenmotorig vliegtuig. Hogere uurkosten, maar vaak wat zwaarder en daarmee veiliger en hogere payload/bagageruimte? Te vliegen met LAPL(A) en PPL(A).
Glider – zweefvliegtuig. Kosten ‘nihil’ en wordt gezien als ‘het pure vliegen’. Veelgehoord nadeel is weinig vliegtijd versus tijd op de club (al is mijn eigen ervaring anders). Vliegen enkel met LAPL(S).
 
Last edited:
Wat begrijp je niet precies?

Wat betreft de conversie van LAPL(A) --> LAPL(S): Zelf ben ik op dit moment bezig met een LAPL (A) SEP en heb naar de mogelijkheden van conversie naar een LAPL (S) gekeken. Eigenlijk is die er niet. Als je al een LAPL(A) hebt, dan krijg je vrijstellingen bij een paar vakken theorie. Dat is het enige. Je moet het eigenlijk als twee verschillende brevetten zien.

Als ik jou was zou ik beginnen met een LAPL (A). Ik heb er ongeveer 15k voor gereserveerd. Als je dan uiteindelijk meer wil, dan kan je altijd 15 uur instructie bijvliegen om een PPL te krijgen. Het grootste nadeel is dat je PPL elke 2 jaar moet vernieuwen. LAPL (A) blijft onbeperkt geldig, maar je moet jezelf wel current houden of een profcheck doen als je niet meer current bent.

Succes!
 
Mocht je de 50 gepasseerd zijn, dan heeft LAPL als bijkomend voordeel dat je medische keuring eens in de twee jaar is, tegenover ieder jaar voor PPL. Alle kleine beetjes helpen.
 
Begin eens met onderscheid te maken tussen ICAO vs. sub-ICAO
ICAO=ATPL-CPL-PPL-LAPL
sub-ICAO=ULM, zwever, ballon.
 
Halverwege de vijftig, dus dat is nog niet belangrijk ;)..

Het is niet zozeer niet snappen. Ik wil duidelijk hebben welke paden er te bewandelen zijn (en welke zijpaden die hebben) om zo breed mogelijk een brevet te kiezen.

Wat betreft ICAO; de nationale brevetten voor zweven, ULM (rpl) en ballon bestaan niet meer toch?
 
Halverwege de vijftig, dus dat is nog niet belangrijk ;)..



Het is niet zozeer niet snappen. Ik wil duidelijk hebben welke paden er te bewandelen zijn (en welke zijpaden die hebben) om zo breed mogelijk een brevet te kiezen.



Wat betreft ICAO; de nationale brevetten voor zweven, ULM (rpl) en ballon bestaan niet meer toch?



Klopt het ouderwetse GPL (zweefvliegen) kan je volgens mij niet meer halen. Dat wordt nu LAPL(S). Conversie is mogelijk tot april 2020.

Wat nog mist in dit overzicht: RPL-MLA. Dat is een nationaal brevet waarmee je op Micro Light Aeroplanes mag vliegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Klopt het ouderwetse GPL (zweefvliegen) kan je volgens mij niet meer halen. Dat wordt nu LAPL(S). Conversie is mogelijk tot april 2020.

Wat nog mist in dit overzicht: RPL-MLA. Dat is een nationaal brevet waarmee je op Micro Light Aeroplanes mag vliegen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk


Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het toegevoegd. Wat ik vreemd vind; ik krijg de indruk dat je met een PPL of LAPL niet met een MLA mag vliegen en dus dat LAPL(A) of PPL dan alleen voor SEP is. Dat lijkt mij vreemd; een MLA zou toch juist lekker toegankelijk moeten zijn waardoor je mag verwachten dat iemand met meer training dat ook prima kan...

Anyway, op dit moment lijkt LAPL(S) + TMG best een prima keuze. Zowel het sportvliegen van het zweven als de mogelijkheid om met een TMG gewoon 'ergens te komen' onafhankelijk van de wil van de zon.
 
Je hebt helemaal gelijk! Ik heb het toegevoegd. Wat ik vreemd vind; ik krijg de indruk dat je met een PPL of LAPL niet met een MLA mag vliegen en dus dat LAPL(A) of PPL dan alleen voor SEP is. Dat lijkt mij vreemd; een MLA zou toch juist lekker toegankelijk moeten zijn waardoor je mag verwachten dat iemand met meer training dat ook prima kan...

Anyway, op dit moment lijkt LAPL(S) + TMG best een prima keuze. Zowel het sportvliegen van het zweven als de mogelijkheid om met een TMG gewoon 'ergens te komen' onafhankelijk van de wil van de zon.

Prima keuze lijkt me. Zeker wat betreft kosten/plezier verhouding :)
 
ik krijg de indruk dat je met een PPL of LAPL niet met een MLA mag vliegen en dus dat LAPL(A) of PPL dan alleen voor SEP is.

Inderdaad, zoals ik al aangaf is de ultralight* licensie nu eenmaal nationaal gereguleerd en daarmee helemaal gescheiden van PPL/LAPL**. Ultralight vliegen is dan ook beperkt kwa vooruitzichten: je zult met zo'n licensie nooit anders vliegen dan VFR, overdag, eenmotorig. Geen IFR, geen multi-engine, geen nachtvliegen. En hooguit één passagier, en die mag niet te dik zijn wil je het wettelijk houden.
PPL (plus de "light"versie) zijn dus inderdaad voor SEP, en ook voor TMG; met een PPL kun je ook doorgroeien naar nacht-VFR, IFR, multi-engine.

* slechts enkele landen (UK, NL) gebruiken de term "microlight" - de rest van de wereld heeft het over "ultralight", al kan de betekenis verschillen, bijzonder in de USA
** LAPL mag je voor mijn part PPL-light noemen :)
 
LAPL(S) + TMG is een mooie combi!

Volgens mij beschikt Aero Club Salland ook over een TMG (dimona).
Andere clubs in de regio Zwolle: ZC Flevo (Biddinghuizen) en Hoogeveen.

Ik zal eerst beginnen met een LAPL(S), hier zijn de meesten toch 3 jaar mee bezig. Daarna kan je eventueel een TMG aantekening halen, volgens mij op dit moment alleen mogelijk op Lelystad. Meer info over de kosten van een TMG aantekening kan je hieronder lezen.

https://www.schellenberg.nl/frank/zweefvliegen/tmg-aantekening-halen-op-lapl-s-mijn-ervaring/
 
Back
Top